Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Jak z testování udělat užitečný nástroj zpětné vazby?

20. 4. 2021
EDUin
kuanish-reymbaev-4uAmz2HyPKc-unsplash-1

Je třeba zamyslet se nad tím, podle jakých parametrů posuzovat kvalitu testů.

Žáky devátých tříd i maturanty čekají za pár týdnů přijímací zkoušky a didaktické testy jednotných maturit. Ověřování znalostí v českém vzdělávacím systému ale zaostává, vyplývá ze zprávy OECD. Žáky sice testujeme, ale jen málo si pokládáme otázku, zda toto testování probíhá správně a jak tento systém můžeme vylepšit. Tématu se věnuje kapitola v aktuálním Auditu vzdělávacího systému.

„Podstatná část představ, které si děláme o fungování našeho vzdělávání, bude vycházet z nějakého testu znalostí nebo dovedností,“ myslí si Jiří Münich, autor textu o testování a jeho aspektech. V něm poukazuje na několik rovin testování, které jsou v České republice pozadu, a vysvětluje, jak a proč bychom se těmto stránkám měli věnovat a rozvíjet je.

Zjišťování výsledků vzdělávání v Česku se věnovala i OECD, a to ve zprávě z roku 2012. V ní upozorňuje především na to, že místo uvažování o testování jako nástroji kontroly, bychom se ho měli snažit brát spíše jako užitečný nástroj zpětné vazby.

Jak analýza ukazuje, vytvořit dobrý test ale neznamená pouze změřit faktické znalosti v daném tématu. Kromě toho, že je v této oblasti nutné vytvořit odborné kapacity, kterých v Česku není mnoho, je také třeba zamyslet se nad tím, podle jakých parametrů budeme kvalitu testů posuzovat.

Jedním z těchto parametrů jsou vedlejší dopady, které však nemusí být vždy zamýšlené. Jejich mapování nám může pomoci k tomu, aby testování opravdu posouvalo české školství kupředu. V této souvislosti je také důležité, aby hodnocení výsledků vzdělávání nekopírovalo nerovnosti, které ve školství existují již nyní, nebo dokonce nevytvářelo další.

V textu Jiří Münich představuje tři parametry, na kterých stojí každý dobrý test.

  • obsah –  vždy musí být jasné, co měříme, a dle toho i test přizpůsobovat.
  • shoda koncepce se vzděláváním – zde se ptáme, jestli obsah testu odpovídá tomu, kde se tyto měřené dovednosti a vědomosti vzaly.
  • psychometrické vlastnosti – tedy práce s daty z testů, které nám toho o daném zjišťování výsledků mohou mnoho prozradit.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články