Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text Filipa Šáry, který shrnuje hlavní kritické argumenty, které zaznívají ve vztahu k podoboě aktuálního návrhu novely zákona o paedagogických pracovnících. EDUin vydal k tématu tiskovou zprávu. Text vyšel 23. března na zpravodajském webu Novinky.cz.
Organizace podporující učitele nejsou spokojené s některými částmi návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících. Úprava, kterou připravilo ministerstvo školství, se podle nich málo věnuje podpůrným pedagogickým profesím.
Chybí v ní návrh na zakotvení pozic sociálních pedagogů a financování školních psychologů, neřeší ani, v jakém rozsahu by měli vyučovat učitelé, kteří budou pomáhat novým kolegům či budoucím pedagogům na praxi. Ve společném stanovisku to uvedly organizace Učitel naživo, Otevřeno, Učitelská platforma a Začni učit!.
Aktuální návrh novely navazuje na podobnou předlohu z minulého volebního období, kterou Sněmovna poté, co ji Senát vrátil, už neodhlasovala. Ministr Petr Gazdík (STAN) po uvedení do funkce koncem loňského roku uvedl, že chce novelu co nejdříve předložit znovu. Nyní je předloha v meziresortním připomínkovém řízení, které skončí v pátek.
„Obecně novelu zákona vítáme, jelikož obsahuje řadu smysluplných a potřebných změn pro ředitele, učitele a žáky,“ uvedly organizace ve středu.
Jde podle nich např. o zavedení tzv. adaptačního období pro nové učitele, ukotvení uvádějícího, provázejícího i třídního učitele nebo garanci platů pedagogů navázáním na výši průměrné mzdy v ČR.
„Oproti původnímu návrhu z minulého volebního období ovšem právě téměř nepracuje s podpůrnými pedagogickými profesemi,“ upozornily.
V návrhu podle organizací chybí zavedení pozice sociálního pedagoga, které považují organizace za nezbytné pro stabilní financování.
„Sociální pedagog má klíčovou roli, jelikož systémově pokrývá prostor mezi školou, rodinou a dalšími službami a orgány, které se věnují žákům z ohrožených rodin. Tato role je o to více klíčová s ohledem na vzrůstající nerovnosti napříč žáky v důsledku pandemie covid-19,“ vysvětlili odborníci.
Školy podle nich potřebují, aby se zavedl systém financování školních psychologů, speciálních pedagogů a sociálních pedagogů ze státního rozpočtu. V současnosti se platí zejména z evropských fondů, popřípadě z peněz na inkluzi. „Tito odborníci jsou tak v pozici sociální i pracovní nejistoty, ze školství proto často odcházejí,“ konstatovaly organizace.
Novela podle prohlášení učitelských sdružení nepočítá ani s podporou pro pozici provázejících učitelů, jejichž role má být klíčová pro kvalitu praxí studentů učitelství. Samotné ukotvení a vymezení činnosti této pozice podle organizací nezajistí podmínky ke kvalitní práci.
„Požadujeme proto, aby již na úrovni zákona o pedagogických pracovnících byla stanovena jejich nezbytná podpora ve formě požadavku na absolvování přípravného studia a snížení rozsahu přímé pedagogické činnosti. Nebude-li tato zásadní podpora stanovena zákonem, je nezbytné ji zaručit alespoň na úrovni prováděcích předpisů,“ míní.
Snížení přímé pedagogické činnosti by se podle nich mělo týkat i uvádějících učitelů, kteří by měli pomáhat nově začínajícím kolegům.
Organizace tak vyzvaly ministerstvo ke konkrétnímu návrhu na řešení. Absenci pozic sociálních pedagogů či školních psychologů v návrhu kritizovala v úterý i nezisková vzdělávací společnosti EDUin. Jediná pozice, kterou má novela upravit, je školský logoped.
Ministr školství Petr Gazdík (STAN) podle společnosti EDUin neplní slib, že ve školách zavede stálé pozice pro školní psychology a speciální či sociální pedagogy. „Současná podoba novely jde navíc proti tomu, co je dlouhodobě ve školách potřeba – tedy víc podpůrných profesí. A to jak s ohledem na inkluzi, podporu dětí po covidu, integraci dětí uprchlíků s odlišným mateřským jazykem nebo snižování nerovností obecně,“ shrnula mluvčí EDUin Pavla Lioliasová.
Programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký a analytik společnosti Jan Zeman proto vyzvali MŠMT, aby se uzákoněním podpůrných profesí zabývalo. Podle Zemana nemůže být třídní učitel zároveň sociální pedagog, školní psycholog a průvodce žáka v jedné osobě.