Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Změny u přijímacích zkoušek a maturit jsou po pandemii potřeba

12. 10. 2021
EDUin
ben-mullins-oXV3bzR7jxI-unsplash

Ministerstvo školství dlouhodobě nabádá k zahájení školního roku v klidu, bez spěchu a snahy okamžitě dohnat zameškané učivo po distanční výuce. Tato snaha je ale v rozporu se stále nezměněnými centrálně organizovanými přijímacími zkouškami nebo maturitami. Právě teď je nejvyšší čas na zahájení debaty o změnách, které zohlední sociálně znevýhodněné děti.

Data České školní inspekce z poslední tematické zprávy mluví jasně: „Podíváme-li se na podíl žáků se značnými mezerami v probraném učivu, pak z vyjádření učitelů vyplývá, že v absolutních číslech jde odhadem minimálně o 14,5 tisíc žáků na prvním stupni základních škol, 22 tisíc žáků na druhém stupni základních škol (z celkových více než 440 tisíc) a 18 tisíc žáků navštěvujících střední školy (z cca 390 000).“

To tedy při hrubém odhadu vychází na zhruba pět tisíc žáků (4,5 %) z devátých tříd a 4 500 žáků z posledních ročníků středních škol (5,5 %).

Podle ČŠI je také velmi pravděpodobné, že: „Takových žáků bude nakonec ještě více vzhledem k tomu, že se mnoho nedostatků projevilo teprve po jejich návratu nebo budou identifikovány až začátkem nového školního roku 2021/2022.“ Dopad pandemie na výsledky žáků sleduje například také studie PAQ Research.


ZDROJ: Česká školní inspekce – Tematická zpráva – Návrat žáků k prezenčnímu vzdělávání v základních a středních školách 

Cermat u minulých přijímacích zkoušek dovolil dva pokusy i více času. U připravovaných zkoušek v letošním roce se ale zatím o žádných úpravách nemluví.

EDUin proto apeluje na MŠMT a jeho podřízenou organizaci CERMAT, aby vytvořili plán pro situaci, že:
a) vše půjde podle plánu a přijdou ke zkouškám zaostávající děti.

b) se školy budou zavírat a situace bude ještě horší.

Jan Zeman, analytik EDUinu: „Z dat ČŠI i PAQ Research můžeme vidět, že sociálně znevýhodněné děti byly pandemií zasaženy nejvíce. Pokusme se zabránit dalšímu zvětšování nerovností mezi kraji a školami v ČR, které potvrzují české i mezinárodní statistiky. Zaostávající žáci začínají být díky návratu do škol a potřebě doučování dobře vidět a zaslouží si upravit podmínky tak, aby nemuseli kromě problémů s bydlením, s rodiči nebo se současnou školou překonávat další překážku v podobě neadekvátně nastavené závěrečné zkoušky.“
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články