Jak jsou na tom české školy s komunikací on-line?

bEDUin

Co přinesl týden 31.8. – 6.9. 2015

Témata týdne: ČR směřuje k prodloužení povinné školní docházky na 10 let (LN). Záměr vzala za svůj i ministryně Kateřina Valachová. Komentář Aktuálně.cz shrnuje nejčastější námitky oponentů: kvůli malému procentu dětí se povinnost vztáhne na všechny, potřebným nepomůže. Délku povinné školní docházky v Evropě srovnává článek na České škole. Podle komentátora Petra Holuba jde ministryně Kateřina Valachová ve stopách předchůdce Marcela Chládka (Echo24). Osobní znalost příslušníka menšiny snižuje u středoškoláků míru xenofobie. Postoj studentů SŠ k různým menšinám je diametrálně odlišný: Vietnamci, Západoevropané či lesby přijímá mladá generace kladně, ne tak bezdomovce či Romy. Více v průzkumu Jednoho světa na školáchŠkolní třída je nejhorším místem pro učení. Tomáš Feřtek argumentuje v blogu na Respekt.cz.Jak může dobrý učitel pomoci integraci dítěte – cizince. Osobní příběh Fatimy Rahimi (Deník Referendum).

Výrok týdne:

„Starší dcera šla letos podeváté 1. září do školy. Zažila osm ministrů školství. A jedinej, kdo vydržel přes dva začátky školy, byl Dobeš…“ Jindřich Šídlo, komentátor Hospodářských novin na Twitteru.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • ŠKOLY NA INTERNETU: POKULHÁVÁNÍ, NOVÁ GENERACE UČITELŮ, A sCOOL web
    EDUin a firma Webnode provedli v srpnu 2015 průzkum na 275 ZŠ a SŠ. Cíl: zjistit, jak jsou na tom české školy s komunikací na internetu. Přes 80 % z nich umožňuje rodičům komunikaci prostřednictvím digitálních kanálů, 75 % umožňuje přístup ke klasifikaci a dalším informacím prostřednictvím svých webů. Chybí však standardy komunikace, dostatečné zapojení žáků a neměří návštěvnost. Tiskovou zprávu k tématu vydá EDUin v úterý. Věk internetu vstupuje do škol i prostřednictvím nové generace učitelů, kteří, podobně jako jejich žáci, v tomto prostředí již vyrostli (LN). Mimochodem, EDUin spouští soutěž sCOOL web o nejlepší školní webovou prezentaci. Registrace končí 30. září.
  • ROBOTIZACE BUDOUCNOSTI V ROCE TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ: DO JAKÉ MÍRY JDE O FALEŠNÉ PŘEDPOVĚDI?
    Diskuse o tom, nakolik automatizace a robotizace změní budoucnost trhu práce (a tedy I vzdělávání) je stále intenzivnější. Výzkumníci Carl Benedikt Frey a Michael A. Osborne určili 9 kritérií, podle nichž lze stanovit míru ohrožení konkrétního povolání robotizací. Aplikace, která pracuje se 4 z nich, ukáže, jak je na tom třeba vaše povolání. Velmi zajímavá diskuse, s odkazem na řadu protiřečících si studií, se vede na Britských listech. Bude zajímavé sledovat, zda kampaň Rok technického vzdělávání, již vede Svaz průmyslu, na toto téma nějak zareaguje. Zvlášť když I do českého průmyslu začínají pronikat prvky Průmyslu 4.0, postaveného na plné automatizaci výrobních procesů (Aktuálně.cz). Doposud se tak nestalo. Další konference v rámci kampaně se bude točit okolo marketingu a PR.
  • RODIČOVSKÁ NESPOKOJENOST A ”OPT OUT” ZE VZDĚLÁVACÍHO SYSTÉMU
    Podle průzkumu, který si nechala udělat iniciativa Vysněná škola ve spolupráci s EDUin a dalšími organizacemi, je na 30 % rodičů nespokojeno s tím, jak veřejný vzdělávací systém vzdělává jejich děti. Jsou to vesměs ti vzdělanější. Zatímco se rodiče domnívají, že znalosti umí běžná škola předávat relativně dobře, v kategoriích jako jsou sociální dovednosti, odpovědnost, samostatnost či touha vzdělávat se je to o poznání horší. Zajímavé je, že podle tohoto průzkumu je většina rodičů ochotna za vzdělávání svých dětí připlácet (infografika na Aktuálně.cz). Bob Kartous v komentáři pro Hospodářské noviny vidí problém v tom, že zatímco vyšší sociální třídy mohou zvolit ”opt out” z veřejného vzdělávacího systému, většina společnosti nikoliv, což s sebou nese riziko rozevírání sociálních nůžek. Týden se v titulku soustředil na požadavek individuálního přístupu. ČT se rozhodla vyzdvihnout fakt, že rodiče nevidí jako nutné dělit děti do tříd dle věku. HN akcentují trend zakládání neveřejných ZŠ.
  • TÉMATA NOVÉHO ŠKOLNÍHO ROKU
    Nový školní rok přinesl tzv. přípravné třídy. Řada jiných změn bude ale v tomto roce teprve připravována. Patří mezi ně zejména prováděcí dokumentace k inkluzi, příprava přijímacích zkoušek na SŠ a ujasnění jejich ”jednotnosti”, další rok příprav kariérního řádu, příprava Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a podle ministryně školství také příprava změny financování regionálního školství (ČT). Jako nadčasové téma, které by v tomto roce mohlo více rezonovat, je podle EDUin podpora otevřených vzdělávacích zdrojů. Více v souhrnu témat.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 8.9., Praha – Otevřená třída, EDUpoint: Fyzika jako zajímavá věda; Skautský Institut, Staroměstské náměstí 4, Praha 1, 17.00 – 19.00
  • 15.9., Praha – Akvárium, EDUpoint: Existuje ještě reforma školství?; Skautský Institut,
    Staroměstské náměstí 4, Praha 1, 17.00 – 19.00
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

