Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Praha 30. ledna 2020 – Již posedmé se udělovaly ceny EDUína oceňující projekty, které přinášejí inovace do formálního i neformálního vzdělávání. U porotců letos zabodovaly projekty zaměřující se na mediální výchovu, orientaci v současném světě a propojování generací. Oceněni byli také novináři systematicky informující o problematice vzdělávání.
Během slavnostního večera, kterým přítomné provedla moderátorka Veronika Sedláčková, se udělovalo hned několik cen. Již podruhé byli v kategorii EDUína Media oceněni novináři, kteří se systematicky věnují problematice vzdělávání. První cenu získal článek Nely Krawiecové, Pavly Lioliasové a Jana Cibulky (i.Rozhlas) – “Nemají kde spát, natož kde se učit” věnující se problému vlivu sociálního vyloučení na kvalitu vzdělávání. Druhé místo si odnesly Hana Mazancová a Adéla Skoupá z Deníku N, které jsou oceněny za sérii tří článků komentujících podezření na manipulaci s daty ve vědeckém článku a hádky kvůli vznikajícímu univerzitnímu ústavu na Olomoucké univerzitě. (Vědecký rozvod na olomoucké univerzitě. Boj za výzkumy za miliardu a o jeden graf./Válka na olomoucké univerzitě neutichá. Děkan výzvu k odstoupení ustál, uznávaný chemik se chce soudit./ Chemik Zbořil končí ve vedení centra olomoucké univerzity. Spor o vědecký superústav se vrací na začátek). Na třetím místě se umístila Hana Čápová se svým článkem “Stres, který nemá smysl” pro týdeník Respekt, komentující vliv plošně zavedených přijímacích testů na střední školy.
Do finále ceny EDUína 2019 se probojovalo 10 projektů. Finalisté měli v průběhu slavnostního večera přesně 5 minut na to, aby prostřednictvím živých prezentací přesvědčili odbornou porotu, proč právě jejich projekt by měl získat letošní ocenění. Porota, která je každoročně složená z osobností zastupujících široké spektrum oblastí, které vzdělávání zahrnují, poté po společné poradě vybrala letošního vítěze. Porotu nejvíce zaujal projekt Největší přání vzdělávacího programu Varianty, Člověk v tísni, díky kterému se děti seznamují s širšími souvislostmi světa, ve kterém žijí.
Veronika Endrštová, koordinátorka projektu, Člověk v tísni, říká: “Příběh putujícího koníka světem pomáhá pedagogům zprostředkovat dětem složitá témata globálního vzdělávání velmi přívětivou formou. Z hodnocení pedagogů vyplývá, že děti jsou pro příběh zaujaté a díky empaticky zaměřeným lekcím dokáží porozumět tomu, proč je důležité vzájemné porozumění mezi odlišnými kulturami, které formují dnešní globalizovaný svět.”
Na druhém místě se umístil mezigenerační program Přečti, organizace Mezi námi, třetí místo si odnesl Michal Kaderka, za svůj informační web Svět médií.
Svůj hlas mohla finálovým projektům poslat také veřejnost během online hlasování, které probíhalo od 10. prosince do 22. ledna. Nejvíce hlasů získal projekt Dobrý začátek organizace Schola Empirica.
Na závěr večera byl za dlouhodobý přínos vzdělávání do Auly slávy uveden někdejší oddílový vedoucí a dlouholetý ředitel střediska volného času Lužánky v Brně Ing. Milan Appel.
EDUína Media:
EDUína – cena odborné poroty:
1. místo: Největší přání (Vzdělávací program Varianty, Člověk v tísni, o. p. s.) – Ze spolupráce vzdělávacího programu Varianty, spisovatelky Ester Staré a ilustrátorky Daniely Olejníkové vznikla knížka Největší přání. Prostřednictvím putování plyšového koníka z Asie do Evropy se v ní děti seznamují s otázkami současnosti, jako je jinakost, výroba hraček, námořní doprava, konzum, migrace či přátelství. K tématům byly vytvořeny lekce pro výuku na 1. st základní školy, které lze využít v různých předmětech a zároveň pomáhají dětem rozvíjet čtenářskou a kritickou gramotnost.
2. místo: Mezigenerační program Přečti (Mezi námi, o.p.s.) Program Přečti se věnuje vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku v oblasti čtenářské (pre)gramotnosti a utváření sociálně-hodnotového žebříčku dětí s důrazem na respekt ke starší populaci. To je realizováno na základě jejich pravidelného společného čtení.
3. místo: Svět médií (Michal Kaderka) – Web Svět médií je součástí podpory mediální výchovy ve formálním i neformálním vzdělávání. Tato podpora má formu rozcestníku pro mediální výchovu, síťování učitelů, kteří se věnují či chtějí věnovat MV, jejich propojování s dalšími vzdělavateli, akademiky a dokonce i novináři, kteří vzdělavatelům v MV radí, jak média fungují, jak se ověřují informace apod. Web Svět médií i navazující platforma vzdělavatelů (FB, Twitter i off-line setkání) kolem tohoto webu tak supluje institucionální podporu.
EDUína – cena veřejnosti:
V on-line hlasování bylo rozdáno celkem 2140 platných hlasů.
Honza Dolínek, výkonný ředitel EDUinu, v závěru večera řekl: „Osobně i za EDUin mám velkou radost nejen z představených inovací, ale zejména z atmosféry mezi finalisty a porotci. Vzájemná podpora a ochota ke spolupráci mezi všemi inovátory je skvělou přidanou hodnotou, kterou EDUína mezi řádky přináší. A těší mě, že i naši dárci umí tuto kvalitu Ceny EDUína ocenit a podpořit.“