Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Jaké změny probíhají v zahraničí a proč by měly být i u nás.
Letošní první termín pro podávání přihlášek na některé obory vysokých škol mají zájemci už 28. února. Většina škol ale výrazné změny zatím nedeklarovala. Stále tak není jasné, zda bude přijímací řízení přihlížet k aktuálním podmínkám maturantů.
EDUin apeluje na vysoké školy, aby přehodnotily způsob, jakým budou probíhat letošní přijímací zkoušky. Není totiž jasné, kdy se maturanti vrátí zpátky do škol a termín návratu do lavic se stále posouvá. Již nyní však zameškali více než tři čtvrtě školního roku plnohodnotného prezenčního studia. Bylo by proto vhodné je nezkoušet ze znalostí či dovedností, které neměli čas si osvojit.
Školy mohou místo klasického testování využít některé alternativní formy přijímacího řízení – doporučuje to i ministerstvo školství. Například:
V podobné situaci jako u nás se nachází studenti posledních ročníků i v mnoha dalších zemích. Na některých místech už ale byly určité změny alespoň oznámeny. EDUin přináší příklady změn ze zahraničí, které by mohly být inspirací pro české vysoké školy.
V USA nebudou hrát tradiční standardizované testy SAT a ACT při přijímacích řízeních na vysoké školy velkou roli. Školy si mohou vybrat, zda chtějí k výsledkům těchto testů alespoň částečně přihlížet nebo je vůbec nevyžadovat. Mezi vysoké školy, kde je zaslání výsledků testů SAT a ACT volitelné, se řadí i ty nejprestižnější instituce jako například Harvard, Yale nebo Princeton. Tato změna je v některých případech zavedena i pro další rok nebo dva.
Dále např. v Japonsku byly přijímací testy ulehčené maturantům, kteří měli studium kvůli pandemii koronaviru přerušené.
I ve Španělsku se letošní uchazeči o vysokoškolské studium dočkali úprav. Z většího množství zadání si měli v rámci předem určeného počtu úloh vybrat ty, které chtěli vypracovat. Mohli se tak zaměřit na to, co jim jde nejlíp a v čem jsou si nejjistější.
Vysoké školy mají nyní příležitost se zahraničními postupy inspirovat a přijímací řízení upravit a přizpůsobit výjimečné situaci. Do zahájení prvních přijímacích zkoušek v obvyklých termínech však nezbývají ani dva měsíce a brzy poté, začátkem května, studenty maturitních ročníků čekají didaktické testy. Čím dříve se vysoké školy začnou této nestandardní situaci věnovat, tím více svým budoucím studentům ulehčí přípravu.
Karel Gargulák, konzultant EDUin: „Již v loňském roce schválená novela zákona z dílny MŠMT dává vysokým školám možnost přizpůsobit podobu a termíny přijímacího řízení aktuálním podmínkám studentů. Cílem by mělo být jim v nelehké situaci maximálně pomoci. Zároveň by vysoké školy měly skutečně klást důraz na podporu – především v otázce socializace, a to i v její online podobě – po nástupu ke studiu vysněného oboru. Tak mohou zabránit předčasnému odchodu a zvýšit pravděpodobnost úspěchu ukončení studia.”
Kateřina Rusnoková, maturantka: „Připravovat se na téměř nezměněnou podobu maturity a přijímací zkoušky, zatímco od okolí slyšíme téměř výhradně slova jako „pandemie“ a „krize“, není jednoduché. Navíc jsme omezeni natolik, že způsobů, jak od těchto stresorů uniknout, je opravdu jen málo. Sama sleduji nejen na sobě, ale i na svých vrstevnících, jak obtížné je vyrovnat se především s nedostatkem sociálního kontaktu, který je zcela nenahraditelný.“