Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text shrnující závěry průzkumu Člvěka v tísni mezi asistenty pedagoga, který proběhl v druhé polovině září a zaměřil se na jejich roli během distančního vzdělávání na jaře 2020 a po návratu dětí do škol. Text vyšel 20. října na zpravodajském webu Týden.cz.
Asistenti pedagoga sehráli v květnu a červnu významnou roli při znovuotevření škol, které byly od března zavřené kvůli epidemii koronaviru. Skupiny dětí ve školách měla na starosti zhruba polovina všech asistentů, kteří suplovali nepřítomné učitele. Pomáhali i s distanční výukou. Třetina jich na jaře zajišťovala kontakt školy s dětmi, které neměly přístup k internetu. Vyplývá to z průzkumu, který provedl tým Vzdělávacího programu Varianty organizace Člověk v tísni. Jeho výsledky v úterý na on-line konferenci S asistenty k lepší škole představila metodička programu Alexandra Petrů.
Ve školách pracuje zhruba 24 tisíc asistentů pedagoga, průzkumu se zúčastnilo 800 z nich.
Podle průzkumu učilo v květnu a červnu místo učitelů ve školách 53,5 procenta asistentek a asistentů pedagoga. Děti byly v té době kvůli protikoronavirovým opatřením rozděleny do stálých maximálně patnáctičlenných skupin. Docházka nebyla povinná a školy měly zajišťovat do konce školního roku i výuku na dálku pro žáky, kteří zůstali doma. Učitelů byl ve školách nedostatek kvůli rozdělení dětí do menších kolektivů a také proto, že někteří dál učili z domova.
Podle Petrů jarní krize ukázala, že asistenti jsou ve školách nepostradatelní. Bez nich by návrat dětí do škol na jaře byl obtížnější, než jak se odehrál, řekla.
V době distančního vzdělávání se podle ní kolem 57 procent asistentů věnovalo podpoře žáků při plnění úkolů na dálku a pedagoga při přípravě materiálů k výuce. Zhruba 30 procent se jich pak věnovalo žákům, kteří neměli přístup na internet. Udržovali s žáky aktivní telefonický kontakt a distribuovali do poštovních schránek potřebné výukové materiály, uvedla Petrů.
Zejména sociálně znevýhodněným žákům by se podle ní zásadně ztížil přístup k výuce na dálku, pokud by neměli nárok na podporu asistentů. Vyjádřila se proto nesouhlasně s návrhem vyhlášky ministerstva školství, podle které by se mělo omezit využití asistentů pedagoga jen pro děti s některými handicapy.
Ministerstvo školství v září zveřejnilo návrh, podle kterého by asistenti měli pomáhat jen dětem s mentálním postižením, autismem či poruchami chování. Autoři to zdůvodnili tím, že u dalších žáků se využití asistentů ukázalo jako neúčelné. Návrh narazil na silnou kritiku z řad zastánců společného vzdělávání dětí v běžných školách. Změny označily za diskriminační, podle nich by byly de facto návratem ke stavu, který ve školách byl před rokem 2016. Ministerstvo školství uvedlo, že návrh byl nastaven na základě analýzy poznatků ministerstva, školní inspekce, škol a školských poraden. Podle úřadu se o možných změnách ještě bude debatovat.