3 komentářů k "Jak jsou na tom české školy s komunikací on-line?"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Pěnice Skalicová
8 months 21 days ago

Velmi děkuji Eduinu za pokročilou demokratizaci svých nově předělaných stránek.
Všichni zajisté uvítali, že diskusí se mohou účastnit pouze majitelé účtů sociálních sítí. Také je velmi inovativní, že se tyto komentáře nenačítají a nezobrazují pod titulkou článku.
Úplně nejlepší jsou nejnovější komentáře – sofistikovaný výběr nějakého experta z komentářů starých třeba i skoro rok.
No není to paráda?
Pokud jde pouze o technickou chybu velmi se za výše uvedená slova omlouvám.
Po týdnu se mi ale zdá, že opravdu o chybu nejde. Tedy technickou.

Pěnice Skalicová
8 months 21 days ago

Velmi děkuji Eduinu za pokročilou demokratizaci svých nově předělaných stránek.
Všichni zajisté uvítali, že diskusí se mohou účastnit pouze majitelé účtů sociálních sítí. Také je velmi inovativní, že se tyto komentáře nenačítají a nezobrazují pod titulkou článku.
Úplně nejlepší jsou nejnovější komentáře – sofistikovaný výběr nějakého experta z komentářů starých třeba i skoro rok.
No není to paráda?
Pokud jde pouze o technickou chybu velmi se za výše uvedená slova omlouvám.
Po týdnu se mi ale zdá, že opravdu o chybu nejde. Tedy technickou.

EDUin
8 months 20 days ago

S komentáři máme zatím trochu technické potíže, postupně je řešíme. Ty starší se do systému nahrávají samy, nijak to bohužel neovlivníme. Předpokládáme, že se to časem ustálí. Díky za pochopení, KL

wpDiscuz