Veronika Valíková: Maturita se vrací zpět do škol – snad nám národ nezblbne!

Kdo zná můj blog, ví, že státní maturita mi leží v žaludku od chvíle, kdy jsem se s ní důvěrněji seznámila. Už tehdy (zhruba před třemi lety) jsem pochopila, že čeština se díky CERMATU neposune kupředu, ale vrátí se zpět, k dobám totalitního myšlení.

Včera pan ministr Fiala národu oznámil, že nastanou změny, které navrhla jím sestavená maturitní komise. Didaktické testy budou mít jen jednu úroveň, slohy a ústní zkoušení se vrátí zpět do kompetence škol. Mám radost a komisi i panu minstrovi upřímně děkuji. Jen musím stále myslet na ty zhruba čtyři tisíce studentů, kteří se odvolali kvůli slohové práci z ČJL a jejichž odvolání bylo zamítnuto. Kvůli slohovým pracím především přece maturita padla. Studentům, kteří „rupli“ ze slohu, by tedy měla být věnována zvláštní pozornost.

 Nejdříve ale znovu a velmi stručně vysvětlím, proč byla státní maturita z češtiny tak problematická a proč jsme si tolik přáli návrat části maturity zpět do škol.

Maturita z ČJL se skládala ze tří částí: Dvouúrovňového didaktického testu, slohové práce a ústního zkoušení. Vezměme to popořadě.

 1. Didaktický test (nikdy jsme nepochopili, proč didaktický!) byl v základní úrovni poměrně jednoduchý a orientovaný převážně na praktický jazyk a čtenářskou gramotnost, ale objevovalo se v něm větší množství nejednoznačných úloh (dvě až tři možná řešení). Ve vyšší úrovni obtížnosti, do které šlo jen malé procento škol (třeba ta naše), bylo velké množství úloh zaměřeno na rozbory poezie, literární pojmy a ismy, slovníky a české básníky od Máchy k S. K Neumannovi. Žádná antika, žádný Shakespeare či Puškin, o Bulgakovovi, Tolkienovi či Potokovi ani zmínka. Znovu jsem se vracela na komunistickou FF UK.

 Jednoúrovňový test prověří, zda je student gramotný a schopný být připuštěn ke školní části maturity – a zbaví nás nutnosti učit výše zmíněné příšernosti. Doufám.

 2. Ústní zkoušení. Marturitní seznamy četby vypadaly roztomile, pokud člověk netušil, že mnoho škol vyrobí jeden seznam a podle toho se bude maturovat stále dokola. Že se vlastně vrátí povinná četba – na málokterém seznamu chyběly šlágry jako Na západní frontě klid, Malý princ, Sto roků samoty. CERMAT dokonce vytvořil banku pracovních listů, která záhy unikla – pominul fakt, že učitelé si knihy k maturitě i úryvky ke zkoušení nejraději vybírají sami. Mohli jsme si vybírat – ale museli jsme si sami vyrobit pracovní listy, což třeba mně přivodilo přepracování a počínající syndrom vyhoření (90 listů – 200 hodin práce nad limit.)

Pokud si školy budou moci samy kočírovat ústní zkoušení, jistě se nevrátí k chronologickým otázkám. Já například mám v plánu otázky tematické – jedno téma (osudová láska, otec a syn, sourozenci…) od antiky až po současnost. A k tomu poloodbornou úvahovou domácí práci. Literaturu a život přece nelze od sebe oddělit.

 3. Sloh. Dříve se psal čtyři hodiny a početli jsme si. Za hodinu či dvě málokdo napíše slušný text. Já sama potřebuji na průměrný článek na blogu i tři hodiny.

Ale největší problém bylo centrální hodnocení CERMATU. Pro pochopení, hodnotilo se šest kritérií – z toho čtyři byla více či méně subjektivně vnímatelná:

1A Korespondence text – zadání – obsah – téma (subjektivní záležitost, každý člověk vnímá text jinak)

1A Naplnění komunikační situace (styl/útvar) – (opět subjektivní záležitost)

2A Pravopis a tvarosloví – (toto lze hodnotit objektivně)

2B Volba lexika (přiměřenost, adekvátnost) – (opět mírně subjektivní záležitost)

3A Koheze (formální prostředky textové návaznosti) – (lze snad hodnotit objektivně)

3B Koherence (soudržnost textu) – (opět mírně subjektivní záležitost).

