Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme komentář Radky Hrdinové, která upozorňuje na dlouhodobé důsledky uzavření škol. Podle analýzy OECD se ekonomické ztráty způsobené plošnou distanční výukou projeví mimo jiné na výši budoucích příjmů žáků, kteří během lockdownu „vypadnou“ ze vzdělávání. Na jaře jich, podle dat České školní inspekce, bylo na 10 000. Text vyšel 7. října elektronickém magazínu E15.cz.
Jestli zavření středních škol pomůže zbrzdit tempo, jakým roste počet pozitivních testů, to mohou posoudit jen epidemiologové. Je ale dobré vědět, že toto šlápnutí na brzdu nebude zadarmo. Jak vysokou cenu za něj zaplatíme, to se zatím můžeme jen dohadovat. Splácet ji ale budeme ještě za několik desítek let v nižších příjmech i na daních.
O uzavření 1. stupně základních škol si po jarní zkušenosti s desítkami tisíců rodičů na ošetřovném nikdo zatím netroufá mluvit, dopad na fungování ekonomiky je u něj okamžitý. Uzavření středních škol vypadá proto na první pohled jako dobré řešení, jenže při tom druhém, detailnějším, je spíše kompromisem, a to z mnoha důvodů.
S odstupem času se ukazuje, že distanční výuka není zdaleka tak efektivní, jak bychom si přáli. OECD vydala v září analýzu, jejíž autoři se snaží odhadnout ekonomické ztráty způsobené jarními výpadky školního vyučování. Shromáždili v ní mimo jiné první ohlédnutí za jarem z různých zemí po celém světě, které ukazují, že se toho žáci naučili méně. A to byli ti, kteří se učili. A ne příliš pozitivní výsledky zdaleka nejsou jen otázkou zemí s méně rozvinutým školským systémem. Jako příklad analýza OECD uvádí mimo jiné porovnání dat před a po covidu z online matematických aplikací používaných v řadě předních amerických školských distriktů. Během krize, kdy se v USA stejně jako u nás vyučovalo ve většině škol na dálku, se podle nich pokrok žáků značně zpomalil. Přičemž toto zpomalení bylo zvlášť patrné ve školách působících v sociálně-ekonomicky slabších lokalitách.
To, že čím déle budou školy zavřené, tím větší důsledky to pro vzdělávání žáků bude mít, platí obecně. U českého odborného školství, které trápí řada dlouhodobě neřešených problémů, to ale platí dvojnásob.
Když se během jarní karantény ptala Česká školní inspekce ředitelů škol na to, zda se jim daří zapojit do vyučování na dálku všechny žáky, kladně odpověděli tři čtvrtiny ředitelů gymnázií, ale jen jeden ze čtyř ředitelů škol, které poskytují vzdělávání v nematuritních oborech. Na jaře se online vzdělání neúčastnila čtyři procenta gymnazistů, na učebních oborech to byla více než pětina všech žáků. Zcela bez kontaktu se školou bylo během jarní karantény čtvrt procenta gymnazistů a 1,5 procenta učňů. Podle ředitelů škol se žáci do výuky na dálku nezapojovali kvůli nízké motivaci ke vzdělávání.
Navíc počet těch, kteří se nyní do škol nevrátí, bude pravděpodobně vyšší – i za normálních okolností učební obory nedokončí zhruba každý třetí žák, průměr ze všech typů středních škol je zhruba sedm procent.
Negativní dopady přinese uzavírka a distanční výuka i do budoucna. Pro dobu před koronavirem organizace OECD spočítala, že každý rok vzdělávání navíc znamená, že žák v budoucnu dokáže více vydělat, ze svého výdělku odvede státu vyšší daně. Třetina školního roku bez školy podle těchto odhadů může připravit dnešní děti o tři procenta jejich budoucích příjmů.
Ministr zdravotnictví Roman Prymula přitom vypustil do světa informaci, že v dalších týdnech bude zvažovat, že pošle na distanční výuku vedle středoškoláků také žáky 2. stupně základní školy. Z představy, že se středoškoláci vrátí do školy v polovině října, se tak stává čím dál vzdálenější utopie.