Většina učitelů se nebojí, že je v budoucnu nahradí umělá inteligence, vyplývá z průzkumu

,

v dnešním bEDUinu se věnujeme těmto tématům

18. 9. – 24. 9.

návrh rozpočtu ministerstva počítá se škrty 12 miliard korun

studenti pedagogických fakult v kampani upozorňují na předměty, které jim ve výuce chybí

na to, jak učitelé reagují na zavádění nástrojů umělé inteligence do škol, se zaměřil průzkum UPOL a Microsoft Česko & Slovensko

Týden stručně:

Ministerstvo chce lépe pracovat s daty ze vzdělávání, chce se zaměřit na cílenou podporu škol, žáků i učitelů.

Ministerstvo školství spustilo nový projekt Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR (MŠMT). Úřad chce zefektivnit využívání dat v oblasti vzdělávání tak, aby docházelo k cílenější podpoře škol, žáků i učitelů. Ministerstvo si od nového projektu slibuje třeba to, že díky analýzám bude možné identifikovat regiony a školy se slabšími výsledky a poskytnout jim cílenou podporu nebo informovat o demografickém vývoji a kapacitách škol, aby bylo možné účinně reagovat na potřeby jednotlivých lokalit. „Data o vzdělávání budou dále propojována s daty z trhu práce, což umožní identifikovat podmínky přispívající k lepší uplatnitelnosti absolventů na trhu práce,“ uvedl vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz MŠMT Václav Jelen. Projekt potrvá do konce roku 2027 a ministerstvo chce vybudovat tým analytiků a datových specialistů. Ti by měli pomáhat při tvorbě vzdělávací politiky České republiky, ale také jednotlivých zřizovatelů škol, tedy obcí, měst nebo krajů. 

Návrh rozpočtu ministerstva školství počítá se škrty ve výšce téměř 12 miliard korun.

Vláda Petra Fialy si ve svém programovém prohlášení dala vzdělávání jako jeden ze svých pilířů. Tuto prioritu nedávno premiér potvrdil na konferenci Česko na křižovatce. Návrh rozpočtu ukazuje, že to se školstvím jako vládní prioritou zase nebude tak horké. Ministerstvo školství má podle posledního návrhu přijít oproti letošku o 11,6 miliardy korun (Seznam Zprávy). Podle Seznam Zpráv jsou jednoduchým ukazatelem platy učitelů. Citovaná analýza think-thanku IDEA Cesta z propasti a zase zpět totiž porovnává učitelské platy s průměrnou mzdou. Zatímco v roce 2017 se pedagogové pohybovali na 106 procentech, v roce 2021 dosáhli 125 procent. Minulý rok ale jejich platy spadly zase na 120 procent. A letos se pád ještě prohloubí, patrně o tři procenta. Současná vláda se přitom v programovém prohlášení zavázala ke 130 procentům. Tento růst měla zajistit novela zákona o pedagogických pracovnících, jenže vládní poslanci na poslední chvíli změnili formulaci, která závazek rozmělnila. „Letos je na tom (vyjednávání o rozpočtu) podle mě trochu zarážející, že vláda říká, že má dvě priority, a to obranu a vzdělávání, ale zatímco na obraně vidíme, že tam ta energie jde, tak na školství toto zatím nevidíme. Pevně věřím, že k tomu dospějeme,” dodává v podcastu Vinohradská 12 ředitel organizace Učitel naživo Martin Kozel.

Žáky neučí jen učitelé ve školách, ale také každodenní život, který může mít na vytváření jejich osobnosti mnohem větší vliv, myslí si britský ředitel.

„Zpravidla si pamatujeme opravdu málo z toho, co se naučíme ve školní lavici. A když ano, formují nás zážitky, které mnohdy nejsou záměrem učitele,“ vysvětluje v rozhovoru pro Aktuálně ředitel anglické státní školy Liverpool College Hans van Mourik Broekman. „Učitelé mohou být připraveni na to, jak děti vychovat. Většinu zkušeností a schopností, které se ve škole studenti naučí, si však lektor nenaplánuje. Je nutné to přijmout a naučit se s tím pracovat,“ vysvětluje.  

V čele Národohospodářské fakulty VŠE je stále děkan Ševčík. Jeho odvolání blokuje akademický senát fakulty.

Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické vstoupila do nového akademického roku pod vedením děkana Miroslava Ševčíka (NF VŠE). Podle ČTK pro Ševčíkovo odvolání chybí rektorovi školy Petru Dvořákovi vyjádření akademického senátu fakulty. Ten v červnu jednání o Ševčíkovi přerušil a k pokračování požaduje právní stanovisko k rizikům odvolání děkana. Analýza ale zatím není hotová a není tak jasné, kdy se fakultní senát sejde. K analýze senát požaduje zápis z červnového zasedání celouniverzitního senátu, který rektorovi Ševčíkovo odvolání odsouhlasil (Deník N). Zpracování zápisu měl přitom na starosti místopředseda „velkého“ senátu za Národohospodářskou fakultu a Ševčíkův právník. Mluvčí fakulty Daniel Váňa odmítá, že by šlo o zdržovací taktiku. Rektor Ševčíkovi dlouhodobě vytýká politické aktivity a vystupování v dezinformačních médiích, které podle něj poškozují dobré jméno univerzity.

Studenti pedagogických fakult v kampani upozorňují na předměty, které jim ve výuce chybí.

