Začátek školy v devět hodin může přijít, až vyřešíme důležitější problémy

(c) Kateřina Lánská

Nový ministr školství se ujal začátkem července úřadu a ihned začal v médiích prezentovat své představy o možných změnách v českém vzdělávání. Jako první vlaštovka byla obnovena nekonečná debata o rušení víceletých gymnázií, druhé prohlášení mířilo k začátku výuky od devíti. Přestože zmíněné problémy mají svůj význam, bylo by lepší vystupovat s návrhy, které mohou v aktuální situaci zlepšit kvalitu života válečných uprchlíků, zvýšit atraktivitu učitelství, zabránit středoškolákům ztratit svůj potenciál kvůli nedostatečným kapacitám škol a připravit se na budoucnost s omezenými finančními prostředky.

autor: Jan Zeman
foto: Kateřina Lánská

Ukrajinští žáci se učí málo česky a jsou izolováni od vrstevníků

Na základě studií PAQ Research a MPSV máme informace o tom, že jsme zemí s největším počtem ukrajinských uprchlíků na 100 tisíc obyvatel. 80 % z nich tvoří ženy a děti. Na nevyhovujících ubytovnách jich žije 58 tisíc. Matky chtějí pracovat, ale nemohou najít školku pro dítě. Když už jsou děti integrovány do vzdělávání, tak polovina z nich se učí česky jen jednu hodinu denně, což vede k tomu, že více než polovina dětí na základních školách umí česky pouze některá slova a fráze, nebo se dokonce nedomluví vůbec. V neposlední řadě chybí mladým Ukrajincům kamarádi. Dvě třetiny rodičů tvrdí, že jejich děti jsou velmi málo začleněni do kolektivu.

Podle doporučení odborníků je třeba zvyšovat kapacity škol, podpořit distribuci žáků, posílit výuku češtiny nebo začleňovat děti do volnočasových aktivit a zlepšit tím jejich psychické zdraví i znalost jazyka. Samostatnou kapitolou jsou středoškoláci, kdy se odhadem pětina z nich neúčastní ani běžné české ani online ukrajinské výuky. Pokud by se mělo určit, který požár hasit nejdříve, měly by to být kapacity škol, neboť nezapsané děti mohou po svém domově ztratit i poslední šanci, jak mít úspěšný život. 

Nízké kapacity středních škol snižují ambice studentů

V tomto školním roce se nezvykle vysoký počet studentů nedostal na střední školu podle svého výběru. Debata o víceletých gymnáziích nám ukazuje, že český rodič se chce zabalit do peřiny v podobě jistoty, že se jeho dítěti dostane kvalitního všeobecného vzdělání a bude mířit na vysokou školu. V naplnění tohoto snu nám brání nedostatečný počet čtyřletých gymnázií (všeobecných středních škol). Po naplnění jejich kapacit studentům nezbývá jiná možnost, než hledat útočiště na odborných školách, které nebyly jejich první volbou. Navíc se nejedná o jejich chybu, protože mohou dosahovat dobrých výsledků, ale už na ně zkrátka nezbyde místo. 

V roce 2022 bychom se neměli chlubit tím, že pokud se dítě nedostane na běžnou střední školu, tak pro něj máme střední školu stavební s maturitou. Při této životní překážce se může u dospívajících dostavit pocit ztráty kontroly nad svým životem a snížení motivace hledat další řešení. Proto by se měl rozšiřovat počet všeobecných maturitních oborů. Na některých středních odborných školách s tím již začali, obzvlášť pokud o obor typu strojírenství nebo hotelnictví klesá zájem. Jen pro pořádek, je dobré si připomenout, že počty deváťáků se mají zvyšovat až do roku 2025.

Nedostatek financí může ohrozit platy učitelů i výsledky žáků

Vzhledem ke zhoršující se ekonomické situaci bude ministr čelit intenzivním tlakům na omezení výdajů, což není žádoucí stav, pokud si uvědomíme, že školství je velmi úzce provázaný ekosystém. Můžeme si to ověřit na nedostatku učitelů. 

Na podzim bude s největší pravděpodobností projednávána novela zákona o pedagogických pracovnících, která má zaručit vyšší objem financí pro mzdy v regionálním školství a tím nalákat do škol nové zájemce o učitelství a zabránit, aby učitel matematiky, fyziky či odborných předmětů byl nedostatkové zboží. Podle důvodové zprávy přiložené k dokumentu je pro splnění slibů třeba zvýšit výdaje na mzdy do roku 2024 o 30 miliard Kč. Otázkou je, jak ostré lokty bude ministr školství mít, až se u řečnického pultíku ve sněmovně budou střídat další zájemci o finanční prostředky pro své resorty. 

Aby toho nebylo málo

S dosavadním výčtem práce, kterou je třeba dokončit, se zdá posunutí začátku výuky již jako méně palčivé téma. Navíc tu existují další domácí úkoly, za které může v blízké době přijít „zhoršená známka nebo neuspokojivé formativní hodnocení”. 

Financování asistentů pedagoga může ohrozit některé školy v zajištění podpory pro každého žáka. V roce 2025 se má první až šestá třída učit podle nových vzdělávacích programů, které se stále připravují. Cermat hledá od července ředitele pro novou podobu maturit a květnových didaktických testů. Ze strategie vzdělávání má být splněna v roce 2023 spousta opatření ovlivňujících například snižování vzdělávacích nerovností, modernizaci středních odborných škol nebo spolupráci zřizovatelů, ředitelů a úředníků. 

Proto potřebujeme, aby mediální prostor nebyl zanesen diskusemi, jež v současné situaci nepomáhají řešit aktuální problémy. V září se probudí sněmovna i zájem uprchlíků o české školy. Buďme na tento čas připraveni. 

 

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments