Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Týden.cz: Čtenářská aplikace jako podpora individuálního rozvoje čtení

17. 9. 2015
EDUin
4299468726_4edf9b067e_z

Publikujeme článek, který vyšel 9.9. na zpravodajském webu Týden.cz pod názvem Školáci mohou mít vlastního trenéra čtení. Speciální aplikaci (ZDE). Internetová aplikace Včelka je zaměřena na rozvoj čtenářství u dětí, které mají v této oblasti problémy, převážně dyslektici, ale poslouží nejen jim. Rozhovor s Michalem Zwingerem, šéfem vývojářského týmu, který má za sebou kromě Včelky také aplikaci Rozečti.se, si můžete přečíst ZDE. Aplikaci Včelka najdete ZDE

Děti z prvního stupně základních škol mohou získat „individuálního trenéra čtení“. Tímto způsobem autoři stručně charakterizovali aplikaci Včelka. Ta pomůže s rozvojem čtenářských dovedností nejen žákům s problémy, ale také například i mimořádně nadaným dětem.

Společně s kolegy Michalem Zwingerem a Michalem Hudečkem tento program představí veřejnosti na Dnech dyslexie, které se konají ve Veletržním paláci v Praze.

Program rozvíjí různé dovednosti, které mají vliv na kvalitu čtení. Vedle samotné techniky čtení se zaměřuje na rozjezd funkcí zodpovědných za rozvoj čtení a psaní. Důraz je kladen také na porozumění čteného textu. Velká řada cvičení se zaměřuje na sluchové vnímání. Na rozdíl od školních učebnic nejsou v tištěné podobě, program je kompletně namluvený.

Jednotlivá cvičení jsou propojována, jejich obtížnost se nastavuje individuálně podle pokroků dítěte. Děti motivuje atraktivní grafická podoba i odměny, které plněním úkolů sbírá. Výsledky cvičení jsou uchovávána v historii, takže je může kontrolovat rodič nebo také učitel.

Aplikace může pomoci žákům, kteří mají se čtením problémy, ale podle speciální pedagožky Renaty Wolfové, je využitelná i pro mimořádně nadané děti. „Takové dítě sice čte lépe než jeho vrstevníci, ale má zájem o texty, které jsou náročné a které svou technikou čtení nezvládá. Zlepší se jeho technika čtení, aby chápal texty, které ho zajímají,“ uvedla Wolfová, která se na vývoji aplikace podílela.

V současné době pracuje jako speciální pedagog v jedné z pražských pedagogicko-psychologických poraden. V oboru se pohybuje už 25 let. Signály možných problémů je podle ní možné zachytit už v předškolním věku. V pěti letech je možné u dítěte říci, že vzhledem ke genetické zátěži a například i problémům s rozvojem řeči u něj existuje riziko dyslexie.

Ačkoliv pracuje i s dětmi v raném věku, diagnózu dyslexie nebo jiné poruchy učení stanovuje až ve třetí třídě. „Je pro mě důležitá, jaká je reakce na intervenci, kterou to dítě dostane v dřívějším věku,“ uvedla.

Zda se problémy rozvinou, totiž záleží na řadě okolností. Jedním z faktorů jsou rozumové schopnosti dítěte a to, jakou zkušenost má s jazykem a poslechem čtení. Důležitou roli hraje také metodické vedení učitele. „Čím vyšší nároky máme na dítě, tím spíše se projeví nějaký problém. Když jsou menší, tak to může samo dohnat a problém se neprojeví,“ uvedla Wolfová.

Pro rozvoj čtení u všech dětí je důležité, aby si rodiče s dítětem vyprávěli. „Přes vyprávění a naslouchání je cesta ke čtení. To čtení nespadne z nebe, je výsledkem vývoje předškolního dítěte,“ dodala odbornice.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články