Tisková zpráva: Skryté nebezpečí „neškodných“ přijímacích zkoušek

ilustrační foto. by Alberto G. (flickr.com) (CC BY 2.0)

Kateřina Valachová se přihlásila k projektu jednotných přijímacích zkoušek svého předchůdce Marcela Chládka.

Praha 25. 9. – Ministerstvo školství oznámilo záměr pokračovat v projektu jednotných přijímacích zkoušek, ovšem bez minimální hranice pro přijetí do maturitních oborů. Přijímací zkoušky tak na první pohled ztrácejí svůj původní smysl, nicméně „ďábel je skryt v detailu“.

Původním cílem kontroverzního projektu bylo vytvořit nástroj na ovlivňování distribuce uchazečů do jednotlivých typů SŠ, zejména zvýšení počtu žáků v učebních oborech bez maturity.

Záměr doznal řady změn. Už během Chládkovy éry se z původně „jednotných“ a „povinných“ přijímacích zkoušek staly pouze „povinné“ s tím, že ředitelé budou mít možnost zvolit různé testy. Záměr počítal s tzv. nepodkročitelným minimem, tedy s hranicí pro vstup do maturitních oborů.

Kateřina Valachová se naopak vrací k jednotnosti zkoušek, připravovaných ministerskou organizací CERMAT. Zároveň se nepředpokládá, že by byla zákonem stanovená minimální hranice pro přijetí do maturitních oborů, což původní záměr zcela mění.

Zůstává však stále nejasné, jak bude vypadat implementační dokumentace a jakou pozici zaujmou zřizovatelé, tedy kraje. Ti mohou vzhledem ke své pozici vyvíjet efektivní tlak na ředitele, aby hranici pro přijetí do maturitních oborů stanovili.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Návrh přijímacích zkoušek nedává v této podobě příliš velký smysl. Pokud školy nemusejí stanovit hranici přijetí, pak není jasné, proč musejí jednotné přijímací zkoušky dělat. Paradoxně to však znamená, že nedojde na řízený přesun žáků na velmi pochybnou vzdělávací kolej, tedy do učilišť v jejich současném stavu. Ďábel je ale skryt v detailu: nevíme, jakou povinnost stanoví prováděcí vyhláška a není jasné, zda se zřizovatelé nebudou snažit vyvíjet na školy s maturitními obory nátlak.“ 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

5 komentářů k "Tisková zpráva: Skryté nebezpečí „neškodných“ přijímacích zkoušek"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Ondřej Hausenblas
8 months 2 days ago
Jako vážnou věc vidím to, že opět toho víme tak málo o tom, co se zamýšlí, proč se to zamýšlí, a jak to je myšleno. Velká věc jako celonárodní zkoušky má malou šanci na úspěch (ať už sleduje jakýkoliv cíl!), když je to předloženo terénu bez předchozího důkladného a moudře vedeného projednávání. Za ministra Chládka ovšem o nějakém uvažování a projednávání nemohla být řeč… Mnoho lidí u nás hned řekne „zase se bude jen mluvit“, a mají zkušenost, že to mluvení opravdu k ničemu nevedlo. Ale co když ten nulový efekt byl způsoben tím, že se „mluvilo“ ne dost promyšleně?… Více »
Ondřej Hausenblas
8 months 2 days ago
Jako vážnou věc vidím to, že opět toho víme tak málo o tom, co se zamýšlí, proč se to zamýšlí, a jak to je myšleno. Velká věc jako celonárodní zkoušky má malou šanci na úspěch (ať už sleduje jakýkoliv cíl!), když je to předloženo terénu bez předchozího důkladného a moudře vedeného projednávání. Za ministra Chládka ovšem o nějakém uvažování a projednávání nemohla být řeč… Mnoho lidí u nás hned řekne „zase se bude jen mluvit“, a mají zkušenost, že to mluvení opravdu k ničemu nevedlo. Ale co když ten nulový efekt byl způsoben tím, že se „mluvilo“ ne dost promyšleně?… Více »
Zdeněk Sotolář
8 months 2 days ago

A nejenom vysvětlovat, ale také naslouchat.

Zdeněk Sotolář
8 months 2 days ago

A nejenom vysvětlovat, ale také naslouchat.

Blanka Veselá
8 months 2 days ago
Pane Hausenblasi, stejně tak můžeme reagovat na rušení Přílohy RVP LMP – volně cituji a doplňuji – “Anebo co když i po moudrém projednávání se pak celá věc zaváděla moc ukvapeně, nebo moc násilím, moc proti vůli učitelů nebo rodičů? Ministerstvo by mělo pravdu solidně a zodpovědně vysvětlovat, jak to myslí s tím rušením Přílohy a nerušením zš praktických nebo čím ještě vším. Už jen přípravou na takové objasňování pro veřejnost mnoha navrhovatelům dojde, co vše si sami musejí ujasnit. U nás v Česku obvykle schází jasné vědomí cíle: co tím doopravdy chceme dosáhnout. A pak poučená úvaha o tom,… Více »
wpDiscuz