Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Rozhlas.cz: Zlepšení bez hanby a ztráty motivace

12. 10. 2016
EDUin
6081625226_bcc8143fa2_z

Publikujeme reportáž Evy Rajlichové ze ZŠ Lyčkovo náměstí a Gymnázia PORG, která se věnuje formativnímu hodnocení. Článek vyšel na webu Českého rozhlasu 8. 10. pod názvem Zlepšení bez hanby a ztráty motivace. I k tomu ve školách pomůže formativní hodnocení (ZDE).

Samostatný, zodpovědný a s vlastním zájmem o vzdělávání, takový by mohl být prototyp ideálního žáka v českých školách. Jednou z metod, která by trendu mohla napomoct, je formativní hodnocení. Ve školách se prosazuje čím dál víc.

„Hodnocení by mělo sloužit k tomu, aby opravdu posoudilo individuální posun dítěte, ne ho srovnávat s Pepíčkem ve druhé lavici,“ říká Jan Korda, ředitel základní školy na Lyčkově náměstí.

Děti dostávají klasické vysvědčení se známkami, formativní hodnocení je ve formě nadstavby. Zpětnou vazbu ale dostává i rodič.

„Rodiče by mělo zajímat opravdu, co v tom předmětu žák udělal, kam se posunul, jak to zvládá a co může ještě zlepšit. To samozřejmě pouhá známka nezabezpečí. Znamená to, že dítě většinou dostává ke známkám ještě slovní hodnocení,“ vysvětluje Korda.

Takhle vedené děti si podle zkušeností Petra Albrechta z gymnázia Nový PORG berou učení víc za své. Dobře to funguje už třeba při výuce psaní.

„Je to taková technika, necháte žáka psát třeba písmenko ‚M‘, pak se ho zeptáte, které je podle něj nejlepší, a pak se zeptáte jeho kamaráda, které je podle něj nejlepší. A když se neshodnou, mají výbornou debatu, kdy, aniž by to věděli, se budou přirozeně bavit o tom, jak písmenko vypadá,“ popisuje.

Díky podobnému jednání se žák může zlepšit, aniž by se přitom cítil zahanbený a demotivovaný, že něco nezvládl na jedničku.

Podle ministerstva školství zájem o takový typ hodnocení roste. Vychází to z údajů české školní inspekce, která ve školním roce 2014/15 zaznamenala formativní hodnocení v necelých 70 procentech hospitovaných hodin, letos je to už 88 procent.

Podle psychologa Václava Mertina navíc mnozí z nás, aniž by o tom věděli, používají formativní hodnocení i v běžném životě.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články