Vláda zveřejnila souhrn všech aktuálních epidemiologických opatření. Část věnovaná školství je velmi stručná

5. 10. 2020
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek3

Co přinesl týden  29.9. – 4. 10. 2020

Krátce:

  • Součástí dlouhodobé strategie pro zvládnutí pandemie bude zřejmě i uzavření 2. stupně základních škol. Představena by měla být v pátek, uvedl v pořadu Otázky Václava Moravce ministr zdravotnictví Roman Prymula. Od pondělí jsou uzavřeny střední, vyšší odborné, umělecké a jazykové školy a také střediska volného času v krajích a okresech s potvrzeným komunitním přenosem. V médiích si tento krok vysloužil kritiku za to, že jej ministerstvo zdravotnictví dostatečně nezdůvodnilo. Ministr Roman Prymula připustil, že bez omezení mimoškolních aktivit dospívajících uzavření škol šíření koronaviru výrazněji nezpomalí. „Pokud půjdeme do toho konkrétního aktu, tak je to minimálně snížení o 0,05. To je čistý efekt dopadu uzavření středních škol, kdybychom brali v potaz to, že se kromě toho budou děti stále stýkat,“ řekl pro SeznamZpravy.cz. Nejistota panovala kolem odborných praxí, ty budou nadále umožněny i v okresech a krajích, kde je od pondělí zakázána osobní přítomnost žáků při výuce, omezená je i výuka na vysokých školách. (idnes.cz) Ve čtvrtek ujišťoval ministr Prymula při interpelacích poslance, že na základních školách distanční výuku nařizovat nechce. (irozhlas.cz)
  • I když jsou školy zavřené, žáci se mohou potkávat se svými učiteli tváří v tvář. „V metodice se možnost osobní konzultace ve specifických případech za dodržení všech hygienických pravidel a nařízených opatření zmiňuje proto, že lze tuto alternativu využít tam, kde jinak hrozí, vypadnutí žáka ze systému‘,“ říká mluvčí Ministerstva školství Aneta Lednová v článku Josefa Mačí (SeznamZpravy.cz) Osobní konzultace navrhuje manuál pro distanční výuku, který ministerstvo představilo v polovině září.
  • Ministerstvo školství nemá v plánu zastavit přípravu inkluzivní vyhlášky. „Podrobnosti zatím nebudeme sdělovat, protože jde o živý materiál. Návrh nyní prošel meziresortním připomínkovým řízením a až se s připomínkami vypořádáme, půjde do komisí legislativní rady vlády,“ řekla pro irozhlas.cz mluvčí resortu Aneta Lednová. Sněmovní podvýbor pro regionální školství přitom MŠMT přitom po jednání, jehož se zúčastnil náměstek ministra Karel Kovář, vyzval resort, aby návrh vyhlášky stáhl a zcela jej přepracoval. „Řekl, že vyhlášku komplexně přepracují. Jinak řečeno – úplně ji předělají. Schytali to totiž ze všech stran, nepamatuji si jiné školské téma, u něhož by byl tak univerzální odpor, jako byl proti této vyhlášce,“ okomentoval pro Respekt jednání podvýboru jeho předseda Bartoň. Odmítavé stanovisko k vyhlášce vyjádřili také akademici působící na různých vysokých školách.
  • Medvědí službu prokazují učitelské profesi ti, kdo bijí na poplach s tím, že učitelé žijí z almužny, napsal v komentáři pro SeznamZpravy.cz gymnaziální učitel Michal Kaderka a člen výkonného výboru Učitelské platformy. Ve svém komentáři poukazuje na to, že problémem učitelských platů není ani tak nízká startovní příčka v porovnání s jinými profesemi předpokládajícími vysokoškolské vzdělání, ale spíše to, že na rozdíl od jiných profesí se talentovaní učitelé nemohou „postupně mzdově vyšvihnout“, což ve školách kvůli tabulkám a platovému automatu nejde.
  • “Ředitel se často ocitá na hraně, ale musí rozhodnout, nemůže čekat na rozhodnutí hygieny,” pojmenoval František Halada z Asociace ředitelů základních škol situaci, ve které se od začátku roku ocitly tisíce ředitelů škol. U kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Jak organizovat výuku v éře nejistoty? odpověděli zástupci z ministerstva školství a zdravotnictví mimo jiné i na řadu otázek, které se týkaly zavádění aktuálních epidemiologických opatření do školní praxe. Souhrn diskuse najdete zde, ze záznamu ji můžete sledovat na youtube kanálu Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV).

