Tisková zpráva: Témata školního roku 2015/16

ilustrační foto. by United Nations Development Programme in Europe and CIS (flickr.com) CC BY-NC-SA 2.0)

Pět nejdůležitějších otázek, které bude třeba během následujícího školního roku zodpovědět.

Praha 27. srpna  – Jak se podaří převést novelu školského zákona do praxe „rezistentního“ vzdělávacího systému? Jak to dopadne s přijímačkami, jež měly být původně jednotné, ale pravděpodobně budou jen povinné? Bude zaveden kariérní řád, nebo bude kvůli nedostatku peněz a vůle odpískán? Prorazí otevřené vzdělávání? Bude pokračovat restrikce, nebo nastoupí české vzdělávání cestu rozvoje? Co na to ministryně školství?

Inkluze v praxi českých škol. Podle novely školského zákona má být zaveden systém podpůrných opatření, jenž by měl zamezit praxi, kdy jsou sociálně znevýhodněné děti velmi často posílány do praktických škol. Jak bude vypadat prováděcí vyhláška? Jak zareagují školy, doposud z většiny rezistentní nejen vůči inkluzi, ale reformám vůbec? Jak to dopadne s projektem Systémová podpora inkluzivního vzdělávání?

Přijímací zkoušky na střední školy. Školský zákon počítá se zavedením povinných přijímacích zkoušek. Do jaké míry ale budou jednotné? Zatímco zákon lze interpretovat tak, že přijímací zkoušky bude škola muset zavést, jejich jednotnost ujasní až prováděcí vyhláška. Přitom Dlouhodobý záměr vzdělávání předpokládá, že jednotné budou. Nebudou-li jednotné, původní smysl restrikce při vstupu do maturitních oborů zmizí a s ním i smysl tohoto opatření. Budou-li jednotné, co to udělá se systémem?

Kariérní řád. Kariérní řád by měl být zaveden od roku 2016/17. Letos by se ale mělo rozhodnout, zda skutečně bude. Koncept připravený z evropských peněz má řadu odpůrců a vzbuzuje minimálně jedno velké „ale“: pokud budou všichni, kdo odsloužili více než dva roky ve škole automaticky převedeni mezi „osvědčené“, nepopírá kariérní řád od prvopočátku svůj smysl oddělovat dobré od špatných? Podle kuloárních informací bude těžké získat zhruba 2 mld. na zavedení řádu do praxe.

Operační program Výzkum, vývoj, vzdělávání. Startuje nový operační program evropských fondů, což znamená přísun nemalých prostředků na rozvoj českého vzdělávání. Podaří se poučit se z chyb předcházejícího programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost? Proteče velká část prostředků, aniž by zanechaly pozitivní stopu, nebo se podaří využít větší část prostředků k tomu podpořit očekávané změny? Kdo to může ovlivnit?

Otevřené vzdělávání. Technologie vytvářejí prostor, v němž vzniká nepřeberné množství vzdělávacích možností. A nejen to, otevřené vzdělávání, tedy vzdělávání, které nepředstavuje finanční bariéru, existuje i „offline“. Jestliže chce společnost udržet rovnost v přístupu ke vzdělávání, bude se muset na tento koncept adaptovat. Stane se něco v tomto školním roce? Co to bude? Co se stane se Strategií digitálního vzdělávání, která leží už několik měsíců v ministerském šuplíku?

