Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme tiskovou zprávu Učitelské platformy, která reaguje na 3. díl seriálu Ochránce, který se věnoval dětem s poruchami chování.
Vyrušování a hlučnost, agresivní chování, vynucování si pozornosti, ignorace učitele, ničení učebních pomůcek, povzbuzování spolužáků k rušivému chování, vulgarity, šikana nebo záškoláctví. To jsou nejčastější projevy problémového chování dětí ve škole. Za deset let vzrostl počet dětí s diagnostikovanou poruchou chování na více než čtyřnásobek a školy si s nimi většinou nedokáží účinně poradit. Tím vzniká napětí mezi školou a rodiči ostatních žáků.
Nedělní díl seriálu Ochránce s názvem Andílek věrně ukazuje, jak obtížně se v konkrétních situacích hledá řešení a jak omezenou mají školy možnost řešit situaci dětí s problémových chováním. Takové dítě pro učitele znamená nesmírnou psychickou zátěž, snižuje jeho motivaci k práci, a především je hlavní překážkou pro úspěšnou výuku. Pro začínající učitele je chování žáků v některých školách (studie Talis, graf č. 24) doslova šokujícím momentem. S přibývajícími léty praxe buď učitelé získávají silnější odolnost proti stresu, nebo začnou využívat metody selektivní ignorace a problém neřeší.
Učitelská platforma proto zprostředkovala pro učitele diskuzi s odborníky. V té dětská psychiatrička Veronika Zagatová uvedla, že na rozdíl od zahraničí u nás chybí lepší spolupráce školy a rodiny. Podle ředitelky Centra Locika Petry Wünschové nejsou ve všech školách dobré informace, jak s takovými dětmi pracovat, a kontakty, kam se obrátit.
Mnohé diagnostikované děti nenalézají smysluplné aktivity, žijí v sociálně slabých, neúplných či rozvrácených rodinách a citově strádají. Bez potřebné péče pak hrozí, že tyto děti v dospělosti nenacházejí životní uplatnění, trpí různými závislostmi anebo se dopouštějí trestné činnosti. Podle aktuálních statistik vzrostl počet těchto diagnostikovaných dětí na čtyřnásobek. Citově však mnohdy strádají i děti z úplných a sociálně dobře postavených rodin.
Podle Učitelské platformy je potřeba, aby učitelé získali podporu v tom, jak u problémového chování diagnostikovat příčiny. “U každého dítěte mohou být různé příčiny problematického chování a učitel by měl na ně umět reagovat,” sděluje ředitelka Základní školy TGM ve Štětí Gabriela Hrušková. Měla by se taktéž zvýšit schopnost poraden školám pomoci.
Podle Gabriely Hruškové poradny nabízejí spíše obecná doporučení, která školám nepomáhají. Schopnost poraden školám pomoci by se mohla zvýšit, kdyby poradny měly kapacity chodit do terénu. Dítě se při hodinové diagnostice v poradně projevuje totiž úplně jinak než ve školní skupině. Specialisty pro problémové chování jsou tzv. etopedové. “Za nejdůležitější proto považujeme zajistit dostatek etopedů, školních psychologů a sociálních pedagogů. Ti ale musí být k dispozici ihned, jak problém nastane,” dodává Gabriela Hrušková.