Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Václav Korbel, Daniel Prokop: Proč se lidé nehlásí ke studiu učitelství a jak to změnit?

2. 6. 2021
EDUin
Clipboard01

Organizace Učitel Naživo ve spolupráci s PAQ Research publikovala zprávu z šetření, které se ptalo na to, proč je mezi mladými lidmi tak malý zájem o studium učitelství a jak to změnit. Celou zprávu Proč se lidé nehlásí ke studiu učitelství a jak to změnit? si můžete přečíst ZDE.

Z textu zprávy vybíráme:

Nedostatek učitelů aneb Kdo a proč se (ne)hlásí na pedagogické fakulty

Spoluautor studie Václav Korbel

V současné době řada škol obtížně hledá učitele a další pedagogické pracovníky. Šetření MŠMT v roce 2019, kterého se účastnilo 99,9 % škol v regionálním školství (MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ), ukázalo, že jen pro následující školní rok budou ředitelé hledat úvazky učitelů v rozsahu 4,5 % všech úvazků (6 tisíc úvazků). Poptávku v dalších pěti letech odhadují ještě výrazně vyšší, na 9 % úvazků. Sehnat učitele na určité předměty je ale velmi obtížné už teď. Dvě třetiny ředitelů souhlasily s tvrzením, že sehnat učitele na trhu práce je pro ně významný či kritický problém. U některých aprobací jako fyzika a informatika s takovým tvrzením souhlasilo přes 90 % ředitelů škol (MŠMT 2019).

Kvůli věkové struktuře učitelského sboru se dá očekávat, že se bude situace dále zhoršovat. Průměrný věk pedagogů v ČR byl v roce 2016 přes 46 let. Navíc přes 42 % učitelů bylo starších než 50 let. Průměr EU byl přitom 36 % (hůře než ČR dopadlo 7 zemí) a země jako Belgie, Francie nebo Velká Británie neměly podíl starších učitelů 50 let vyšší než 30 %.

Z tohoto důvodu by měla česká vzdělávací politika nedostatek učitelů řešit. V současnosti je hlavním nástrojem novela zákona o pedagogických pracovnících, která má usnadnit vstup do profese lidem bez pedagogického vzdělání, ta byla schválena parlamentem v lednu 2020. Dále se ministerstvo snaží zlepšit odměňování učitelů. Tato ministudie ukazuje, že různé bariéry v podobě nedostatečné výše platu, současné podoby učitelské profese nebo studia skutečně odrazují nezanedbatelnou část studentů, kteří by o učitelské kariéře uvažovali, ale kvůli nim si vyberou jinou dráhu.

Na pedagogické fakulty dlouhodobě nastupuje téměř 10 % studentů ze všech začínajících bakalářů v ČR. Avšak alespoň jednu přihlášku si na pedagogickou fakultu podává významně větší část studentů. V roce 2020 tak učinila čtvrtina uchazečů. Tento podíl ukazují statistiky MŠMT z databáze Uchazeč. Stejný podíl evidují data z Národních srovnávacích zkoušek od společnosti SCIO, která používáme pro další analýzu, protože jsou přes omezenou reprezentativitu jedním z mála zdrojů o uchazečích.

Znepokojující také je, že pedagogická fakulta byla v roce 2020 podle dat SCIO prioritní volbou jen 3 % všech studentů. Z toho lze vyvodit, že vzdělání na pedagogických fakultách není pro většinu jejich studentů, kteří činí okolo 10 % ročníku, prioritou.

Studenti přihlášení na pedagogické fakulty navíc často uvádějí, že se nechtějí věnovat učitelské profesi. Pouze 52 % z nich v roce 2020 uvedlo, že se chce stát učitelem. Jaké pro to mají důvody? To ukazuje Graf 1. Skoro polovina nechtěla studovat pedagogickou fakultu (ačkoliv alespoň jedna z přihlášek na ni směřovala), pětině vadily nízké platy a sedmině se nelíbila současná podoba učitelské práce. Hodnocení studentů nutně neříká, jestli je daná bariéra reálná, ale i samotné vnímání má dopad na výběr studijní a kariérní dráhy. V roce 2016 společnost SCIO položila otázku jinak, takže data nejsou dobře porovnatelná. Tehdy se chtělo stát učitelem jen přes 40 % uchazečů o studium na pedagogické fakultě, z toho jen 10 % určitě.

CELOU ZPRÁVU SI STÁHNĚTE ZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články