Tisková zpráva: Ministr i zahraniční experti podporují zavedení středního článku ve vzdělávání

6. 11. 2020
EDUin

Českým školám by mělo pomoci zavedení středního článku ve vzdělávání. Ten má do budoucna podpořit školy přímo v terénu. To je hlavní shoda řečníků na konferenci Úspěch pro každého žáka, kterou v úterý 3. listopadu organizovala Stálá konference asociací ve vzdělávání společně s dalšími organizacemi.  

Potřebu zavést střední článek vedení konstatuje Strategie 2030+ a ministr školství Robert Plaga se ke zřízení nového článku chce brzy dostat. „Musíme začít pilotovat střední článek řízení, ale já tomu raději říkám střední článek podpory.“ Pokud se podle Plagy právě i s touto podporou nepohne, bude to pro vzdělávací soustavu větší brzda, než je současná covidová krize.

K tomu se přidali i další účastníci takzvaného poradního kruhu. Ti také definovali, co by od takové nové instituce očekávali. Podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Michala Černého má střední článek fungovat i jako určitá podpora a odbornost, která podle něj zřizovatelům – tedy obcím nebo městům – často chybí. „Zřizovatelům záleží na obci, znají problematiku obce a velmi dobře se jí věnují, ale ne vždy rozumí dostatečně problematice školství a ne vždy mají dostatečný nadhled nad celou tou problematikou.“ Právě odbornost a zároveň znalost regionu jako podmínka pro úspěšné fungování středního článku padala často i od dalších řečníků. 

Důležitost středního článku vedení zmiňovali i zahraniční hosté konference. „Musíme najít takové způsoby spolupráce, které povedou ke kolektivní zodpovědnosti, nikoliv ale byrokratický mikromanagement,” doporučoval českému vzdělávacímu systému emeritní profesor na Lynch School of Education Andy Hargreaves.

Právě zkušenosti jeho i generálního ředitele Finské národní agentury pro vzdělávání Olliho-Pekka Heinonena se staly základem odpoledního bloku celé konference. „My ve Finsku říkáme, že všechny naše školy jsou dobré školy. Nezáleží na tom, kde ve Finsku nebo kde ve městě se rodina usadí. Nejbližší škola je dobrá škola,“ zdůrazňoval důležitost důvěry ve vzdělávání Heinonen.

Závěr konference pak směřoval k tomu, že pro proměnu a podporu vzdělávání v České republice je důležitá nejen spolupráce a důvěra, ale i dostatek financí a odborných kapacit.
S výstupy z konference se nyní bude dlouhodobě pracovat v rámci projektu Partnerství pro vzdělávání 2030+. Záznam celé konference bude v nejbližších dnech dostupný, včetně otitulkovaných překladů vystoupení zahraničních řečníků, na webu: https://ucimekvalitne.cz/

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články