Navíc byla kritéria 1A a 1B nadhodnocována – pokud student netrefil daný útvar, dostal nulu, byť napsal sloh svižný a zajímavý. Několik takových jsem zpětně hodnotila. Učitelé, kteří opravují slohy svých vlastních studentů, možná nejsou vždy zcela objektivní, ale většina z nich se o to alespoň snaží. Hodnotitelé CERMATu ovšem opravovali podle kritérií, která mohou být vnímána subjektivně, a pod vlivem idey „funkčních stylů“ – někteří lépe, jiní hůře.

CERMAT vlastně vytvořil jakési „kolektivní svědomí“ – těleso centrálních hodnotitelů, řízených svrchu na bázi „letadla“.  Celá maturita byla takto řízena. Kdo spolupracoval, letěl v první třídě a profitoval. Kdo se bouřil, nadskakoval v autobuse a občas musel i tlačit.

 A jsme znovu u „pětkových“ slohů. Letošní maturanti totiž tvrdě doplatili na výše popsaný státní experiment. CERMAT zatím kladně vyřídil asi desetinu odvolání. Shodou okolností to byly často práce, které novináři stihli medializovat. Netvrdím, že všechny propadlé slohy jsou na jedničku. Ale tvrdím, že velká část z nich není na pětku.

A PROSÍM PANA MINISTRA, KOMISI, KTERÁ PŘEHODNOCUJE MATURITY, KRAJSKÉ ÚŘADY A VŠECHNY ZÚČASTNĚNÉ – VĚNUJTE SE TOMUTO PROBLÉMU. NECHTE PROPADLÉ SLOHY ZNOVU PŘEHODNOTIT.

MATURANTI ZA LIKNAVOST A NEZODPOVĚDNOST POLITIKŮ NEMOHOU. 

 


 

eduin.cz/titulka/vse-co-chcete-vedet-o-letosnich-maturitnich-pisemnych-pracich

 

www.maturita2012sloh.cz

 

PS: Pro diskutéry, kteří mi budou předhazovat, že mi někteří studenti neprošli a já se teď vztekám a chci se zase „flákat“, malá bilance mé letošní oktávy: 27 studentů ve VÚ O, tři v ZÚ O, z DT nejméně 72, 3 %, z písemné práce nejméně 17 bodů, celkově jedna trojka. Děkuji.

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

256 komentářů k "Veronika Valíková: Maturita se vrací zpět do škol – snad nám národ nezblbne!"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Veronika Valíková
Veronika Valíková

jéje- děkuji! Překvapení.

Hedvika
Hedvika

Tak tohle už jste si snad mohli nechat od cesty.

Dagmar
Dagmar

Paní Valíková,
kde se nabíjíte? Potřebovala bych notnou dávku energie na dobití.
Protože ztrácím víru v to, že letošní propadlíci ještě vůbec někoho zajímají……naplňuje se to , co jsem řekla dceři v den, kdy mi oznámila, že rupla ze slohovky z Čj :
„Vy budete ti, kvůli kterým tento projekt padne, ale vy u toho padnete taky, bohužel………“

Lucie Kolová
Lucie Kolová
Vážená paní Valíková, je v pořádku, jak bojujete za „nespravedlivě“ propadlé, ale dovolte mi vás upozornit, že drtivá většina z těch, kteří sloh nenapsali, jsou opravdu zoufale slabí studenti, kteří nejsou schopni napsat kloudný smysluplný text. Na naší škole jich je spousta. Takové děti by měly jít do učňovských oborů, vyučit se řemeslu a pak ho dobře a spokojeně vykonávat. Ne se trápit na střední škole, protože jim doma namluvili, ať jdou do maturitního oboru, protože to není žádný problém složit maturitu, a najednou to problém je. Ale jejich problém! Oni jsou slabí a na maturitu nemají! No a nejjednodušší… Více »
Dagmar
Dagmar

Vážená paní Kolová,
myslíte si, že i 100 nespravedlivě propadlých je málo?
Dle mého názoru systém by měl být nastaven tak, aby to nebyl ani jeden !!!!!
P.S.
Dcera studovala na gymnáziu s vyznamenáním (tzn. mj. napsala 16 čtvrtletních prací z Čj za 1 nebo 2), didaktický test z Čj 85%.
Takže zrovna ona k těm blbcům, co nesjou schopni stvořit větu opravdu nepatří.
Musím se nad sebou zamyslet………….

David-žák
David-žák
No jenže,když mi teď bylo přehodnocení zamítnuto,tak už opravdu nevim co udělat a navíc už asi ani není co udělat.A za další ani není čas vždyt za měsíc a půl už bude zaří a už pomalu se budou dělat opravné zkoušky.Jenže další problém je ten,že mi to zase budou hodnotit jedni a ti samí co mi to teď tak “krásně opravili“ a to je hlavní kámen úrazu,protože zase nás mnoho rupne a opět budeme v tom samém kole a potom čekat až do června,tak to je už na provaz a nebo na koleje.Já se jen modlím,aby to už vyšlo i… Více »
David-žák
David-žák
Přesto bych rád,Paní Veronice Valíkové mnohokrát děkuji a vůbec asi celému týmu z Eduinu,že se za žáky přimluvili a něco s tím skutečně dokázali udělat.Věřím,že tento krok je skutečně správný a jde vidět,že síla lidu pořád něco znamená :).Jen jediná škoda na září se to bohužel nevztahuje :(.A jsem i rád za ty všechny rodiče co jsem psali i když ty moje do tohoto kádru nepatří… A dále všem těm trollům a ubožákům jako byl myslim nějaký ten Miloš později Karel a nebo nějaký ten žák nebo Doležal(opravdu si moc nepamatuji,ale myslim že se neplatu) si doufám trochu zamyslí nad… Více »
Veronika Valíková
Veronika Valíková

!!! Pro všechny, kteří dostali zamítavé odvolání – ozvěte se mi, pokud budete nějak pokračovat. Urychleně. Volala čt, shání kandidáty pro další reportáž. Plácla bych na web mail pana Lukáše, ale to si nedovolím. Buď si ho najděte, nebo napište mně, přepošlu kontakt.

Pro paní Kolovou:
Na našem webu jsou čtyři práce, další dvě bycom mohli pověsit, ale správce je na táboře. Většina slohů, které jsem četla, není na pětku!

Radka
Radka
Vážená paní Kolová, letošní předávání maturitních vysvědčení studentům našeho gymnázia zahájil profesor ČJ přečtením, dle jeho názoru, jedné z nejlepších PP. Malá hádanka – jak tuto práci ohodnotil CERMAT ? Samozřejmě, že 0. Odvolání potvrdilo opět 0. Autorka této práce byla nejlepší studentka ve třídě !!! A přesně takoví byli i ostatní 3, kteří neuspěli u slohu. Zato všichni lempli, a to se jich i na gymnáziu dost najde, sloh udělali. A co studentka, která byla 3tí z 1836 uchazečů na UP Olomouc a nemá sloh ? Podle Vašeho názoru jsou to zoufale slabí studenti a patří na učňák a… Více »
Ema
Ema

Je to všechno tvrzení proti tvrzení. Nemá cenu diskutovat, když nevidíme konkrétní práce.
Jinak – argumentace „jinak výbornými výsledky“ je taky scestná. Pokud vím, u nás se ke studiu učitelství Hv nedostali dva konzervatoristé, ačkoli vyhráli soutěž ve hře na klavír. Proč? Inu neuměli zpívat. A to by učitel měl umět. Nebo o tom chcete diskutovat?

El
El

Paní Radko, dejte prosím odkaz na link, kde bude možné si přečíst práce, o nichž hovoříte. Mnoho češtinářů by to určitě uvítalo jako konečně nějaký konkrétní podklad, na základě kterého by bylo možné si udělat vlastní názor.

Karel
Karel

u nás máme hned 5 vynikajícícch studentů. kteří mají už od základní školy samé jedničky, dokonce reprezentovali Českou republiku na mistrovství světa v psaní slohů.. no ale všichni měli 0 bodů :-((( ti zlí cermaťáci se na nich vyřádili

Veronika Valíková
Veronika Valíková

http://www.maturita2012sloh.cz/prace.html

Další práce pověsíme, až se nám vrátí správce webu. Já to neumím. Ale věšte to sami!

Můj návrh – pokud by vznikla nějaká přehodnocovací komise, každá práce by měla jít automaticky na web.

Aby všichni viděli, za co někteří maturanti dostávali pětky.

Marek Žák
Marek Žák

Tak jsem to nakoupil od Davida-žáka, jsem troll a ubožák :-). Davčo, já se nepotento, spíš mi to přijde srandovní, do jaký jsi mě strčil partičky. Už přes měsíc tady argumentuju ve prospěch revize hodnocení písemek, často nejdu pro nespisovný výraz daleko. Jsem na tvý straně, kámo.

Lucie Kolová
Lucie Kolová
Jistě, jsem také češtinářka, také hodnotitel (loňský, ne centrální) a uznávám, že jsou studenti třeba gymnázií, kteří byli ohodnoceni nesprávně a propadli neprávem. Jen se snažím z hlediska svých zkušeností češtinářky na střední odborné škole, kde se studuje i nástavbové studium, upozornit na to, že drtivá většina prací, která propadla, propadla právem (viz také deset prací našich studentů), protože byla příšerná. Při vší úctě, učitel, který neučí na typu školy, na kterém učím já, si vůbec nedokáže představit, co jsou schopni někteří studenti napsat. Příští rok jim to samozřejmě dáme, stejně jako jsme jim to dali vloni, protože vedení naší… Více »
Lucie Kolová
Lucie Kolová

Jo a ještě něco, ty hrůzné slohy, které si zasloužily neprojít, na váš web, paní Valíková, nikdo nepověsí…

lippmann
lippmann
Je možné, že úroveň řady maturitních písemných prací byla velmi špatná, je patrně neradostnou pravdou, že kvalita středoškolského vzdělání celkově klesá. Než ale začneme „trestat“ studenty neúspěchem u maturity, měli bychom se zeptat, zda si vše zavinili sami. Už řadu let z nich naše školství dělá „lidské zdroje“ a vybízí je i jejich učitele, aby se přizpůsobili tomu, co žádá mimořádně flexibilní trh práce. Tato redukce smyslu vzdělání a významu osobnosti pedagoga je hlavní příčinou horšících se výsledků. Kolik bylo těch, kteří proti tomuto nebezpečnému trendu protestovali? Proč se tak málo mluví o kvalitě vzdělávání, jeho obsahu a formách? To… Více »
David-žák
David-žák

To Marek Žák-
No byl tady ještě jeden co se tu vydával za nějakého žáka či měl v popisku jméno žák(Žák),proto jsem napsal,že si přesně nepamatuji jaké to to jméno bylo :)
Takže pokud jste na té druhé straně pak nechápu Vaše rozhořčení(potencionální),ale za tu dobu tu bylo tolik parch… že se už nedá ničemu divit,kort když tu není žádné ověření jména nebo zkrátka Vaší reálné existence,takže to berte,když se Vás to netýká s rezervou :),ale proto jsem to tam také napsal :)

Veronika Valíková
Veronika Valíková

Zdravím a vítám kolegu Lippmanna.

Pro paní Kolovou: Ano, my nemáme reprezentativní vzorek. Ale máme propadlé studenty – a bylo jim ublíženo.

Marek Žák
Marek Žák

pohoda, klídek a tabáček, Davide, take it easy. Já jsem rozhořčenej kvůli úplně někomu jinýmu. Jen mě to trochu pobavilo, neber to ode mě jako prudu.

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
Pro paní Kolovou: Vážená kolegyně, nerozumím…Možná je to proto, že jsem z jiného typu školy. Tak mi to prosím vysvětlete…Pořád si tady všichni stěžují, že studenti propadnout mají, protože jsou naprosto neschopní…Zamířím tedy do vlastních řad… Není to i náš problém? Pokud jsme to ty děti nebyli schopní naučit, proč jsme je pustili k maturitě? Je to i naše zodpovědnost…Už toho nadávání na neschopné děti mám dost; pokud jsou opravdu nevzdělavatelné, my učitelé, máme mechanismy, jak tuto situaci řešit…Máme přece možnost je doporučit na jinou školu či nepustit k maturitě… Lenka Dohnalová P.S. A ještě jedna poznámka: Nenesu libě fakt,… Více »
Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová

Pane Žák,
jsem nevzdělaná v otázce komunikace přes PC; totiž, ráda bych Vá napsala soukromě, ale netuším, jak to udělat, když nemáte můj soukromý mail, který zde nechci odtajnit :-) Tak to nějak prosím vymyslete….Lenka Dohnalová P.S. Doufám, že moje prosba není nějaký etickým prohřeškem vůči internetové diskuzi, pokud ano, omlouvám se….

