Podívejte se: Ministr Chládek navrhl krizový management pro řešení kvalifikace učitelů

chladek

Nabízíme  odkaz na brífink ministra školství Marcela Chládka s představiteli odborů  (František Dobšík) a Asociace děkanů pedagogických fakult ČR (Michal Vančura)  k řešení situace učitelů bez formální kvalifikace. Návrh ministra komentoval ve studiu Tomáš Feřtek. Tiskovou zprávu ministerstva  k tomuto problému čtěte ZDE. K tématu si můžete na webu eduin přečíst i tiskovou zprávu s obsáhlou diskusí (ZDE), podívat se na starší reportáže a debaty v rádiu a televizi (ZDE) nebo si přečíst obsáhlou anketu v Literárních novinách (ZDE). .

Ministr školství navrhl:

  • Otevření mimořádných termínů studia pro ty, kteří ještě letos chtějí nastoupit ke studiu.
  • Zavést plošnou výjimku pro rodilé mluvčí cizího jazyka a pro učitele odborných předmětů na středních školách. Ti dostanou výjimku tehdy, jestliže jejich závazek na škole nepřesahuje poloviční úvazek.
  • Zákon se nebude týkat učitelů nad 55 let s dvacetiletou praxí. U těchto lidí bude konstatováno, že nesplňují požadavek kvalifikace podle zákona.
  • Přistoupit ke zřízení komisí, které budou tvořit zástupci inspekce, zřizovatele, vedení školy a školských odborů. Ty posoudí situaci konkrétních pedagogů na konkrétních školách, kde je vysoké procento pedagogů bez formální kvalifikace.
  • Zavedení registru učitelů, aby bylo jasné, kolik učitelů regionálně i podle oborů máme a kolik, kde a s jakou kvalifikací bude potřeba.
  • Připravit novelu zákona o pedagogických pracovnících do konce dubna 2014.
  • V rámci zřízení národních kulatých stolů k jednotlivým koncepčním otázkám vzdělávací politiky řešit problémy kvalifikace pedagogů dlouhodobě v souvislosti s kariérním řádem.

Celé jeho vystoupení můžete sledovat ZDE (na 5:15), délka 30 minut.

Zdroj: ČT 24

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

24 komentářů k "Podívejte se: Ministr Chládek navrhl krizový management pro řešení kvalifikace učitelů"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
l.snirch
l.snirch
2 years 2 months ago

Kouzelné na tiskovce ministra je, že ani on nerozlišuje mezi slovy platnost zákona a účinnost zákona.
Zákon o PP je platný vydáním ve Sbírce (tedy v roce 2004, jeho novely vydáním novel ve Sbírce), účinnost některý opatření je od 1.1.2015.

Sviežený
Sviežený
2 years 2 months ago
Přeji všem hezký den. Nechápu jednání nového pana ministra. Deklaroval, že chce přivést mladé učitele, že je stávající sbor přestárlý a ponechá vyjímku pro učitele nad 55 let. Tímto je zafixuje ve stavu a nic neomladí. Dále zobe z ruky hrobaři českého školství pana Dobšíka. Generálové průmyslu pláčou, že studenti středních škol nic neznají. Pan ministr chtěl přilákat do středního školství odborníky, ale na popud odborů (tito zastupují ale velmi malé procento učitelstva) jim vyjímku udělil pouze při maximálně polovičním úvazku (už vidím ty fronty na úvazek za 10 tisíc, kdýž tak zase nějací důchodci na přilepšenou). Pan ministr nechápe,… Více »
l.snirch
l.snirch
2 years 2 months ago
Souhlasím v podstatě se vším uvedeným. Mě taky zarazila sestava porady a následné tiskovky. Děkan PedF (přesněji zástupce děkanů FedF), šef odborů. Níkde zástupci SŠ, ZŠ. Pan ministr řekne, že nekvalifikovaný nad 55 let může učit, ale může být nahrazen kvalifikovaným. Je to jak o princezně Koloběžce nebo trošku těhotná. Když podle zákona o PP můžu učit, dovolí propustit zákoník práce – jaký bude důvod výpovědi? Pro ztrátu odbornosti? Když zákon o PP dovolí učit? Proto vznikly v §22 odstavce 3 a 5, protože narazily na Zákoník práce. Takže odborný učitel na SŠ může 20 hodin učit všeobecné předměty, i… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 2 months ago

No já jsem to pochopila tak, že tato opatření mají mít jakousi omezenou platnost do doby než někdo vymyslí něco inteligentnějšího,aby se naše školství nezhroutilo po 1.1.2015.Pokud by tomu tak bylo,dobrá.