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „ Na pozadí výše uvedených změn bude zajímavé sledovat, zda se český vzdělávací systém bude držet více méně restriktivního způsobu řízení s využíváním nepodkročitelných hranic v podobě testování na ZŠ, přijímacích zkoušek, maturit, nebo zda se podaří obrátit kormidlo směrem k dlouhodobému rozvoji, který sice nepřináší okamžité výsledky, zato ale znamená skutečný, nikoliv jen statistický či legislativní, posun českého školství směrem k jeho větší spravedlivosti.“

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

6 komentářů k "Tisková zpráva: Témata školního roku 2015/16"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
karvaiova
karvaiova
1 year 30 days ago
Tak se nam vratil socialismus,vsimli jste si?Ti soudruzi, pardon, pani a pani neucici postizene deti vi, co je pro ne nejlepsi a donuti nas a rodice delat to, co je ted v politikce linii. vsechny deti do skolek.Je to prece v jejich prospech?!?! Vsechny deti do hlavniho proudu. MUSITE tam VSICHNI. POVINNE! To,ze kdyz veci delat musite a ne ze chcete vede k odporu, my neresime.My to vymysleli a uz se rozjely ty DOTACE a kde bychom byli, kdyby nam nejaky ucitel nebo rodic nebo i dite ci student vykladal neco jineho. Na druhou stranu nam tu vyniklo par novych… Více »
sam
sam
1 year 30 days ago

O jednotných přijímačkách už tady bylo napsáno dost, ale Eduin bůhvíproč do skonání světa po tom bude volat. No proč ne, upřít se to nikomu nedá.
Povinnost příjímaček pochopitelně a nezpochybnitelně.

S jednotnými přijímačkami za blaho lidu vpřed. Ať si budoucí kuchař, strojař, tanečník, ekonom, zdravotní sestra, učitelka MŠ, vše poměřovat jednotně. Na vstupu i na výstupu. Budou v dalším kroku žádány i jednotné přijímačky na VŠ a jednotné státnice?
Svět bude jednou krásně jednotný, hotový ráj na zemi.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 29 days ago

Same,

ale po jednotných přijímačkách přece volali i ředitelé, tedy ti, které vy (nebo jiné vaše místní alterego) vyzdvihujete, ti odpovědní, ti schopní třeba i odpouštět vzdělání…

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 29 days ago

Jak zareagují školy, doposud z většiny rezistentní nejen vůči inkluzi, ale reformám vůbec?

Typická eduínská arogance! Jaká většina? Jaká rezistence vůči inkluzi? Vždyť 75 % je už inkludovaných!

Milujete-li tak reformu, vraťe se prosím do škol!!! Kecat je tak jednoduché!!!

Zdeněk Bělecký
Zdeněk Bělecký
1 year 29 days ago
Jak se podaří převést novelu školského zákona do praxe „rezistentního“ vzdělávacího systému? Snadno, zvýší-li se příslušná kapitola výdajů státního rozpočtu z nynějších 100 na nějakých 150 – 170 mld. Zůstane-li stejná, tolik kritizovaná selekce se ještě více rozvine, více bohatších dětí bude chodit do různých soukromých škol, zatímco ve veřejných školách se zhorší kvalita vzdělávání pro všechny. Jak to dopadne s přijímačkami, jež měly být původně jednotné, ale pravděpodobně budou jen povinné? Jako s maturitami, bude pokračovat nekonečná neplodná diskuse a děti budou v roli pokusných králíků, protože nikdo nebude vědět, co vlastně je jejich cílem. Bude zaveden kariérní řád,… Více »
sam
sam
1 year 29 days ago
Pane Sotoláři vím, že všichni volali po povinných, ale neznám moc ředitelů SŠ, kteří volali po jednotných – každá SŠ má jiné zaměření a tedy i předpoklady a jinou hloubku předmětu, které chce na vstupu ověřit (logicky). Pro strojaře je matika důležitá, pro kuchaře…. Na výstupu totéž, takže jednotná maturita je nesmysl (pro gymply demotivačně lehká, pro učnáky a nástavby těžká při poloviční dotaci předmětu), už to říkal Chládek, říká to Valachová, ale nic se nemění a ten paskvil si pokračuje svým životem dál…. Jak se jednou džin…. Tak bych aspoň nepouštěl dalšího. Je pravdou, že napříč řečem a pokusům… Více »
wpDiscuz