Praktické školy se neruší a přijímačky na střední školy jako síto pro učňáky?

Co přinesl týden 21.9. – 27.9. 2015

Témata týdne: Ministerstvo školství řeší problém studentů speciální pedagogiky Univerzity Jana Amose Komenského, soukromé školy, které byla zrušena akreditace tohoto oboru. Ti uspořádali v sobotu 26. 9. demonstraci před budovou MŠMT a dožadovali se obnovení akreditace (Aktuálně.cz). Ministerstvo plánuje uznat těmto studentům kvalifikaci, pokud studium dokončí na jiné škole. Problém ale spočívá v tom, že zrušený program byl dvouletý magisterský, což koliduje s programy veřejných VŠ. Studenti tak budou muset dělat běžné přijímací zkoušky a pravděpodobně ne všechny předměty jim budou uznány. Karla Kubíčková učí děti uprchlíků česky. Učebnice si musela napsat sama (Aktuálně.cz). O tristním stavu jazykového vzdělávání cizinců hovořili i hosté Kulatého stolu SKAV a EDUin. Na absurdní skutečnost, že děti ve školách v podstatě pořád sedí, byť je sezení příčinou řady civilizačních chorob, upozorňuje Respekt. Břetislav Svozil, někdejší ředitel ZŠ Deblín, připravuje otevření školy s experimentální výukou Open School Space. Zajímavou souvislostí je, že na rozdíl od jiných projektů si tento bere za cíl poskytnout možnost vzdělávání i dětem ze sociálně slabého prostředí.

Výrok týdne:

„Za romského žáka/romskou žákyni považujeme člověka, který se za něj/ni sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásil (a), a/nebo je za takového/takovou považován (a) významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých antropologických, kulturních nebo sociálních indikátorů.” Pozoruhodná definice z dopisu České školní inspekce ředitelům škol. Podle ní by měly školy identifikovat romské žáky. Dopisu si všiml Martin Rychlík a publikoval o něm text na serveru Česká pozice.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

29.9. – Diskuse s oponenty, EDUpoint, Staroměstské náměstí 4, Praha 1 – Téma: Zákon o pedagogických pracovnících a jeho dopady pro praxi, 17.00 – 19.00

29.9. – EDUfórum, 23. setkání v Praze: Umění ve vzdělávání, Impact Hub Praha, 19.00 – 22.00

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar
wpDiscuz