Výrok týdne:

„Změnit způsob přemýšlení lidí je velmi těžké. Nejlépe to jde šokem. A to se právě stalo. Skokem jsme donutili učitele, aby se některé výukové programy naučili alespoň ovládat, což je podmínka pro to, aby vůbec začali přemýšlet nad tím, jak je používat didakticky… Většinou si učitel v této situaci představí, že svou výuku tak, jak ji praktikuje dosud, má nějakým způsobem převést do online prostoru. Snaží se učit stejně, ale ono to bohužel nejde,“ říká Bořivoj Brdička z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy ve článku, který hledá odpověď na otázku, jak jsou školy připraveny na on-line výuku. Podle iniciativy Česko.digital používá téměř polovina škol k online výuce nedostačující nástroje. (irozhlas.cz)

V souvislostech:

  • VLÁDA ZVEŘEJNILA SOUHR VŠECH AKTUÁLNÍCH EPIDEMIOLOGICKÝCH OPATŘENÍ. ČÁST VĚNOVANÁ ŠKOLSTVÍ JE VELMI STRUČNÁ

Od půlnoci 5. října platí v České republice nouzový stav, který vláda vyhlásila na třicet dní. Spolu s tím bude v krátké době již podruhé zakázána osobní přítomnost žáků ve školách. Na serveru vlády je nyní k dispozici obsáhlý souhrn všech opatření, která vstupují v souvislosti se zhoršující se epidemiologickou situací v platnost. Na jednom místě je tak k dispozici souhrn informací například k omezení hromadných akcí, dalšího fungování zdravotnictví a obchodů nebo opatření, s nimiž se setkají lidé přijíždějící do České republiky.

Část dokumentu věnovaná školství je ve srovnání například s popisem opatření pro zdravotnictví nebo sociální služby velmi stručná (má pouhé tři odstavce), některé z nejasností diskutovaných během minulého týdne vyjasňuje. Především potvrzuje, že se distanční vzdělávání, na které od pondělí 5. října minimálně na 14 dní přechází střední, vyšší odborné a vysoké školy v krajích s červenou či oranžovou barvou, „nebude vztahovat na praktické vyučování a praktickou přípravu, individuální konzultace a zkoušky na vysokých školách a v případě víceletých gymnázií také na povinnou školní docházku.“

Školská zařízení se mají v dalších týdnech řídit rozhodnutím krajských hygienických stanic, které budou upravovat opatření podle toho, jak se bude v jednotlivých regionech vyvíjet epidemiologická situace.

Souhrn aktuálně platných epidemiologických opatření, jak jej vláda zveřejnila na svém webu, najdete zde.

V „zelených“ krajích zůstávají otevřené i střední školy. Zda to tak zůstane, rozhodne krajská hygienická stanice

Ministerstvo školství na svém webu publikovalo nařízení všech 14 krajských hygienických stanic, která obsahují epidemiologická opatření platná pro školy a školská zařízení od pondělí 5. října. V deseti ze čtrnácti krajů hygienici zakázali osobní přítomnost žáků, která se týká nejen středních a vyšších odborných škol, ale také základních uměleckých škol, jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky a středisek volného času. Na těch školách, kde se žáci budou nadále učit prezenčně, je zakázán zpěv a sportovní aktivity.

Čtyř „zelených“ krajů se tato opatření týkají jen částečně, zpěv a sport jsou na školách s výjimkou 1. stupně od 5. října minimálně na dva týdny zakázány i tam, kde děti do školy chodit mohou.

Nařízení všech krajských hygienických stanic platných od 5. října najdete zde.

Analýza OECD odhaduje, že ztrátou třetiny školního roku mohly děti přijít o 3 procenta svých budoucích příjmů

Ztráty ze vzdělávání zameškaného během pandemie si s sebou děti zejména ze sociálně vyloučeného prostředí a děti se speciálními vzdělávacími potřebami ponesou po celý život, odhaduje analýza ekonomických dopadů uzavření škol, kterou vydalo OECD. První průzkumy efektivity vzdělávání v některých amerických školních distriktech podle autorů této analýzy zaznamenaly výrazný pokles v procesu učení, a to zejména ve školách v socio-ekonomicky slabších regionech. Průzkumy z Německa naznačují, že během karantény většina dětí strávila aktivitami spojenými se školou jen dvě hodiny denně. Délka vzdělávání přitom podle nich úzce souvisí s příjmem, kterého lidé dosahují v individuálním životě, a obecně ovlivňuje výkonnost celé ekonomiky. Hanushek a Woessmann odhadují, že třetina školního roku by zejména ty děti, které nebyly v kontaktu se školou, mohla připravit o zhruba 3 procenta jejich životního příjmu. Česká republika patří podle této analýzy v rámci OECD mezi země, kde byly školy zavřeny nejdéle.

Analýzu The Economic Impacts of Learning Losses, Eric A. Hanushek Ludger Woessmann, September 2020 najdete zde.

Výběr z Edukalendáře: 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články