Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Strategie 2030+: Co se bude dít v roce 2022?

13. 1. 2022
EDUin
matese-fields-pvHma684eEI-unsplash

Přinášíme přehled systémových změn, ke kterým české školství směřuje při naplňování cílů dokumentu Strategie vzdělávání do roku 2030+. Vláda ČR strategii schválila 19. října 2020 a zaměřuje se na dva strategické cíle, kterými jsou za 1) získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život a za 2) snížení nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnění maximálního rozvoje potenciálu dětí, žáků a studentů. Pro období 2020 až 2023 vzniklo 5 implementačních karet, které popisují k jakým změnám, jakými cestami a za použití kterých nástrojů bychom postupně měli dojít.

Implementační karty:

Podpora předškolního vzdělávání

  • Cíle:

Zvyšovat kvalitu předškolního vzdělávání a zapojovat do něj čím dál více dětí – proměna obsahu vzdělávání s důrazem na klíčové kompetence, podpora pedagogů a individualizovaná práce s dětmi.

  • Zvýšit účast na předškolním vzdělávání dětí všech věkových skupin
  • Upravit obsah RVP PV a aktualizovat obsah vzdělávání ve školách
  • Sledovat rozvoj a osobní vzdělávací pokroky jednotlivých dětí více systematicky
  • Zaměřit se na přetrvávající vysoký počet dětí s odkladem školní docházky
  • Podporovat kvalitu pedagogického vedení škol
  • Podporovat vzdělávání rostoucího počtu dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ

Implementační kartu včetně zdůvodnění cílů a fáze realizace najdete ZDE.

 

Revize RVP ZV a metodická podpora školám

  • Cíle:

Cílem opatření je modernizovat obsah vzdělávání tak, aby odpovídalo dynamice a potřebám 21. století. Škola musí rozvíjet kritické myšlení, práci s informacemi, klást důraz na spolupráci a zároveň podporovat kompetenci k celoživotnímu učení. Základem vzdělání jsou kompetence pro život a jádrové učivo, které musí žáci umět propojovat, rozvíjet a aplikovat v každodenním osobním, profesním i občanském životě.

Smyslem ústupu od širokého objemu očekávaných znalostí je podpořit schopnost hlubšího porozumění problémům v širších souvislostech.

  • Odlehčit, upravit a redefinovat jádrové a rozvíjející učivo
  • Inovovat obsah vzdělání

Implementační kartu včetně zdůvodnění cílů a fáze realizace najdete ZDE.

 

Podpora a řízení škol

  • Cíle:

Vybudování funkčního systému podpory škol, který přispěje ke zvýšení kvality vzdělávání, spolupráci, zefektivnění řízení škol a školské soustavy a ke snížení nerovností ve vzdělávání.

Úkolem středního článku bude zejména:

  1. poskytovat nebo koordinovat metodickou podporu školám na daném území včetně podpory rozvoje manažerských a řídících kompetencí ředitelů škol;
  2. podporovat spolupráci mezi školami a dalšími aktéry, jejich vzájemnou komunikaci a sdílení účinné praxe;
  3. koordinovat záměry a aktivity jednotlivých škol a aktérů ve vzdělávání v daném území;
  4. poskytovat podporu v oblasti administrativních činností;
  5. poskytovat školám aktuální informace relevantní pro dané území;
  6. přinášet MŠMT aktuální informace ze škol;
  7. poskytovat základní právní podporu a poradenství ve školství;
  8. podporovat pozitivní inovace ve školách, pomáhat s jejich vyhodnocováním a dalším rozšiřováním ve spolupráci s NPI ČR;
  9. monitorovat dopady rozvojových a podpůrných aktivit ve školách na zvyšování kvality učení žáků, klíčové vzdělávací výsledky a zvyšování rovných šancí ve vzdělávání ve spolupráci s ČŠI;
  10. poskytovat podporu školám v oblasti rozvoje využívání jejich ICT nástrojů ve spolupráci s NPI ČR.
  11. Metodicky podporovat činnost školských rad a spolupráci škol a rodičovských sdružení.

Implementační kartu včetně zdůvodnění cílů a fáze realizace najdete ZDE.

 

Inovace oborové soustavy

  • Cíle:

Cílem je funkční, prostupná a atraktivní oborová soustava, která prostřednictvím revize obsahů vzdělávání zajistí, aby byli jeho absolventi vybaveni kompetencemi pro další profesní i neprofesní vzdělávání, osobní život a dlouhodobou uplatnitelnost na trhu práce.

Tři hlavní pilíře pro proměnu odborného vzdělávání:

  1. Kurikulum – dvoustupňové na národní úrovni RVP/na regionální úrovni ŠVP Všeobecně vzdělávací složka pro jednotlivé kategorie dosaženého vzdělání (E, H, M/L) Odborná složka vzdělání (společný odborný základ, odborná/kvalifikační složka)
  2. Kvalifikace – specifická kvalifikační složka (např. NSK, PK/ÚPK)
  3. Partnerství – spolupráce škol a firem, spolupráce se zaměstnavateli a dalšími partnery v oblasti odborného vzdělávání

Implementační kartu včetně zdůvodnění cílů a fáze realizace najdete ZDE.

 

Disparity

  • Cíle:

Zvýšit kvalitu vzdělávání ve strukturálně postižených krajích s důrazem na zvýšení účasti dětí v předškolním vzdělávání, metodickou podporu škol vzdělávajících vysoký podíl sociálně znevýhodněných žáků a jejich zřizovatelů.

Zdůvodnění: Český vzdělávací systém je charakteristický výraznými nerovnostmi v kvalitě škol – a to v podobě regionálních nerovností i nerovností uvnitř regionů – které do velké míry determinují individuální vzdělávací výsledky a vedou k omezení rovnosti šancí na dosažení kvalitního vzdělání. Přetrvávajícím problémem je i velká závislost výsledků vzdělávání na socioekonomickém a kulturním statusu rodiny žáka a závislost vzdělanostních drah na rodičovských aspiracích. Důsledkem je, že diferenciace škol podle socioekonomického a kulturního statusu rodičů vede k omezenému pedagogickému optimismu části českých učitelů – tedy důvěře, že v prostředí s kumulací žáků s nižším statusem lze výsledky žáků ze znevýhodňujícího prostředí posilovat.

Implementační kartu včetně celého zdůvodnění cílů a fáze realizace najdete ZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články