Tisková zpráva: Manuál pro otevírání škol vzbudil kontroverzní reakce

4. 5. 2020
EDUin
IMG_1671

Nabízíme souhrn citlivých témat, o kterých se během víkendu diskutovalo v médiích a na sociálních sítích

Praha, 4. května – Během víkendu dostali ředitelé škol manuál, kterým ministerstvo školství nastavilo podmínky pro částečný návrat dětí do tříd. O víkendu se o něm začalo diskutovat v médiích a na sociálních sítích.

Přinášíme přehled témat, která se během této diskuse objevila:

  • výklad pracovněprávních vztahů, podle kterého mohou zaměstnanci školy, kteří patří do rizikové skupiny (kdo to je, manuál přesně pojmenovává) sice místo návratu do třídy zůstat doma, ale půjde o neplacené volno. Ministr Plaga doporučuje školám, aby “rizikové” učitele využily pro výuku na dálku, podle manuálu ale závisí na potřebách školy, zda a jak podmínky práce pro takové pedagogy přizpůsobí. „Ředitel, který by hnal rizikové učitele do práce, je bezohledný hlupák,” okomentoval to na České škole předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. Premiér ještě během víkendu tuto část manuálu zpochybnil, když v rozhovoru pro TV Nova prohlásil, že v tom nemá jasno. „Proberu to s panem ministrem,” řekl Andrej Babiš.
  • chaos v rozhodování. Diskutovalo se o tom, že manuál dostávají školy čtyři pracovní dny předtím, než podle něj mají začít učit. Školy se na sto procent teprve v pátek dozvěděly, že ministerstvo školství na 11. května plánuje návrat deváťáků. Jedinou zásadnější změnou, na kterou se musí školy během příštího týdne připravit, je právě návrat deváťáků. Do spuštění výuky na 1. stupni základních škol jsou tři týdny.
  • otázka, zda dokáží základní školy za těchto podmínek popsaných v manuálu prezenční výuku pro všechny, kdo o to budou mít zájem, zajistit. Odhady se liší podle toho, zda jde o malou nebo velkou školu, nejčastěji se ale pohybují kolem 50 procent. Ředitelé řeší také otázku, zda a jak budou odmítat žáky, pro které nebude ve škole v důsledku nutného uspořádání místo.
  • návrat deváťáků do škol, který řada diskutujících vnímá jako účelový krok. „Velmi mě mrzí, že se návrat dětí do škol scvrknul na deváťáky kvůli přijímačkám a poslední ročníky kvůli maturitě. Pokud se situace tak zlepšila, že děti mohou do mateřských škol, bylo by tedy možné vrátit se ke dvěma termínům jednotné přijímací zkoušky, které byly (a stále jsou) považovány za problém z hlediska epidemiologického. Místo toho se snažíme rodičům „zavřít pusu“ tím, že umožníme přítomnost deváťáků ve škole. Přitom zrovna příprava na jednotné přijímací zkoušky může velmi efektivně probíhat i na dálku a leckde probíhá,” vyjádřila se k tomu předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
  • jedno kolo přijímacích zkoušek a to, že nebude možné se proti výsledku přijímacích zkoušek odvolat, řeší už i ombudsman. „Stížnosti se hromadí už více jak čtrnáct dní. Rodiče si stěžují na to, že bylo zrušeno druhé kolo přijímacích zkoušek a také, že bylo vyloučeno odvolání,“ řekla pro Echo24 zástupkyně ombudsmana Monika Šimůnková.
  • starší a nemocní mají učit na dálku, doporučuje ministr Plaga v různých rozhovorech. Zejména malé a neúplné školy mohou mít bez těchto pedagogů se zajištěním prezenční výuky problém. „Nechci se nikoho dotknout, vážím si zkušených starších kolegů, ale opravdu všichni učitelé a asistenti pedagoga nad 65 let dokáží zajistit tuto výuku? A jak to mají řešit malotřídky, kde je učitelka zároveň vychovatelka a druhá vychovatelka zároveň asistent pedagoga? Když nemáme 2. stupeň? To nikoho nenapadlo….,“ postěžovala si ve facebookové skupině Učitelé + Lenka Vernerová.
  • zajištění souběžné prezenční a online výuky za podmínek, které mohou být pro řadu škol složité. „Většina škol učí efektivně na dálku. Místo toho, abychom podpořili ty školy, které ještě mají s distančním vzděláváním problémy, přinášíme nový chaos i do práce těch škol, kde učitelé se svými žáky již distanční výuku nastavili, zaběhli si ji a je pro ně efektivní a přínosná. Ti, kteří učí plnohodnotně online, budou muset své aktivity omezit, aby se vešli i do dvouproudé výuky prezenční a vzdálené,” napsala pro web Česká škola předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
  • manuál přikazuje, že žáci mají během výuky zůstat v areálu škol. Učitelé to ale vnímají jako zbytečné omezení a ptají se, proč by neměli děti vzít třeba do lesa, kde je podle jejich názoru epidemiologické riziko nižší než v uzavřených třídách.
  • jak to bude s ošetřovným u dětí, které chodí do mateřských škol. „Pokud nehrozí u dítěte ani v rodině žádná zdravotní rizika, přesto ho rodina nevyšle do školky nebo do školy, tak nárok na ošetřovné zanikne,“ řekla Novinkám ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Zároveň ale dodala, že k doložení zdravotního rizika bude stačit čestné prohlášení rodičů.
  • otázka, kdo to zaplatí. Školy budou muset pořídit dezinfekci, roušky a další ochranné pomůcky pro zaměstnance škol, mohou mít i další náklady kvůli zajištění požadovaných hygienických podmínek. Ředitel Střední integrované školy v Mladé Boleslavi Štefan Klíma vyjádřil na svém profilu na Facebooku názor, že s tím školám pomůže zřizovatel.  „Pro naši střední školu jsem dosud zajistil dezinfekci, nano filtry do roušek, papírové utěrky, štíty pro zaměstnance, roušky, rukavice, dezinfekční stroj na čištění prostor, ale třeba i plexi štíty do našich prodejen, což v úhrnu již nyní činí něco přes 100.000,- Kč,” popsal situaci Štefan Klíma.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články