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová

…nějakým…(Byla jsem celý den v práci….)

Marek Žák
Marek Žák

Paní Dohnalová,
napište mi Vaši adresu na reneajabezrudy@seznam.cz. Odepíši Vám svůj kontakt a hned tu e-mailovou adresu zase zruším. Napadlo mi, že pro tu chvilku založím mail se jménem renejaarudolf, už to ale někdo má zaregistrováno. Kdo by to řek, že jo? Myslel jsem, že taková blbina napadne tak akorát mě. No a vida.
Kdyžtak mi sem dejte vědět, že je to poslaný, ať tam věčně nečíhám.

Lucie Kolová
Lucie Kolová
Pro paní Dohnalovou: Bohužel není to tak jednoduché, nepustit žáky k maturitě. Můžete nenechat projít dejme tomu jednoho dva žáky. Ty, co prokazatelně nic nedělají. Jenomže pak máte dobré dvě třetiny žáků, kteří se snaží. Škola je přijala bez přijímacích zkoušek, oni na základní škole měli čtyřky, někteří, věřte či ne, i pětky. Vy nemůžete všechny vyhodit. Takže musíte strašně snížit náročnost. Oni píší třeba diktát a udělají v něm (kromě třeba jednoho dvou) nejméně deset hrubek. Vy jim ale nemůžete dávat pořád pětky a všem. Tak nakonec snížíte laťku. A oni se snaží. Snaží se naučit třeba vyjmenovaná slova… Více »
Hedvika
Hedvika
Vážená paní Dohnalová, nevím jestli dělám dobře, ale dodám si odvahu a napíšu sem. Učím na podobném typu školy jako p. Kolová a ráda bych Vám objasnila, jak to u nás chodí. Češtinu většina studentů považuje za největší opruz. Cokoli probíráme, smějí se tomu, nadávají sprostě celou hodinu, jedinou starost mají co si dát k jídlu a pití. Co musím já jako učitelka vydržet narážek, sprostých vtípků a urážek, si neumíte představit. Kdybych zkusila vysvětlovat sloh, napíšou mi takové vulgarity, že byste se červenala ještě druhý den. Ředitele nic nazajímá, nechce problémy, chce spokojené žáky a nestěžující si rodiče. Maturita… Více »
Veronika Valíková
Veronika Valíková
Pro paní Kolovou a Hedviku: Myslím, že já i paní Dohnalová si uvědomujeme, jaký je rozdíl mezi hodinami ČJL na gymnáziu a na odborné škole. Také jsem na takové škole učila – bylo to tvrdé, ale nemám jen negativní zkušenosti. Samozřejmě, jsme ve výhodě. Problém nové maturity je ovšem ještě někde jinde – ona nastolila vládu průměru. Vnutila gymnáziím, která celkem fungovala (a kupodivu i za komunismu fungovala relativně dobře) systém, který jim není vlastní. Proto se proti ní nejvíce bouří učitelé z gymnázií. Možná by bylo dobré ty věci nesměšovat. Nechat gymnázia, ať si vytvoří své vlastní, náročnější verze… Více »
David-žák
David-žák

http://www.novinky.cz/domaci/273785-z-maturitnich-odvolani-se-stal-ping-pong.html

Noo to je právě ten důvod proč jsem ten správní soud nepochopil….A je to tu

Iva
Iva

K odkazu paní Valíkové na hodnocené práce: Jsou (kromě práce na téma Jak jsem se stal pověrčivým) neuvěřitelně nadhodnocené. Na některých školách zřejmě opravdu odmaturuje každý. A zdá se, že se to týká i některých gymnázií.

