Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Kdy a jak měnit kurikulum

21. 10. 2010
EDUin

Studie, která je výsledkem odborné debaty EDUin o.p.s. a členských organizací SKAV, si neklade za cíl podat vyčerpávající vodítko k této otázce, ale upozorňuje na některé zásadní momenty, které by neměly být při plánování celého procesu opominuty.

Studii je možné získat zde.

 

Hlavní shrnutí studie:

  • Dobudovat chybějící části systému, s nimiž revize kurikula souvisí, protožejinak nebude revize úspěšná. Tzn.

– definovat cíle vzdělávání, společnou vizi – Národní program vzdělávání – a zajistitjeho legislativní přijetí na úrovni nařízení vlády,
– zavést systém podpory učitelů (standard, systém atestací, systém DVPP a systémfinancování),
– vytvořit komplexní evaluační nástroje pro hodnocení kurikula, speciálně prohodnocení vzdělávacích výsledků žáků,
– dořešit financování škol odpovídající nárokům současného kurikula,
– inovovat přípravné vzdělávání učitelů, včetně studijních programů v oblasti kurikula,vytvořit požadavky na akreditaci programů.

  • Při revizi kurikula dodržovat pravidla řízení změn. Tzn.

– postupovat od analýzy stavu, přes přípravu všech aktérů a cílových skupin nazměny a plánování změny, po její realizaci a vyhodnocení,
– pamatovat na širší kontext prováděné změny (např. nakolik byly přijaty změnypředchozí, s nimiž prováděná změna souvisí) a vyvozovat z něj důsledky proplánování a realizaci změny,
– zaměřit se na efektivní a soustavnou komunikaci s aktéry a cílovými skupinamivtaženými do změny,
– zajistit sdílení společné vize, v našem případě mezi politickou reprezentací aodborníky a posléze mezi učitelskou veřejností.

  • Zřídit nezávislou odbornou skupinu (centrální skupinu, Radu pro kurikulum čipodobný orgán), který by shromažďoval světově proškolené odborníky nakurikulum a který by garantoval celý proces revizí.
  • Zajistit transparentnost, strukturovanost a kontinuálnost celého procesu.
  • Maximálně posílit princip participativnosti všech zainteresovaných stran, nevyjímaje sociální partnery (zaměstnavatele atd.).
  • Nastavit taková opatření, která by zamezila nepromyšleným nebo účelovýmzásahům do kurikula, minimalizovat riziko lobbyingu.
  • Revize kurikula opírat o provedené analýzy, využít již provedené analýzy a zkoumání.
  • Pečlivě se věnovat mediální podpoře celého procesu a komunikaci s cílovýmiskupinami, nevyjímaje rodiče žáků, laickou veřejnost.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články