Šampioni inovací ve vzdělávání: Lively Minds

26. 6. 2015
EDUin
Bez-nazvu-18

Výrobce hraček LEGO a organizace Ashoka, mezinárodní lídr v oblasti podpory sociálních inovací, se spojili v projektu Re-imagine Learning Challenge (Představme si vzdělávání jinak), díky němuž vyhledávají a podporují projekty z celého světa, které přinášejí pozoruhodné vzdělávací inovace postavené zejména na principu hry. O projektech natočili krátká videa, jejichž abstrakty v češtině vám přinášíme. Za překlady děkujeme Lucii Černé. Videa najdete ZDE. Jednotlivá videa publikujeme postupně.

První díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Center for Inspired Teaching najdete ZDE.
Druhý díl Šampioni v učení hrou: College Catts Pressoir najdete ZDE.
Třetí díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Design for Change najdete ZDE.
Čtvrtý díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Dream a dream najdete ZDE. 
Pátý díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Fabrettos´s Children Fundation 
najdete ZDE.
Šestý díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Imagination Foundation najdete ZDE.

Lively Minds – A Champion of learning through play

Jak se vzdělávají děti v zemědělských oblastech Ghany a Ugandy? Hrají si. Pomáhají jim s tím projekty organizace Lively Minds, která zde učení založené na hře koordinuje. Právě na takto nedostupných místech se pracovníci organizace rozhodli pomáhat proto, že zde žijí nejvíce strádající děti na světě, které potřebují přístup ke vzdělání a zdravotní péči.

Organizace v současnosti zajišťuje vzdělávání pro zhruba 7 tisíc dětí, přičemž působí v 60 místních komunitách. Vzdělávání je zde založeno na kreativních vývojových programech, které jsou však zajišťovány samotnými komunitami. Díky tomu neprospívají „pouze“ samotným dětem, ale většímu počtu lidí. Komunity jsou podporovány k tomu, aby využily vlastní zdroje a schopnosti ke zlepšení svého života, zejména života dětí.

Děti se učí prostřednictvím jednoduchých her, k jejichž výrobě jsou použity místní snadno dostupné materiály, jako například kukuřice, dřevo nebo víčka od nápojů. Při výuce se rozpoznávat základní barvy, velikosti a tvary, učí se vzájemné interakci, participaci a spolupráci, objevují svět skrze hru a učí se o něm přemýšlet. Pomocí hry se děti učí také hygienickým návykům, které jsou v těchto místech také velice podstatné. Z toho, co se děti naučí při hrách v období, kdy se formují jejich osobnosti, tak mohou později čerpat v nejrůznějších oblastech života. Výsledky zapojení do programu bývají vidět již po třech měsících, kdy se ukazuje, že děti jsou mnohem energičtější a mají větší chuť spolupracovat s ostatními.

Z programů hodně těží i matky dětí, se kterými pracovníci organizace programy vytvářejí, a učí je tak samostatnému vedení dětí v budoucnu. Ženy, které samy nikdy nenavštěvovaly školu, tak dostávají šanci učit děti. Získávají tím sebevědomí a nové schopnosti, které mohou rovnou naplno využít v praxi. Zároveň se i ony učí vzájemné spolupráci. Samy hodnotí tyto programy velice pozitivně, zejména proto, že jsou poprvé součástí týmu a získávají odvahu zkoušet nové věci. Kromě toho, že díky komunitnímu způsobu vzdělávání programy prospívají velkému množství lidí, tento způsob zajišťuje rovněž jejich udržitelnost. Místní učitelky totiž už umí samostatně vyrábět podobné hry a samy tak dokáží fungování programů zajišťovat. Organizace se tak snaží o opravdovou udržitelnost programů, které mohou napomoci ke konci života k chudobě. Jak je vidět, pokud děti hry zaujmou, lze je připravit na život i jejich prostřednictvím.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články