Josef
2 years 2 months ago

Pane Sviežený,

takže inženýr je odborník a ten, kdo vystudoval třeba biologii či němčinu, jím není? A když odborník-nepedagog v nějakém svém zaměstnání narazí na nutnost naučit si něco, co v praxi potřebuje, také se na to vybodne, protože přece přišel jako odborník a na zbytečnosti nemá čas? Trocha elementární logiky a pokory by neškodila.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 2 months ago

Já bych se konečně rád dozvěděl, co má pan Feřtek na mysli, když mluví o neformálním vzdělávání. Konkrétně. Tvrdí, že se ti formálně nekvalifikovaní hojně neformálně vzdělávali (kde bere jistotu a jaká má k dispozici data, zatím ponechávám stranou). Ale jak se vzdělávali? V jakém rozsahu? Kde? Které kurzy jsou ty pravé, a nebo dokonce nahrazující plnohodnotné VŠ studium? Prosil bych jasné příklady. Rád se nechám přesvědčit. Ale mlžení od Eduinu už bylo dost.

Feřtek
Feřtek
2 years 2 months ago

Nemyslím si, že by kurzy mohly nahradit plnohodnotné vysokoškolské studium. Ale myslím si, že by měly být přinejmenším některé z nich uznatelnou součástí profesní kvalifikace. Konkrétní příklad je například některý z dlouhodobých kurzů Kritického myšlení o.s., které nabízejí vzdělání, které z větší části není obsažené v nabídce fakult, přitom je přínosné a zvyšuje kvalifikaci učitelů. Takže by stálo za to v rámci debaty o standardu profese učitele a kariérním řádu uvažovat o jejich uznávání. Když se podíváte zítra na literarky.cz, snad tam nejdete přiměřeně nemlhavé vysvětlení.

Josef
2 years 2 months ago

„Nemyslím si, že by kurzy mohly nahradit plnohodnotné vysokoškolské studium.“ Ale to je dost zásadní změna výchozího stanoviska, ne? A co ji způsobilo? Že by stačil jeden opakovaně kladený dotaz?

Irena
Irena
2 years 2 months ago

Tak nevím, jestli jsem správně pochopila, co je neformální vzdělávání. Mým oborem je matematika a biologie, studovala jsem tento obor na přírodověděcké fakultě. Před několika lety jsem absolvovala specializační studium pro koordinátory EVVO, nebylo to na žádné z vysokých škol,… Pokud ředitel školy pověří učitele, aby vykonával tuto funkci, náleží mu příplatek. Mám vysokoškolské vzdělání, přesto dále studuji, vzdělávám se většinou mimo vysoké školy. Přesto si myslím, že moje vysokoškolské vzdělání mně dalo výborný základ, abych mohla učit. Dále si můžu vybírat, jak je mně libo.

Ondřej Šteffl
2 years 2 months ago

Já bych ovšem měl zase otázku na Vás. Které plnohodnotné studium máte na mysli? A možná by stálo za to sem dát seznam povinných přednášek a zkoušek takového studia. Abychom si udělali nějaký obrázek o tom, co vlastně ta požadovaná pedagogická kvalifikace znamená.

Josef
2 years 2 months ago

Dříve než se vyjádří kolega Sotolář, dovolím si poznámku: Každý obor má nějakou strukturu, která nevznikla přes noc. Diskusi bychom tedy měli naopak začít tím, co z této struktury potenciální kritici považují za zbytné. Konkrétně v češtině – zůstanu u čistě bohemistické složky – si to vůbec nedovedu představit: Vynecháme fonetiku, syntax, morfologii, literární teorii…? Naopak pro adepty výuky na střední škole by bylo třeba přidat povinnou výuku dějin světové literatury.

Ondřej Šteffl
2 years 2 months ago

Pane Soukale, já tu strukturu u bohemistiky (ani jinde) neznám. Abychom mohli diskutovat, nemohl byste ji sem dát?

Josef
2 years 2 months ago

Pane Šteffle,

nezlobte se – vy se cítíte na to, abyste mohl posuzovat bohemistické studium? Ještě bych to chápal u didaktické složky, protože některým jejím prvkům se hodně věnujete, ale vážně chcete diskutovat o (ne)potřebnosti jednotlivých bohemistických disciplín? Proč se vůbec do takovéto diskuse pouštíte, když ani nevíte, o čem budete diskutovat? Musím říct, že jste mne ohromil; a v žádném případě to prosím neberte jako výraz nějaké mé povýšenosti specialisty.

