Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Učňovské školství je nejvíc ohrožené školním neúspěchem. Jak to změnit ukazuje Audit vzdělávacího systému

11. 5. 2022
EDUin
Screenshot_1-4

V Česku teď na některých středních školách běží druhé kolo přijímacích zkoušek. Volné kapacity jsou často na oborech zakončených výučním listem. Jak upozorňuje jedna z analýz letošního Auditu vzdělávacího systému, právě žáci na těchto školách jsou nejvíc ohrožení studijním neúspěchem. A proto je potřeba systémová změna.

Data ukazují, že studijním neúspěchem jsou nejvíce ohroženi žáci na odborných školách. „Jsou to ti z nepodnětného prostředí i horších ekonomických poměrů. Velká část těchto dětí končí v nematuritním odborném studiu, kde kvůli zastaralosti a neprostupnosti škol často dochází k předčasným odchodům ze vzdělávání či k nezaměstnanosti absolventa,“ píše v analýze její autor Jan Zeman.
Český stát by se měl zajímat o každého neúspěšného žáka. Analýza PAQ Research ukazuje hypotetické scénáře dopadu investic do podpory nejslabších žáků a žáků předčasně opouštějících střední školy. Projekce analýzy ukazují, že i drobné zlepšení nejméně gramotných patnáctiletých žáků by mohlo zvýšit budoucí roční HDP o 18 mld. Kč (lze srovnat se současnými náklady na inkluzi, které činí 10 mld. Kč). Přestože se jedná o hypotézy s viditelnými výnosy až po roce 2050, je evidentní, že investice do podpory neúspěšných žáků je racionálním krokem.
Jak situaci v odborném školství zlepšit?
Analýza vybírá cíle, které stanovila Strategie vzdělávání 2030+ a nyní jsou rozvíjené v implementačních kartách.
  • revize a inovace soustavy oborů vzdělávání
  • revize RVP v oblasti společného základu odborného výcviku – „Veškeré změny v obsahu učiva je nutné srozumitelně komunikovat a zaručit, aby je učitelé přijali a věděli, jak s nimi pracovat. Metodická podpora ve formě seminářů nemusí stačit, tuto zkušenost jsme již učinili v minulých letech při úpravách RVP ZV,“ komentuje tento bod analytik Jan Zeman.
  • zvýšení kvality praktického vyučování –  Změna kvality praktického vyučování bude mimo jiné závislá na dalších aspektech: Žák nesmí narazit na špatné vybavení školy a na vyhořelé nebo nedostatečně vzdělané učitele (kvalita vzdělávání); zaměstnavatel musí být motivovaný a připravený se žáky pracovat (metodická a finanční podpora).
  • podpora kariérního poradenství

Kompletní analýzu si můžete přečíst ZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články