Tisková zpráva: „Věkový automat“ způsobuje problémy s navyšováním platů učitelů

ilustrační foto. by Blondinrikard Fröberg (flickr.com) (CC BY 2.0)

Školy měly zvednout učitelům platy o 3,5 %, některým se však nedostává finančních prostředků. Může jít až o statisíce korun.

Praha 24. února  – MŠMT se zavázalo zvednout platy učitelů o 3,5 % a školám na to vyčlenilo finanční prostředky, nicméně zároveň novelou vládního nařízení znovu uvedlo v platnost tzv. věkový automat, podle nějž musí školy zohlednit věk učitelů při jejich odměňování. Někteří ředitelé přitom od této praxe ustoupili a nyní se jim nedostává prostředků na navýšení platů.

MŠMT přidalo v rámci rozvojového programu na platy učitelů. Zároveň ale novelou nařízení vlády 564/2006 Sb. znovu školám ukládá zohledňovat věk učitelů. Někteří ředitelé se rozhodli v předchozím období díky předešlé legislativní úpravě využít možnosti ohodnotit finančně své učitele nikoli na základě odpracovaných let, ale zohlednit kvalitu jejich práce a odměňovat je podle jejich výsledků. Nyní se musí vrátit k dřívější praxi. Rozvojový program ale nepočítá s tím, že se na některých školách tímto navýší platové výdaje více, než se předpokládalo. Některé školy tak nemohou splnit závazek učitelům přidat 3,5 %.

Přesný rozsah problému zatím není znám, stejně jako není jasné, odkud budou školy chybějící prostředky čerpat. Situace ovšem není nijak zanedbatelná, podle některých odhadů mohou jednotlivým školám chybět až statisíce korun.

Zvyšování platů se týká pouze veřejných škol. Soukromé a církevní školy byly z rozvojového programu vyjmuty.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Špatná koordinace řízení ze strany MŠMT způsobuje školám opakované problémy. Celá záležitost nicméně poukazuje ke dvěma důležitým otázkám odměňování učitelů. Podle dostupných výzkumů, jako je třeba práce prof. Hanusheka ze Stanford University, nemá plošné zvedání platů vliv na kvalitu vzdělávání. Diskutabilní je i odměňování odstupňované pouze na základě věku. Ani vyšší věk či počet let strávených ve škole nejsou indikátory kvality pedagogů. Znovu se ukazuje, jak českému školství chybí kariérní řád a metodika k určování odměn učitelů.“ 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

5 komentářů k "Tisková zpráva: „Věkový automat“ způsobuje problémy s navyšováním platů učitelů"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 7 months ago

„Podle dostupných výzkumů, jako je třeba práce prof. Hanusheka ze Stanford University, nemá plošné zvedání platů vliv na kvalitu vzdělávání.“

Rád bych věděl, zda někoho vůbec napadlo dělat obdobný výzkum třeba ve zdravotnictví. Nebo soudnictví.

l.snirch
l.snirch
1 year 7 months ago
Plošné zvedání platů nemá motivační účinek nikde, na to přijde dítě nejpozději na základní škole (1. stupni). Existuje v prvé řadě vnitřní motivace, pak individuálně pojatá vnější motivace (známky, odměny), ale plošné zvedání platů žádnou motivaci není. Když dám 12 letým dětem běžecký závod a všem dopředu řeknu, že bez ohledu na čas dostanou čokoládu, poběží jen ti s vnitřní motivaci, ostatní to odejdou (pokud mají rády čokoládu), zbytek ani nepůjde. Pokud řeknu studentům spočítejte písemku a dopředu řeknu: napíšu Vám všem bez ohledu na výsledek za 1 – kolik jich a kdo bude počítat? Obávám se, že i kariérní… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 7 months ago

Navrhovaný kariérní řád nemá s odměňováním mnoho společného: do prvního stupně musí všichni, do čtvrtého se dostane jen hrstka. Kde je ta motivace?

Perun
Perun
1 year 7 months ago

Kde je ta motivace? Na to lze odpovědět názvem, resp. prvním veršem jedné velmi známé básně Egona Bondyho z Ožralé Prahy:

Všechno je v prdeli
ve všední den i v neděli
Jenom ty filmy sovětský
ty jsou vědecký

Ještě že máme alespoň ty filmy…

Jiri Janecek
Jiri Janecek
1 year 6 months ago
Rekl bych, ze nadtarif do 100 % tarifu ve verejnem sektoru je prasarna a je jednou z hlavnich pricin naseho marasmu. (pozn: o osobnim ohodnoceni rozhoduje reditel, reditele jmenuje komunalni ci krajska reprezentace. A jaka ta je? Opravdu chceme, aby prijem ucitele byl zavisly na lidech typu Bema, Housky ci Onderky?) Otazka jina – jak posoudit kvalitu ucitele? Myslim, ze ani kdyby dali hlavy dohromady vsichni testologove Scia, Cermatu a Kalibra, tak nejsou schopni vytvorit neco, co v danem zakovi zmeri vliv jednotlivych ucitelu a oddeli vliv jinych a prostredi. Hanushekovy vyzkumy jsem nestudoval, ale je-li to ten „super meta-analytik“,… Více »
wpDiscuz