Ondřej Šteffl
2 years 2 months ago

Já bych to prostě rád viděl, pak teprve se prosím mohu rozhodnout, k čemu se chci vyjadřovat. Ale já v tuto chvíli nemám představu o tom, co tam vůbec je.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 2 months ago

Nechci se vymlouvat, ale nemá smysl, abych vám opisovat svůj skoro 30 let starý index. Co mají kolegové češtináři a dějepisáři dnes, bych si musel stejně vygooglovat.

Ondřej Šteffl
2 years 2 months ago

pravda Váš starý index mě moc nezajímá, ale ukazuje se, že mluvíme oba o něčem, o čem nevíme nic, tj. jak vypadá skladba dnešní přípravy učitele. Já ovšem na povinné formální kvalifikaci netrvám, Vy ano, z toho jsem soudil, že víte v čem spočívá.

Josef
2 years 2 months ago

Jazykovědné disciplíny určitě nevypadly.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 2 months ago
Adaptivní test Aj, Alternativní metody výuky ČJ 2, Angličtina pro pedagogy – A, Angličtina pro pedagogy – D, Česká literatura 1. poloviny 20. století 2, Didaktika českého jazyka 2, Didaktika literární výchovy 2, Historická mluvnice českého jazyka, Individuální pedagogická praxe, Individuální výuková praxe, Interpretace textů z české literatury 1. poloviny 20. století 2, Interpretace textů z české literatury 19. století 2, Jazykovědná exkurze, Jazykový rozbor, česky Kapitoly z české literatury 19. století 2, Kapitoly z české literatury 20. století 2, Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2, Kapitoly z historické mluvnice českého jazyka, Kapitoly z literární teorie 1, Kapitoly z morfologie… Více »
Ondřej Šteffl
2 years 2 months ago

A to je současný stav nebo váš 30 let starý index? Nějak to neumím rozpoznat.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 2 months ago

Stejně jako kolega Soukal jsem češtinář, takže budu něco opakovat. A ptát se. Kde se dá neformálně nastudovat fonetika, fonologie, syntax, morfologie atd. atd.? Srdce a talent je jedna věc, ale znalosti z mluvnice jsou znalosti z mluvnice. Naopak se domnívám, že bychom se občas měli na fakultu vrátit a něco dostudovat (třeba z pragmatiky, jsme-li u bohemistiky). Říkám na fakultu. Neboť kam jinam? Je snad nějaké o.s. nabízející tyto znalosti na srovnatelné úrovni?

Josef Krátký
Josef Krátký
2 years 2 months ago

Pane Šteffle,

Vy nedokážete rozpoznat, jestli jde o 30 let starý studijní program? To je podivné. Myslíte, že by tehdy byla angličtina jazykem pro pedagogy?

Ondřej Šteffl
2 years 2 months ago

angličtiny jsem si všiml, ale nějak mě zarazilo, že když cílem vzdělávání podle RVP ZŠ je rozvoj klíčových kompetencí (a všechny znalosti jsou vlastně nepovinné – pouze očekávané výstupy), že tam o KK není ani slůvko. Že by se skrývaly v Kapitolách z české literatury 19. století 2 ;-).

Opravdu se nemohu zbavit dojmu, že se za 30 let toho mnoho ve vzdělávání učitelů nezměnilo.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 2 months ago

Vždyť rozvíjení KK bez znalostí je přece nesmysl. Co by tak učitel rozvíjel, kdyby neměl z fakulty pevný základ ve znalostech svého oboru?

Ta nepovinnost znalostí je vlastně jen chiméra. Tlak jde opačným směrem: vzorové osnovy, standardy, testy, testy, testy. Copak v testech Scio nejsou obsaženy znalosti?

Ondřej Šteffl
2 years 2 months ago

„Vždyť rozvíjení KK bez znalostí je přece nesmysl.“ Podobný jako učit znalosti bez KK. Rozdíl je ovšem v tom, že rozvíjet KK bez znalostí prostě nejde – znalosti se vždy nějak nabalí, ať začnete dělat cokoliv. Zato šprtat znalosti bez KK jde, a mnohde se to tak bohužel děje.

„Tlak jde opačným směrem.“
Ano, bohužel, to je pravda. Naše školství žádnou koncepci nemá. A to je další důvod proč by se neměl současný stav petrifikovat dalším omezujícími předpisy.

„Copak v testech Scio nejsou obsaženy znalosti?“
Jistěže jsou (i když se je snažíme omezovat), viz tlak. On by si je jinak nikdo nekupoval.

wpDiscuz