Jak jsou na tom české školy s komunikací on-line?

Co přinesl týden 31.8. – 6.9. 2015

Témata týdne: ČR směřuje k prodloužení povinné školní docházky na 10 let (LN). Záměr vzala za svůj i ministryně Kateřina Valachová. Komentář Aktuálně.cz shrnuje nejčastější námitky oponentů: kvůli malému procentu dětí se povinnost vztáhne na všechny, potřebným nepomůže. Délku povinné školní docházky v Evropě srovnává článek na České škole. Podle komentátora Petra Holuba jde ministryně Kateřina Valachová ve stopách předchůdce Marcela Chládka (Echo24). Osobní znalost příslušníka menšiny snižuje u středoškoláků míru xenofobie. Postoj studentů SŠ k různým menšinám je diametrálně odlišný: Vietnamci, Západoevropané či lesby přijímá mladá generace kladně, ne tak bezdomovce či Romy. Více v průzkumu Jednoho světa na školáchŠkolní třída je nejhorším místem pro učení. Tomáš Feřtek argumentuje v blogu na Respekt.cz.Jak může dobrý učitel pomoci integraci dítěte – cizince. Osobní příběh Fatimy Rahimi (Deník Referendum).

Výrok týdne:

„Starší dcera šla letos podeváté 1. září do školy. Zažila osm ministrů školství. A jedinej, kdo vydržel přes dva začátky školy, byl Dobeš…“ Jindřich Šídlo, komentátor Hospodářských novin na Twitteru.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • ŠKOLY NA INTERNETU: POKULHÁVÁNÍ, NOVÁ GENERACE UČITELŮ, A sCOOL web
    EDUin a firma Webnode provedli v srpnu 2015 průzkum na 275 ZŠ a SŠ. Cíl: zjistit, jak jsou na tom české školy s komunikací na internetu. Přes 80 % z nich umožňuje rodičům komunikaci prostřednictvím digitálních kanálů, 75 % umožňuje přístup ke klasifikaci a dalším informacím prostřednictvím svých webů. Chybí však standardy komunikace, dostatečné zapojení žáků a neměří návštěvnost. Tiskovou zprávu k tématu vydá EDUin v úterý. Věk internetu vstupuje do škol i prostřednictvím nové generace učitelů, kteří, podobně jako jejich žáci, v tomto prostředí již vyrostli (LN). Mimochodem, EDUin spouští soutěž sCOOL web o nejlepší školní webovou prezentaci. Registrace končí 30. září.
  • ROBOTIZACE BUDOUCNOSTI V ROCE TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ: DO JAKÉ MÍRY JDE O FALEŠNÉ PŘEDPOVĚDI?
    Diskuse o tom, nakolik automatizace a robotizace změní budoucnost trhu práce (a tedy I vzdělávání) je stále intenzivnější. Výzkumníci Carl Benedikt Frey a Michael A. Osborne určili 9 kritérií, podle nichž lze stanovit míru ohrožení konkrétního povolání robotizací. Aplikace, která pracuje se 4 z nich, ukáže, jak je na tom třeba vaše povolání. Velmi zajímavá diskuse, s odkazem na řadu protiřečících si studií, se vede na Britských listech. Bude zajímavé sledovat, zda kampaň Rok technického vzdělávání, již vede Svaz průmyslu, na toto téma nějak zareaguje. Zvlášť když I do českého průmyslu začínají pronikat prvky Průmyslu 4.0, postaveného na plné automatizaci výrobních procesů (Aktuálně.cz). Doposud se tak nestalo. Další konference v rámci kampaně se bude točit okolo marketingu a PR.
  • RODIČOVSKÁ NESPOKOJENOST A ”OPT OUT” ZE VZDĚLÁVACÍHO SYSTÉMU
    Podle průzkumu, který si nechala udělat iniciativa Vysněná škola ve spolupráci s EDUin a dalšími organizacemi, je na 30 % rodičů nespokojeno s tím, jak veřejný vzdělávací systém vzdělává jejich děti. Jsou to vesměs ti vzdělanější. Zatímco se rodiče domnívají, že znalosti umí běžná škola předávat relativně dobře, v kategoriích jako jsou sociální dovednosti, odpovědnost, samostatnost či touha vzdělávat se je to o poznání horší. Zajímavé je, že podle tohoto průzkumu je většina rodičů ochotna za vzdělávání svých dětí připlácet (infografika na Aktuálně.cz). Bob Kartous v komentáři pro Hospodářské noviny vidí problém v tom, že zatímco vyšší sociální třídy mohou zvolit ”opt out” z veřejného vzdělávacího systému, většina společnosti nikoliv, což s sebou nese riziko rozevírání sociálních nůžek. Týden se v titulku soustředil na požadavek individuálního přístupu. ČT se rozhodla vyzdvihnout fakt, že rodiče nevidí jako nutné dělit děti do tříd dle věku. HN akcentují trend zakládání neveřejných ZŠ.
  • TÉMATA NOVÉHO ŠKOLNÍHO ROKU
    Nový školní rok přinesl tzv. přípravné třídy. Řada jiných změn bude ale v tomto roce teprve připravována. Patří mezi ně zejména prováděcí dokumentace k inkluzi, příprava přijímacích zkoušek na SŠ a ujasnění jejich ”jednotnosti”, další rok příprav kariérního řádu, příprava Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a podle ministryně školství také příprava změny financování regionálního školství (ČT). Jako nadčasové téma, které by v tomto roce mohlo více rezonovat, je podle EDUin podpora otevřených vzdělávacích zdrojů. Více v souhrnu témat.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 8.9., Praha – Otevřená třída, EDUpoint: Fyzika jako zajímavá věda; Skautský Institut, Staroměstské náměstí 4, Praha 1, 17.00 – 19.00
  • 15.9., Praha – Akvárium, EDUpoint: Existuje ještě reforma školství?; Skautský Institut,
    Staroměstské náměstí 4, Praha 1, 17.00 – 19.00
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

1 komentář k "Jak jsou na tom české školy s komunikací on-line?"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
wpDiscuz