O čem se bude ohledně školství ve veřejném prostoru nejvíce mluvit a psát na podzim? Nejspíš o penězích
Poslední prázdninový týden je ve znamení příprav. Jak u rodičů a dětí, kteří vyráží nakupovat sešity, penály či přezůvky, tak v samotných školách. Do lavic se 2. září vrátí přes milion žáků na základních i středních školách, do kabinetů zase tisíce učitelů. A obě skupiny čekají novinky a velké výzvy. Co jsou ty největší pro školní rok 2024/2025? Například proměna přijímacích zkoušek nebo dokončení revize RVP pro základní školy.
Prvně bude mít ministr školství Mikuláš Bek co dělat, aby sehnal dostatek peněz. Na začátku prázdnin při interpelacích ve Sněmovně řekl, že chce pro školství získat více peněz, a to tak, aby to naplňovalo programové prohlášení vlády (iDnes). Konkrétně by to mělo být o 37 miliard korun více. Po víkendové neformální schůzce se na tom podle informací České televize shodla vládní koalice. Prioritou mají být platy učitelů, které musí ze zákona vzrůst minimálně na 130 procent průměrné mzdy z roku 2023. Ministr Bek ale požaduje další peníze na lepší ohodnocení pro další školské pracovníky, konkrétně chce podle posledních informací získat o 24 miliard korun víc než letos a zvlášť ještě jednat o rozpočtu pro vysoké školy, který není mandatorní. O tom, jak vysoký nakonec bude státní rozpočet pro kapitolu školství, rozhodne kabinet v září. Rozpočtu se v analýze věnuje také výzkumná sociologická společnost PAQ Research, podle které v návrhu ministerstva školství chybí přes 50 miliard korun. Současně analýza ukazuje také 14 oblastí, kde se podle odborníků dá ušetřit a kam investovat.
Financování celého školství z pohledu státního rozpočtu ale není jediná výzva, která od září školství čeká. Důležité jsou dvě novely, které ministerstvo připravuje. MŠMT se první novelou školského zákona snaží postupně připravit rozpočet na mandatorní výdaje od roku 2026. Konkrétně jde o financování podpůrných pedagogických pozic z evropských peněz, které dojdou na konci letošního roku. Resort pod vedením Mikuláše Beka se proto nyní snaží podpůrné pozice institucionalizovat v zákoně tak, aby byli pracovníci placení přímo z rozpočtu a evropských peněz už nebylo potřeba. Dále se chystá indexové financování znevýhodněných škol. V připomínkovém řízení je nyní i druhá novela, která se věnuje dílčím úpravám vzdělávacího systému. O co jde konkrétně? Ministerstvo chce například podpořit svazkování škol. Ty školy, které by měly pod 200 žáků, by mohly být pod jedním ředitelem. Pointou je, aby větší obce ustupovaly od zřizování více malých, ale formálně samostatných škol s méně než 200 žáky.
Pořád jsou také ve školství oblasti, které se za ta léta dají nazvat evergreeny. Například revize rámcového vzdělávacího programu pro základní a předškolní vzdělávání, na které stále pracuje Národní pedagogický institut ČR. Ten během prázdnin postupně zapracovával připomínky z veřejného připomínkového řízení. Ministerstvo slibuje zveřejnit vypořádání připomínek na začátku školního roku. „Zároveň stále trvá na schválení dokumentu do konce roku 2024. Je otázka, zda je vůbec možné za tak krátkou dobu dokument kvalitně dopracovat,” podotýká analytička EDUinu Lucie Slejšková. K návrhu revize se navíc řada organizací a odborníků vyjádřila kriticky, kdy sice ocenili hlavní směřování revize, ale její provedení budilo rozpaky. Úřad také připravuje modelová ŠVP, která by měl veřejně představit na jaře 2025. A v tomto případě je už podle Slejškové na čase, aby resort představil, jak chce školám při tvorbě ŠVP a výuce podle něj pomoci.
Na podzim chce ministerstvo školství predstavit ještě jeden zásadní bod, na kterém pracuje delší dobu – inovaci oborové soustavy. Nově by měl být na středních školách zaveden obor „všeobecné lyceum”. Otevřít by se měl již od školního roku 2025/2026. A v neposlední řadě chce ministerstvo pracovat také na proměně přijímacích zkoušek. Letos poprvé mohli zájemci o studium na střední škole podávat přihlášky elektronicky. Změny plánuje ale širší.