K čemu jsou dobré otevřené vzdělávací zdroje a jak s nimi pracovat

bEDUin

Co přinesl týden  16. 2. – 22.2. 2015

Témata týdne: Proběhl kulatý stůl na téma povinného roku předškolního vzdělávání, krátké shrnutí nabízí rozhovor Boba Kartouse pro ČT24 (od 17 minuty), delší report a video přineseme v průběhu týdne na webu EDUin. Mladí lidé v ČR velmi často aplikují rasismus, i když ho rozeznávají, říká v rozhovoru Jaroslav Valůch, koordinátor projektu HateFree (Britské listy). Pražský kuchař Jan Punčochář se pozastavuje na svém blogu nad tím, jak tristní jsou dovednosti absolventů učilišť v jeho oboru, a argumentuje, že je to dáno kvalitou učňovského vzdělávání i laxním přístupem samotných učňů. Zajímavé obrazové srovnání jídel ze školních jídelen, podle autorů z průměrných škol v různých zemích světa. Žáci ze znevýhodněného prostředí nemohou ve škole uspět, menší třídy zlepšují výsledky. Tyto a 5 dalších mýtů o vzdělávání vyvrací na základě analýzy výsledků PISA Andreas Schleicher, ředitel pro vzdělávání v OECD.

Výrok týdne: „V českých školách se zabydlují cizinci,“  tímto titulkem opatřil server Novinky.cz článek o dětech cizinců v ČR. Titulek je xenofobní, vyvolává dojem, že cizinci české školy obsazují či okupují. Samotný článek je pojat více méně informačně a mimochodem uvádí, že dětí cizinců jsou v českých školách necelá 2 %.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Týden Otevřeného vzdělávání se blíží. Budoucnost patří, alespoň částečně, otevřeným vzdělávacím zdrojům, tzv. Open Educational Resources (OER). Jde o dokumenty, média a další materiály, které jsou volně k dispozici pro vzdělávací účely. Internet, který jim dal vzniknout, nabízí v současnosti už řadu platforem, které se na jejich podporu zaměřují, jako třeba OER Commons. Význam OER vyjadřuje i fakt, že vlastní platformu zřídilo i UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, součást OSN). Pod patronací Open Educational Consortium proběhne od  9. – 13. 3. 2015 Týden otevřeného vzdělávání. EDUin bude podporovat tuto akci v ČR.

  • Novela zákona o ochraně veřejného zdraví ohrožuje poskytovatele vzdělávacích a zážitkových pobytů. Ministerstvo zdravotnictví připravilo novelu zákona o ochraně veřejného zdraví. Novela upravuje také pasáže věnované zajištění bezpečnosti dětí během vzdělávacích a zážitkových akcí (školy v přírodě, tábory atp.). Nově zavádí vysoké sankce za porušení pravidel bezpečnosti, vyžaduje další administrativní kroky od rodičů a nutí k očkování. Podle České rady dětí a mládeže je kombinace těchto faktorů pro řadu pořadatelů těchto pobytů odrazující, požaduje novelu vrátit předkladateli.

  • Politováníhodná úroveň diskuse nad tématy školské politiky (Zlatuška vs. Semelová). Předminulý týden proběhl v hnutí ANO pokus o odstranění Jiřího Zlatušky z postu předsedy školského výboru. EDUin vydal tiskovou zprávu, v níž dokládá, že se Jiří Zlatuška nijak neodchyluje od programu ANO (EDUin), což byl argument pro jeho odvolání. Zlatuška prokazuje, že v řadě otázek týkajících se vzdělávání je skutečným odborníkem. Je ovšem diskutabilní, pokud v diskusi s tématy vzdělávání místo argumentů používá pouze ironii. Domácí vzdělávání, nad nímž se střetnul s poslankyní Martou Semelovou (KSČM), je jistě možné obhájit mnohem lépe (DVTV). Semelová se na rozdíl od Zlatušky nesnížila k osobním útokům a držela se tématu. Jakkoliv znějí argumenty komunistické poslankyně nesmyslně (Semelová lpí na kolektivistické výchově), bylo by možné vyvrátit je odborně, nikoliv posměchem.

  • Zemřel Doc. Jaroslav Kalous. Náhle a nečekaně zemřel ve věku 65 let dlouholetý učitel Univerzity Karlovy, zakladatel oboru vzdělávací politika a obhájce Národního programu vzdělávání Jaroslav Kalous. Krátkou vzpomínku na něj (EDUin) napsal jeho žák a později kolega Arnošt Veselý z Fakulty sociálních věd UK. Jaroslav Kalous byl také dlouholetým členem redakční rady Učitelských listů (UL), jak vzpomíná jejich šéfredaktorka Jana Hrubá. Přinášíme jedno z jeho posledních vystoupení. Vyjadřujeme pozůstalým svou soustrast.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • SEN in language lessons – žáci se specifickými poruchami učení v hodinách cizích jazyků. Konference British Council a NÚV 6.3. v 8.30 – 14.00, MŠMT, Karmelitská 7, Praha
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

2 komentářů k "K čemu jsou dobré otevřené vzdělávací zdroje a jak s nimi pracovat"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
l.snirch
l.snirch
1 year 6 months ago
Povinný předškolní rok – je to sociální inženýrství nejvyššího ražení – naplní se sen z 50. let minulého století? Považuji to za největší úlet co jsem zatím od školství slyšel. Slovo DONUCENI pane Kartousi mě od Vás velmi zaujalo. Kvůli 5 % (třeba i 10 %). Nabídněme atraktivní předškolní přípravu těm 10 %, netahejme do toho ostatní. Klidně ze svých daní a rád přispěji. Nejlépe by bylo odebrat po 1. roce všem dítě do péče státu, aby nikdo nežil v nepodnětném prostředí 5 let. Je dítě v péči státu v podnětném prostředí? Domácí vzdělávání je na 1. stupni ZŠ, bojuje… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 6 months ago

Plošné prodloužení povinné školní docházky je pouze ukázkou alibismu: nedokážeme (neumíme? nechceme?) ukázat tam, kde se neustále reprodukuje ono nepodněné prostředí, a proto zatížíme povinností všechny.

wpDiscuz