Ambivalentní role digitálních technologií ve školách: stále nevíme, jak na ně

bEDUin

Co přinesl týden  8.6. – 14.6. 2015

Témata týdne: EDUin slaví 5. narozeniny, oslava čerstvého předškoláka proběhne 16. 6. ve Skautském institutu na Staroměstském náměstí. Čerstvá brožura přináší přehled jeho pětileté činnosti. Příběh Jaroslava Becka dokládá, jak se proměnilo vzdělávání v současném světě: opustil strojařinu, odešel studovat práci se zvukem na SAE Institute do Oxfordu a dnes skládá pro tvůrce počítačových her (Stream.cz). Na webu EDUin je záznam z diskuse s Cyril Money, která dokázala vybudovat inkluzivní školu v indické Kalkatě podmínkám navzdory. Stojí to za to. Britové zavádějí do škol prevenci proti terorismu.

Výrok týdne: 

„V žádném případě nedovolím, abychom ukřižovali naše budoucí maturanty za několik let na něčem takovém.“ Budoucí ministryně školství Kateřina Valachová kategoricky odmítá zavedení povinné maturity z matematiky, soustředit se chce na zlepšení její výuky (Aktuálně.cz).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Čtyři hlavní úkoly pro novou ministryni školství. Prezident Zeman oznámil termín jmenování Kateřiny Valachové ministryní školství (17. 6.). Premiér Sobotka uvedl jako hlavní důvod její nominace „reálnou znalost politického prostředí“ (E15). Mirek Hřebecký (EDUin) zdůraznil, že vzhledem ke své dřívější působnosti v oblasti lidských práv je nová ministryně nadějí pro české školství, zpochybnil ale její vyjednávací pozici směrem k rozpočtu (ČT). EDUin předestřel čtyři hlavní úkoly, které bude muset nová ministryně řešit: stabilizaci úřadu, rozpočet, inkluze a maturity. Komentář Tomáše Feřteka na stejné téma publikovaly HN. Ve čtvrtek 11. 6. proběhla debata týdeníku Respekt na téma České školství po Chládkovi aneb co čeká novou ministryni školství.

  • Dvojaká pozice digitálních technologií ve školách. Zajímavá zpráva: síť škol PORG žákům od příštího školního roku zakáže používání tabletů a smartphonů během přestávek. Nařízení přichází v době, kdy odcházející ministr školství Marcel Chládek chtěl do škol plošně dodávat tablety jako pomůcku, která zefektivňuje a zrychluje výuku. Nápad vzbudil značně kontroverzní reakce, ať už kvůli dopadům, nebo kvůli zamýšlenému provedení (ČRo). Podle lékařské studie brněnské Fakultní nemocnice u sv. Anny trpí 20 % dětí kvůli nadužívání tabletů a smartphonů zrakovými, psychickými a komunikačními problémy (ČT). Právě údajné zatížení sociálních vztahů vede PORG k výše uvedenému opatření. Situace ilustruje dvojznačnou pozici digitálních technologií ve školách: na jedné straně potřeba zahrnout je do výuky jako přirozený prostředek získávání informací a obohacení výuky, na druhé straně obava z toho, že příliš mnoha času stráveného s digitálními technologiemi působí na děti negativně. O tom, že děti se musí naučit nejprve myslet, a teprve pak mohou efektivně používat digitální technologie, mluví neurolog Martin Jan Stránský v rozhovoru pro EDUin.

  • Občanská angažovanost, výchova a vzdělávání: jak to jde dohromady. Centrum občanského vzdělávání zveřejnilo výsledky obsáhlého průzkumu, zpracovaného ve spolupráci s TNS Aisa, na téma občanské angažovanosti. Průzkum částečně odráží i občanskou aktivitu v oblasti vzdělávání a výchovy. Aktivita českých občanů v kategorii Výuka ve školství patří v porovnání s desítkami jiných k oblasti s nadprůměrnou aktivitou (16,2 % respondentů), srovnatelná např. s aktivitou čisté ovzduší a řeky (15,1 % respondentů). Relativně vysokou četnost vykazuje výchova (12,6 %), právo rodičů rozhodovat je mezi mnoha kategoriemi s nízkou aktivitou (3,8 %). 4. nejčastěji uváděnou kategorií jsou volnočasové aktivity, které se vzděláváním částečně souvisejí (24,2 %). V oblasti vzdělávání je nejčastější formou aktivity konkrétní činnost (organizace, výchova, vedení volnočasových aktivit). Pro oblast výchovy a volného času je charakteristická apolitická aktivita. V této kategorii mírně převažují ženy, z hlediska vzdělání je struktura velmi podobná stavu ve společnosti (nejvíce lidé se SŠ). Pomocná charakteristika zařazuje občansky aktivní lidi do kategorie „komunitní“. K dispozici je kompletní zpráva.
  • Sociální předurčenost úspěchu dětí: skutečně existují rovné šance? Velmi návodně podaný komiks o tom, jak sociální podmínky, včetně možností vzdělávání, determinují úspěch lidského života, se objevil na serveru Idealiste.cz. Finanční těžkosti patří mezi nejčastější průvodní jevy společné pro děti na učilištích, jak vyplývá z průzkumu Navreme Boheme (HN).  Právě na učilištích je v porovnání s jinými SŠ největší koncentrace sociálně slabých. Hledání cest, jak dopomoci k úspěchu pro každého žáka, je náplní stejnojmenné iniciativy. Zhlédněte obsah z posledního setkání v DOX. Školy budou mít nově k dispozici manuál pro práci s „hraničními“ dětmi.

