Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Učivo pro nové RVP je potřeba vybrat transparentně

5. 10. 2021
EDUin
Screenshot_4

Vymezení přenositelných kompetencí nemá smysl měnit.

Ministerstvo školství na začátku tohoto měsíce představilo expertní panel k revizi Rámcových vzdělávacích programů. EDUin vítá jeho složení i to, že ministerstvo v přípravě revizí udělalo další kroky. Důležitý teď je samotný proces výběru učiva, které je pro naplnění cílů vzdělávání popsaných v RVP pro základní vzdělávání zásadní.

Ministerstvo školství chce při přípravě revize postupovat podobně jako u Strategie 2030+. Osmnáctičlenný expertní panel je složený ze zástupců státních institucí, akademiků i učitelů ze základních škol. Úkolem expertního panelu je dát během následujících měsíců dohromady hlavní směry pro revizi RVP.
EDUin proto při vytváření nového dokumentu apeluje na transparentnost procesu výběru oborových znalostí. Je důležité stanovit principy a pravidla toho, kdo a jak rozhodne, které učivo je stěžejní. A právě to potom promítnout i do úpravy očekávaných výstupů pro jednotlivé vzdělávací oblasti.
Naopak nemá smysl při přípravě revize rozsáhle otevírat debatu o vymezení přenositelných kompetencí – tedy jejich rozšíření nebo naopak omezení. Smysluplné je pouze doplnit výčet kompetencí o základní funkční gramotnosti – například matematickou a jazykovou, jak ostatně doporučuje i podkladová studie k revizi RVP od Dominika Dvořáka, kterou vypracoval pro (tehdejší) Národní ústav pro vzdělávání.
V souvislosti s přípravou revize RVP shrnujeme otázky, na které je potřeba v materiálu odpovědět:
  • Jakým způsobem budou vybrány klíčové oborové znalosti (učivo), které jsou stěžejní pro úpravu očekávaných výstupů v jednotlivých vzdělávacích oblastech?
  • Jakým způsobem budou nově vymezené očekávané výstupy propojeny s ideálními pedagogickými strategiemi pro efektivní osvojování revidovaných cílů vzdělávání?
  • Jakým způsobem bude nové kurikulum podpořeno vhodnými vzdělávacími a učebními zdroji?
  • Jakým způsobem bude nové vymezení cílů a obsahu vzdělávání promítnuto do pregraduální přípravy a dalšího profesního vzdělávání učitelů?
  • Které vzdělávací oblasti, popřípadě gramotnosti, budou předmětem ověřování výsledků vzdělávání v tzv. „uzlových bodech” (tedy v 5., 7. a 9. třídě)? Bude sběr dat pouze výběrový či plošný? Bude účel tohoto sběru dat pouze získání zpětné vazby o průběhu a možnostech další podpory vzdělávání žáků?
Karel Gargulák, konzultant EDUin: „V souvislosti s proměnou RVP je klíčové nezaměřovat se na abstraktní pojmy typu kompetence, ale na to, jak co nejlépe může revidované kurikulum pomoci učitelům ve zlepšování jejich pedagogické práce. To souvisí s propojením samotného učiva (např. v dějepisu) a rozvoje přenositelných dovedností (např. spolupráce) žáků prostřednictvím kvalitního zadání a podpůrných materiálů, které budou přímo vázány na inovované cíle vzdělávání.”
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články