Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Ukrajinští středoškoláci jsou v Česku časovaná bomba. Jejich situaci je potřeba řešit co nejdřív

30. 8. 2022
EDUin
michiel-heijmans-azSkGGydHLA-unsplash-1

Ve čtvrtek 1. září začíná školní rok. Do škol nastoupí tisíce ukrajinských dětí, které do Česka přišly kvůli válce s Ruskem. Na maturitní středoškolské obory se ale hlásilo pouze něco přes tisícovku z nich. Ukrajinských teenagerů ve věku 15–18 let je v ČR podle odhadů přes dvacet tisíc. Jejich situaci je proto potřeba řešit.

Zatímco menší ukrajinské děti základní školy musí přijmout, u středoškoláků už to neplatí. Průzkum PAQ Research odhalil, že dvacet procent ukrajinských rodin s dítětem ve středoškolském věku jej do žádné střední školy nezapsalo, protože nevěděli kde a jak. O jednotnou přijímací zkoušku na českou střední školu se v dubnu pokusilo jen asi šest procent ze všech registrovaných uprchlíků ve věku středoškoláků. 

Podle PAQ Research se navíc dvacet procent ukrajinských středoškoláků neúčastnilo ani své online výuky. Mnozí se pak snažili jen dotáhnout na dálku rozjetý školní rok. Podle šetření navíc 49 procent rodičů neví, zda dítě na střední školu chce zapsat, nebo ne. Jako důvody své nerozhodnosti nejčastěji uvádějí plánování návratu, účast na online výuce, neznalost jazyka a nedostatek informací. Mladí lidé tak ztrácí možnost si v naší zemi osvojit jazyk, najít si nové přátele, zapadnout mezi vrstevníky. Český vzdělávací systém se o tyto děti aktivně nezajímá. 

Ministerstvo školství přes své granty podpořilo organizaci META, která pro cizince připravuje jazykové kurzy. Finanční podpora státu je ale v tomto případě malá. Na peníze na kurz navíc nedosáhnout ti, co se na žádnou českou střední školu nedostanou. A přitom by ji potřebovali. 

EDUin proto vyzývá MŠMT k větší podpoře ukrajinských středoškoláků. Je možné:

  • oslovit rodiče středoškoláků, kteří zatím dítě na střední školu nechtějí zapsat, zjednodušit zápis a zpřehlednit informace
  • vyvinout větší tlak na kraje (zřizovatele středních škol) – podpořit motivaci ředitelů k většímu zapojení ukrajinských středoškoláků do svých škol – aktivní pomoc dětem, které se ocitly v situaci, za kterou nemohou 
  • nabídnout větší jazykovou podporou – např. víc financí na kurzy, které připravuje organizace META / 55 % ukrajinských dětí ve věku 16-17 let umí česky velmi málo nebo vůbec
  • hledat pro ukrajinské žáky jiné formy přijímání ke studiu, bez nutnosti skládat jednotnou přijímací zkoušku – ředitelé by mohli v této specifické situaci aplikovat například ústní pohovory
  • zapojit středoškoláky do volnočasových aktivit, kde probíhá spontánní učení jazyka, zároveň ale nedovolit segregaci ve vzdělávání, při které se výuka jazyka omezuje

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu:  „Jako stát i společnost jsme se postavili k ukrajinské uprchlické vlně čelem. MŠ a ZŠ se ujaly ukrajinských dětí, ale na ty, co nespadají pod povinnou školní docházku – středoškoláky – vesměs už síly nezbyly. Nesmíme na tyto mladé lidi zapomínat. Snažme se je vtáhnout do vzdělávání, protože jinak nám hrozí vznik nové ztracené generace, zaděláváme si na velké integrační problémy a stát by tak přišel o potenciál těchto lidí, který by nedokázal využít.”

Proč by nám mělo záležet na budoucnosti ukrajinských středoškoláků, kteří u nás hledají útočiště před válkou? Přečtěte si analýzu situace v ČR

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články