Ministr školství oznámil, že ke konci školního roku skončí ve své funkci

20. 6. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek1

Co přinesl týden  13. 6. – 19. 6. 2022 

Krátce: 

Výrok týdne:

„Když jsem viděl, jak mi ve škole humplují syna, tak mi můj otec řekl, ať ho jdu do školy učit sám. Nakonec jsem se rozhodl, že to na rok vyzkouším a budu se u toho dále věnovat tvrdé matice. Jenže se ukázalo, že učení dětí je droga. Najednou jsem viděl nicotnost tvrdé matematiky ve srovnání s kantorčinou. Taky jsem pochopil, že kantorčina se nedá dělat amatérsky, že se to musí dělat profesionálně. Pochopil jsem, že se musím sám vzdělat v tom, jak celou třídu vést a jak probíhá myšlení dítěte,“ říká Milan Hejný v podcastu EDUcast.

V souvislostech

  • Expertní panel předal ministrovi Hlavní směry pro revizi RVP

Celých 3600 připomínek přišlo k první verzi dokumentu Hlavní směry pro revizi RVP pro základní vzdělávání, jak jej Expertní panel pověřený přípravou zadání pro tzv. velkou revizi představil veřejnosti letos na jaře. Nyní je – poté, co se s připomínkami vypořádal – předal ministru Petru Gazdíkovi. Jeho resort má do konce července lhůtu na to, aby dal zadání pro velkou revizi konečnou podobu. Od září by z tohoto zadání měly vyjít pracovní skupiny, které v rámci Národního pedagogického institutu budou pracovat na vlastní revizi.

Vypořádání připomínek ale v tomto případě neznamená, že je dokument kompletní. Například u rozdělení vzdělávacího obsahu na jádrový a rozvíjející bylo pro Expertní panel natolik obtížné najít kompromis, že „zpracoval alternativy”, sumarizoval rizika řešení pro žáky i pro školy a rozhodnutí dál nechal na ministerstvu. Jak si s tímto horkým bramborem poradí, by mělo být jasné na konci července. Zveřejněný stručný výtah nevyjasňuje ani situaci (a postoj Expertního panelu po vypořádání připomínek) ke druhému široce diskutovaného tématu, kterým je volitelnost druhého cizího jazyka. Co naopak obsahuje, to je zavedení systému evaluací a autoevaluací v uzlových bodech základního vzdělávání nebo definici klíčových kompetencí a základních gramotností. Zcela přepracována byla také průřezová témata.

Text hlavních směrů tak, jak vypadá po zapracování připomínek, nyní čeká vnitřní připomínkové řízení na ministerstvu. Pokud vše půjde podle plánu i bez ohledu na politické turbulence a demisi současného ministra Gazdíka, mělo by definitivní zadání pro revizi být zveřejněno 31. července.

Stručný výtah Hlavních směrů revize stále počítá s tím, že kurikulum bude hotové na začátku příštího školního roku a že se podle něj od roku 2024 začnou první děti učit, přestože již nyní příprava nabrala oproti ambicióznímu harmonogramu představenému v září loňského roku drobné zpoždění. 

Inspekce spustila portál Kvalitní škola

Svůj soubor kritérií, která popisují kritéria pro hodnocení kvality ve vzdělávání, začala Česká školní inspekce používat již před sedmi lety. Pod názvem Kvalitní škola je používala především v rámci své inspekční činnosti. Vycházela z něj ale například i řada doporučení a metodických materiálů, které ČŠI nabídla školám například pro organizaci a hodnocení distanční výuky během pandemie covidu-19.

Na novém webu jsou jednotlivá kritéria rozdělena do šesti oblastí a pro každý typ školy (od předškolního zařízení po vyšší odborné školy a pro další školská zařízení, jako jsou školní družiny, školská poradenská zařízení, domovy dětí a mládeže nebo základní umělecké školy) – tato část je přístupná pro všechny, kdo mají zájem se se systémem hodnocení používaným ČŠI seznámit. Doplňují je náměty pro budování kvalitní školy (od příkladů dobré praxe po metodické materiály vydávané ČŠI) a také nástroje pro sebehodnocení školy, které jsou navázány na systém INSPIS. Podle Karla Garguláka z PAQ Research má ovšem koncept Kvalitní školy přes všechny pozitivní aspekty ještě daleko ke všeobecně přijímané a sdílené vizi. Co je k tomu potřeba, popisuje zde.

Z edukalendáře:

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články