,,Chceme si zapsat Respektující přístup, ale nejde to, předmět totiž neexistuje,” stojí na plakátech, které v pondělí ráno vyvěsili studenti a studentky na brněnské a olomoucké pedagogické fakultě. Kampaň Chci si zapsat připravili členové organizace Otevřeno. Plakáty vyzývají studenty a studentky k vyplnění ankety, čímž mohou vyjádřit, jaké kompetence k vytváření bezpečného prostředí si chtějí ve výuce osvojit a jaké předměty k tématu bezpečí by si zapsali. ,,Vytváříme tím prostor ke sdělení toho, co studující od výuky vlastně potřebují. Chceme znát názor co nejvíce z nich,” vysvětluje Aneta Pešková, koordinátorka akce a studentka Pedagogické fakulty UK v Praze. Tam budou plakáty vyvěšeny 9. října s místním začátkem semestru.

Výrok týdne:

kateřina_mahdalová

„Data ukazují, že děti, jejichž alespoň jeden rodič je vysokoškolák, jsou ohroženy chudobou v 5 procentech případů. Naproti tomu jsou chudobou ohroženy obrovské tři čtvrtiny dětí rodičů, kteří mají nižší než vysokoškolské vzdělání. V případě rodičů s nižším a středním vzděláním se Česko ocitá v čele tabulky společně se třemi dalšími zeměmi postkomunistické východní Evropy: děti, jejichž rodiče vysokoškolské vzdělání nemají, jsou v Česku hned po Rumunsku a Slovensku třetími nejohroženějšími z evropské osmadvacítky, o 27 procentních bodů nad evropským průměrem,” Více zde:

píše Kateřina Mahdalová v analýze toho, zda humanitní vzdělání opravdu snižuje šance na uplatnění, pro Seznam Zprávy.

V souvislostech

Většina učitelů se nebojí, že je v budoucnu nahradí umělá inteligence, vyplývá z průzkumu.

Drtivá většina českých učitelů (82,3 %) je přesvědčena o tom, že zavádění umělé inteligence (AI) vyžaduje nové znalosti a dovednosti z didaktiky. Podobné procento si také myslí (83,4 %), že zavádění AI promění způsob práce učitele, nicméně 87 % učitelů zatím neabsolvovalo žádné školení zaměřené na využívání nástrojů umělé inteligence ve škole. Toho, že by je ale AI měla ve vyučování přímo nahradit, se ale 78 % z dotázaných učitelů neobává. Vyplývá to z průzkumu, který provedla Univerzita Palackého v Olomouci (UPOL) a Microsoft Česko & Slovensko. Šetření se zúčastnilo 2 175 pedagogů. Výzkum mapuje pohled pedagogů na umělou inteligenci ve školství a její dopad na vzdělávání českých dětí.

Mezi nejzajímavější závěry šetření patří:

  • Pouze 6,9 % českých pedagogů se domnívá, že umělá inteligence nahradí profesi učitele. 78 % dotázaných naopak s tímto tvrzením nesouhlasí.
  • O tématu umělá inteligence diskutuje ve výuce se žáky 50 % (n= 1 091) českých pedagogů, přibližně stejná část (n= 1 073) však toto téma se žáky dosud ve škole neřeší.
  • 19,3 % pedagogů si myslí, že umělá inteligence rozumí jazyku stejně jako lidé. 
  • Některý z nástrojů umělé inteligence využívá 53 % českých učitelů (n= 1 142), 47 % pedagogů (n= 1 003) pak odpovědělo, že zatím žádný nástroj využívající AI pro osobní či pracovní účely nepoužívají. To může znamenat, že opravdu žádný nástroj umělé inteligence nevyužívají, ale také to, že si neuvědomují, že daný nástroj či služba s umělou inteligencí pracuje. 
  • Nástroje umělé inteligence využívají učitelé ve výuce různě, nejčastěji s její pomocí generují texty do výuky (24,69 %), překládají texty z cizích jazyků (19,91 %) nebo připravují testy (16,55 %). Dále AI využívají pro generování obrázků (16,09 %) a ověřování informací (13,43 %). 12,28 % českých pedagogů rovněž potvrdilo, že prostřednictvím umělé inteligence plánuje výuku. 
  • 67 % českých pedagogů (n= 1 450) nezakazuje svým žákům používat nástroje umělé inteligence vůbec, 30 % (n= 637) pak reguluje používání umělé inteligence podle konkrétní situace – např. ve vyučovací hodině, v rámci domácí přípravy apod. Pouze 3 % pedagogů použití umělé inteligence zcela zakazují.
  • Téměř čtvrtina pedagogů (24,71 %) zapojených do výzkumu potvrdila, že žáci s pomocí generativní umělé inteligence podváděli tak, že si nechali vygenerovat esej, referát či jiný typ textového domácího úkolu. 16,31 % učitelů potvrdilo, že si žáci pomocí nástroje umělé inteligence nechali přeložit text z/do cizího jazyka, 11,08 % pedagogů odhalilo, že si žáci vygenerovali prezentaci, 9,36 % pedagogů také uvedlo, že žáci využili umělou inteligenci k vyřešení matematického příkladu a podváděli. 

Celý výzkum týkající se toho, jak školy, a především učitelé, reagují na zavádění nástrojů generativní umělé inteligence, si můžete prostudovat zde

ja_1-181×181
IMG_5009_1
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články