Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text Josefa Mačího, který přináší shrnutí dotazníkového šetření Mapa školy, které se zaměřuje na zjišťování stavu šikany afyzického násilí ve školách. Text vyšel 5. října na zpravodajském webu Seznam Zprávy.
Čtyři z deseti žáků na druhém stupni základní školy se často, nebo dokonce denně setkávají se slovní šikanou, 13 procent pak dokonce s fyzickým násilím. Většina navíc nemá nikoho, na koho by se ve škole obrátila.
Když je žák ve škole spokojený, pomáhá mu to také zvládat výuku. Jenže 13 procent žáků druhého stupně se zde setkává pravidelně s fyzickým ubližováním. Devět procent říká, že se to stává docela často, čtyři procenta pak, že fyzické násilí je běžná věc.
Výsledky vycházejí z dotazníkového šetření Mapa školy, které každoročně realizuje společnost Scio. V uplynulém školním roce se do něj zapojilo 14 800 dětí z prvního stupně a 12 800 žáků druhého stupně z celkem 110 škol.
„Celková spokojenost žáků silně souvisí s tím, jak žáci vnímají kvalitu výuky, a již méně s tím, jak hodnotí vztahy se spolužáky, fyzické zázemí nebo vztahy s učiteli. Pokud tedy žáci hodnotí pozitivně svoji spokojenost ve škole, pak je silně pravděpodobné, že tak hodnotí i kvalitu výuky ve škole,“ říká Michal Dorčák, koordinátor projektů pro školy ve společnosti Scio.
Problém je to navíc dlouhodobý. I z posledního šetření před covidovou uzávěrou vyplývá, že s fyzickým násilím se setkává podobné procento žáků. Aktuální průzkum navíc ukazuje, že 40 procent žáků druhého stupně se často, nebo dokonce denně setkává se slovní šikanou.
Data navíc korespondují i se zjištěními České školní inspekce. Až 41 procent škol v posledních letech muselo řešit případy šikany. V mezinárodním šetření PISA pak 24 procent českých žáků uvedlo, že se šikanou mají zkušenost.
Děti se navíc nemají na koho obrátit. Většina žáků druhého stupně nevěří ve škole žádnému dospělému natolik, aby se na něj bez obav obrátila se svým problémem nebo o důvěrnou radu.