Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Právní poradna: Potřebujete si prohloubit, nebo zvýšit kvalifikaci?

18. 12. 2014
EDUin
hec2_z

Publikujeme druhou ze čtyř částí informačního seriálu o tom, co přináší do života škol novela zákona o pedagogických pracovnících, která začne platit již brzy – 1.1.2015. První díl se věnoval zarámování situace a zákonným úpravám, které definují požadavky na kvalifikaci pedagogických pracovníků (ZDE). Ve druhém se dočtete o tom, jak souvisí potřeba prohlubování nebo zvyšování s vaší dosaženou kvalifikací. Text pro EDUin připravil JUDr. Ivan Rada. Na jaře se vedla poměrně živá debata o pedagogických pracovnících (ZDE), komentář učitelky z waldorfské školy, Jany Petrů, k novele, která byla v létě schválená, najdeteZDE. Aktuální znění zákona o pedagogických pracovnících sei můžete přečíst ZDE. Metodický výklad k novele zákona o pedagogických pracovnících si můžete stáhnout ZDE.

Jak již bylo uvedeno v předchozím čísle, v souvislosti s přechodnými ustanoveními Zákona[1] mají nekvalifikovaní pedagogičtí pracovníci 10 let od účinnosti Zákona k tomu, aby zahájili a pokračovali ve studiu potřebném k získání kvalifikace..

Co se dalšího doplňování kvalifikačních předpokladů týče, rozlišuje zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce („ZP“) mezi prohlubováním a zvyšováním kvalifikace. Zatímco prohlubováním kvalifikace se dle § 230 odst. 1 ZP rozumí její průběžné doplňování, kterým se nemění její podstata a které umožňuje zaměstnanci výkon sjednané práce, zvýšením kvalifikace je v souladu s § 231 odst. 1 ZP změna hodnoty kvalifikace, včetně získání nebo rozšíření kvalifikace.

V případě pedagogických pracovníků se prohlubování kvalifikace (studium, školení a účast na dalším vzdělávání pedagogických pracovníků) nepovažuje za dobu výkonu práce ve smyslu § 348 ZP; tato činnost je dle ust. § 230 odst. 3 ZP a § 22a odst. 1 písm. b) Zákona přímo výkonem práce pedagogických pracovníků (práce související s přímou pedagogickou činností), za niž přísluší mzda nebo plat. Jinak tomu je u zvyšování kvalifikace. Zvyšování kvalifikace je dle § 232 ZP považováno za překážku v práci na straně zaměstnance podle § 205 ZP. Zaměstnanec má v době trvání překážky (v zákonném rozsahu) nárok na náhradu mzdy, doba strávená zvyšováním kvalifikace se však nepovažuje za dobu výkonu práce.

Rozlišování mezi prohlubováním a zvyšováním kvalifikace závisí především na vztahu mezi příslušným vzděláním/školením, které má zaměstnanec absolvovat, a sjednaným druhem práce.  Dále je třeba respektovat § 231 odst. 2 ZP, podle nějž zvyšováním kvalifikace je vždy příprava k dosažení vyššího vzdělání. Vedle ZP a Zákona je nutno přihlédnout také k Vyhlášce, která v ust. § 1 rozlišuje mezi: a) studiem ke splnění kvalifikačních předpokladů, b) studiem ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů a c) studiem k prohlubování odborné kvalifikace. Je zřejmé, že písm. a) a b) představují případy zvyšování kvalifikace, přičemž studium vedoucí k získání odborné kvalifikace v rámci sjednaného druhu práce by bylo – ačkoliv výslovně to Vyhláška neuvádí – i studium ke splnění kvalifikačních předpokladů, tj. šlo by o zvyšování kvalifikace. . Tomu odpovídá i právní výklad Ministerstva školství a tělovýchovy ČR provedený k ust. § 23 Zákona.[2]



[1] zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, který byl představen již v minulé části

[2] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Č.j.: MSMT-8154/2013-201 Českomoravský odborový svaz pracovníků školství Č.j.: ČMOS PŠ-/2013-349 Právní výklad k § 23 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), a § 132 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů; příklad č. 21.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články