Hedvika
Hedvika
Pro paní Valíkovou: Upřímně – z vašich příspěvků čiší jen: já – a moji studenti z našeho ústavu. Případně možná ještě tak z jiného gymnázia. Nic za hranicemi toho svého teritoria nechcete vidět ani řešit. Děsí mě, kam jsme to u nás s individualismem dotáhli, k jakému sobectví žáky možná nevědomky vedeme a proč se politici chovají tak, jak se chovají, k nám občanům. K věci. Chápu váš vztek z nové maturity. Jenže ji potřebujeme právě proto, aby se dál nerozvíraly nůžky mezi kvalitou různých středních škol a jejich absolventů (ale to přece víte). Maturita je JEDINÁ věc, která může… Více »
matka syna
matka syna
Paní Valíková se staví právě za ty studenty, kteří nepatří pod její gymnázium a odmítám, aby názel někdo do stejného pytle všechny děti a všechny SŠ! Pokud jsou některé SŠ tak hrozné, tak tam vidím jedinou možnost- zrušit tam maturitu a takhle hrozné SŠ zrušit úplně. S maturitou nechat jen výběrové SŠ a studenty tam vybírat přijímacím testem- i když to je zase úplatné, to by asi k ničemu nevedlo. Toť oříšek. Pak vidím už jedinou možnost do budoucna- dvě maturity, jednu pro gymnázia a ty školy po kterých chodí žáci na VŠ, a pak maturitu pro SŠ s podmínkou,… Více »
matka syna
matka syna

Je to složitější, já vím, dala jsem to jen jako příklad – který není reálný. Paní Hedvika mne zase nadzvedla ze židle. Ano, vím že jsou určitě i takové školy, ale nemělo by se spíše něco dělat s těma školama? Hezký den

Radek

Já jsem doteď nepochopil, jestli ta maturita měla být bič na špatné učitele, nebo flákající se studenty, nebo na špatně vedené školy…

Pavel Doležel
Pavel Doležel
to Hedvika: Nebojte se, nejste sama ve svých názorech. Já jsem přesvědčen, že důvodem poklesu vzdělanosti a znehodnocení maturity není nějaká orientace na vytváření lidských zdrojů, jak píše pan Lippman. Pravým důvodem je liberalizace trhu se vzděláváním. Ono se ve skutečnosti totiž nekšeftuje se vzděláním, ale jen se vzděláváním a tituly. Nějaký ekonomický nedovzdělanec se domnívá, že vzdělání je jen otázkou poptávky a nabídky a když dětičky a jejich rodiče poptávají, tak je povinností státu dotvořit nabídku. To je pochopitelně nesmysl. Ten blbeček, který nezískal maturitu a který sem rovněž přispívá, je důkazem toho, že centrální hodnocení slohů má svůj… Více »
přezkumy
přezkumy
Blahopřeju, podařilo se vám vytvořit fantastickou fámu o ublížených studentech (správně žácích) středních škol. Prošly mi rukama stovky žádostí, pokud si to stáhli tady na webu, tak ještě dobrý, ale když do toho začali dopisovat svoje myšlenky, byly taky tři hrubky na 1 řádku. Ženský/mužský rod – žádný problém, dala mi to spolužačka, tak změním jenom jméno a adresu a pošlu to. Jakmile se ale někdo rozepsal, tak to stálo za to. Některé písemky byly opravdu perly, např. hoch stěžující si dopravnímu podniku hl. m. Prahy na nepřehledný objezd ve městě, kam chodí do školy a na řidiče aut, začátečníky,… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel

to Sárközi: No tak vy jste doteď nepochopil spoustu jiných věcí…

to matka syna: Konečně jsem vás pochopil. Ať se zruší maturita na těch školách, na nichž jsou ty cizí děti, viďte? Váš synek je ten geniální, který má na maturitu právo.

Radek

O státní maturitě se říkalo, že to bude vstupenka na vysoké školy a nahradí jejich přijímačky. Výsledkem ale je, že řada skvělých studentů, kteří přijímačky udělali, neodmaturovala…

Ema
Ema

Pane Radku S., o vysokých školách se říkalo, že se stanou chloubou našeho školství a že vbrzku doženeme zahraniční úroveň. Výsledkem ale je, že většina vysokých škol dnes bere skoro každého, kdo projeví zájem, ani nemusí být skvělý.

Pavel Doležel
Pavel Doležel

Na to se nedá reagovat jinak než citátem: „Slečno Emo, nerozčilujte se, vždyť to není žádnej oficír. Vždyť to je pajdavej kovář Hencke, a támhle, zašmírovanej Hanousek vod (sic) dráhy. Ty (sic) by nemohli být oficírama ani v hotentótský armádě…“

Ema
Ema

Jo, k týhle Emě mám daleko, pane Doležele, ale jinak jste to trefil.