Inspirace z (a do) praxe

  • Skills for The Future Award 2015. V soutěži studentských firem zvítězili studenti z VB s projektem SoberDrive, alkohol testeru, který zablokuje auto, pokud u řidiče zjistí alkohol.
  • Veselé třídy. Projekt, který originálním způsobem zlepšuje vzdělávání v Malawi.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Narozeniny EDUin. Všem podporovatelům i oponentům, přijďte slavit! 16. 6. od 17:00, Staroměstské nám. 4, Praha
  • Co bude potřebovat dnešní prvňák jako budoucí uchazeč o práci? Kulatý stůl SKAV a EDUin, 18. 6. od 10:00, ZŠ Vodičkova, Praha
  • Konference SAFE, jaké jsou podmínky pro dobrovolnictví? 18.6. od 14.00 v Evropském domě v Praze – Jungmannova 745/24, Praha 1
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

5 komentářů k "Ambivalentní role digitálních technologií ve školách: stále nevíme, jak na ně"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 2 months ago

…). Podle lékařské studie brněnské Fakultní nemocnice u sv. Anny trpí 20 % dětí kvůli nadužívání tabletů a smartphonů zrakovými, psychickými a komunikačními problémy (ČT). …..
Kdo jim dovolil děti nálepkovat nějakou diagnozou!!!!???

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 2 months ago
Školy budou mít nově k dispozici manuál pro práci s „hraničními“ dětmi…….. Pokud rozkliknete na článek,přečtete si, že i přes veškerou pomoc paní učitelky a rodiny dítě nemá na víc než na čtyřky. I paní učitelka říká, že v praktické škole by dívence bylo lépe, což se projevuje i v sociální oblasti. Jestli si nějaký naiva myslí, že poté, co byla zavedena tzv. podpůrná opatření COŽ JSOU VŠECHNY MOŽNÉ METODY, KTERÉ DO DNEŠNÍHO DNE UČITEÉ VE ŠKOLÁCH POUŽÍVALI, JEN S TO TAK NEJMENOVALO, někomu náhle pomohou (jako třeba této dívence), tak je zcela mimo mísu. I v článku je jasné,… Více »
Bořivoj
1 year 2 months ago

„… děti se musí naučit nejprve myslet, a teprve pak mohou efektivně používat digitální technologie“ – to je zavádějící! Děti se musí naučit myslet s využitím technologií. Dumám nad tím, jak se pozná, kdy je dítě podle tohoto doporučení dostatečně schopné myslet, aby mu bylo dovoleno pracovat s technologiemi.
Klíčové je, zda umíme tu schopnost nějakou cílenou přípravou iniciovat. Na to je třeba se ptát. Samozřejmě si budeme muset odpovědět, že ne. Co tedy budeme dělat. Recept PORGu je zcestný!

vittta
vittta
1 year 2 months ago
Článek jsem rozklikl a nevěřil jsem vlastním očím. Tak dívka, s IQ 70 dře jako tažná kobyla a všichni jsou…spokojení? Jen ta dívka ne, ale kdo ví, třeba z ní jednou bude inženýrka. Když bude dostatečně makat… Tohle je ovšem typická zrůdnost, hraničící s týráním, kde je efekt dopředu dán-není žádný. Teď koukám, že paní Karvaiová píše to samé, no, alespoň je vidět, že nás napadly stejné závěry. To je pomalu k pláči, tam je psáno že “ „Terezka by potřebovala menší kolektiv sobě rovných žáků. Když k nám přijdou na návštěvu děti z praktické školy, okamžitě si mezi nimi… Více »
vittta
vittta
1 year 2 months ago
Hraničáři….kam na ty názvy chodí. No, až budu mít čas, přečtu si shrnutí úspěchu EDUinu za oněch 5 let. Doufám,že nezapoměli zmínit Terezku, která v hlavním vzdělávacím proudu tvrdě dře i za ostatní segregované děti. Aby se měli tak dobře, jak se má ona. Úplně to vidím, chybí tomu fotka. Dívka sedí ve školní lavici, oči upřené na učebnice,v ruce propisku, nad ní se sklání z jedné strany usměvavá učitelka, a z druhé strany ještě usměvavější asistentka, v dáli je vidět inkluzivní třída, vedle bílého chlapce sedí romská dívka, v další lavici je zřetelný vietnamský chlapec s černošskou dívkou. Usmívají… Více »
wpDiscuz