Pavel Doležel
Pavel Doležel

Jo, já vím. To bylo spíše o tom pajdavém kováři a hotentótské armádě.

Lenka Michálková
Lenka Michálková
Vážená paní Valíková, zdravím Vás a souhlasím s Vámi! Češtináři na středních odborných školách opravdu nepotřebují státní maturitu jako strašáka na líné studenty. Moje letošní maturitní třída (hotelová škola) prošla celá, ale alespoň jsme se snažili diskutovat o tom, co je „myslet jako oni“. Ani ze škol našeho typu přece nemusí vycházet znormalizovaní a dobrovolně průměrní mladí lidé. Jednoúrovňový dobře propracovaný test garantující základní gramotnost vítám. Jen se obávám toho, aby si zase za čas někdo neřekl, že na ústní a písemnou část se musí více dohlédnout. (Alespoň na středních odborných školách, kde se přece maturita dává každému…) Kvalita středních… Více »
Radek

Podle mě by státní maturity v letošní podobě jen vyhnaly kvalitní učitele, kteří své povolání chápou jako poslání, ze škol. Např. já bych nemohl žáky připravovat na tyto standardizované slohovky, protože je to v rozporu s mým svědomím a profesní ctí.

kolemjdoucí
kolemjdoucí

stačí když je naučíte porozumět psanému textu, aby pochopili, co se v zadání píše a co se po nich chce…

Veronika Valíková
Veronika Valíková

Cituji pana Doležela:

„Paní Valíková je na první pohled taková ta hodná paní, která miluje ptáčky, obláčky, poezii, a každá křivda jí vhání estrogen do mozku. Její analytické schopnosti jsou ale na bodu mrazu.“

Rodina řve smíchy. Já a hodná paní?

Veronika Valíková
Veronika Valíková

A zdravím a vítám paní Machálkovou. Jak to u vás dopadlo? Mail máte.

hm
hm

Paní Lenko… Vy si myslíte, že studenti, kteří maturitu měli bez problému za 1, jsou znormalizovaní a dobrovolně průměrní mladí lidé? nebo to chápu špatně? víc než polovina lidí z našeho gymnázia měla z češtiny 1 nebo 2.. a nějaký CERMAT jim je víte kde. Akorát věděli, co musí napsat a napsali to. On student je samostatně myslící. vy zřejmě máte za to, že student je jen to, co do něj nacpe učitel, což platí pouze u těch nejhloupějších… jestli jsem váš příspěvek pochopila špatně, promiňte

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
Paní Lucie a paní Hedviko (kterážto už asi tento příspěvek nebudete), cítím s Vámi v případě velmi těžkých pracovních podmínek na školách, kde učíte. S letošní formou státní maturity však opravdu nesouhlasím. Diskutuji na tomto webu jiže téměř od počátku, proto mi připadá zbytečné své názory prezentovat stále dokola. Shrnu je tedy jedinou větou : Nemyslím si, že účel světí prostředky. Jinými slovy, nemohu souhlasit s principem státní maturity v letošní podobě jen proto, že by snad – dle Vašeho názoru- řešil problém učňovského školství. Ten systém prostě není v pořádku. Pro paní Lenku Michálkovou: Díky Vám, naprosto souhlasím.. Pro… Více »
Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová

Oprava: ….(kterážto už tento příspěvek asi nebudete číst)

A ještě k naší – gymnaziální – sobeckosti: Paní Valíkové nepropadl jediný student, nemá co skrývat, přečtěte si výsledky její práce. Já jsem maturovala loni, moje třída měla v kánonu asi 200 titulů literárních děl; v rámci tepubliky byli velmi úspěšní – přesná čísla si nepamatuji.

Ivana
Ivana

Moje dítě je taky ze hry díky slohu. Hrozně mě to štve za ní, celá ta špatně nastavená taškařice za milióny vyhozené oknem.Tak si kladu otázku, jak se s tím vyrovnat a jestli je vůbec nějaká spravedlnost, když „švindlstudentům práv v Plzni jejich švindl diplomy zůstali a to se mnohdy na té škole ani nevyskytovali.

wpDiscuz