Přijďte na Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma „Co nám říká PISA a PIAAC a moc se o tom nemluví“

munich_b

Ve čtvrtek 20. března od 10:00 se v ZŠ Vodičkova v Praze koná další Kulatý stůl SKAV a EDUin. Tentokrát se zaměří na opomíjené otázky související s šetřeními PISA a PIAAC, jejichž výsledky byly zveřejněné v loňském roce. K tématu si můžete přečíst aktuální rozhovor s Danielem Münichem o úspěchu polských žáků (ZDE). Starší texty věnované výsledkům PISA 2012 najdete ZDE (tisková zpráva) a ZDE (článek z Literárních novin) a ZDE (záznam semináře o výsledcích šetření). Článek o prvních výsledcích šetření PIAAC ZDE. Pozvánku na Kulatý stůl ke stažení najdete ZDE.

Hlavní zjištění šetření PISA (zkoumajícího kompetence patnáctiletých žáků):

  • zastavil se propad v celkovém hodnocení výsledků našich žáků.
  • žáci ze slabšího socioekonomického prostředí dosahují výrazně horších výsledků než žáci s dobrým rodinným zázemím.
  • čeští žáci nemají příznivý vztah ke škole a nepovažují ji za přátelské prostředí.

     

    Výsledky šetření PIAAC (zaměřeného na kompetence dospělých):

  • nepodporují hypotézy o poklesu vzdělanosti české populace.
  • vyvracejí představy o prospěšnosti omezování přístupu ke vzdělávání a podpoře učňovského vzdělávání.
  • ukazují, že je třeba se zaměřit na spravedlivost v přístupu ke vzdělávání a zároveň usilovat o rozvíjení potenciálu všech žáků.

     

    Kulatý stůl se bude věnovat těmto otázkám:

  • Co výsledky PISA a PIAAC vypovídají o samotném výzkumu PISA?
  • Jaká rizika jsou spojená s tím, když děti nechodí do školy rády?
  • Konstatujeme, že jsme země, kde má socioekonomický status na výsledky žáků značný vliv. A co s tím uděláme?
  • Co o tom zjistily jiné průzkumy na národní úrovni?
  • Jaká opatření budou reagovat na zjištění PISA a PIAAC?

     

    Seznam panelistů:

    Mgr. Miroslav Bocan, výzkumný pracovník projektu K2, NIDV

    Mgr. Marta Konvičková, vedoucí oddělení sociálně právní ochrany dětí, Městská část Praha 2

    Mgr. Karin Marques, koordinátorka programu vzdělávání dětí a mladých lidí, Nadace Open Society Fund Praha

    Doc. Ing. Daniel Műnich, Ph.D., výzkumný pracovník CERGE-EI, člen NERV

    RNDr. Jana Palečková, národní koordinátorka výzkumu PISA 2012, ČŠI

    Ing. Aleš Sedláček, předseda České rady dětí a mládeže

     

    Moderuje Mgr. Klára Laurenčíková, SKAV

     

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

8 komentářů k "Přijďte na Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma „Co nám říká PISA a PIAAC a moc se o tom nemluví“"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 5 months ago

A kde je hodnocení celkového klima školy – tedy i nejen jak se cítí žák,ale jak se cítí pedagog ve školství,ve škole? Zajímá tohle někoho? Rozmrzelý pedagog bude těžko kolem sebe šířit klima pohody. Bohužel,snažíme se tu pochopit pořád jen děti nebo rodiče. Ano je to taky důležité,ale učitel je taky ten důležitý článek toho koleběhu,ne? Což takhle projekt „učitelé vítáni“ či „škola vstřícná učiteli“.

l.snirch
l.snirch
2 years 5 months ago
Ze stanoviska děkanů RedF: „Učitel s vysokoškolským učitelským diplomem byl během svého studia uveden do aktivit a potřeb trvalého sebevzdělávání; do vzdělávacího a sebevzdělávacího životního pohybu, který se mu stal samozřejmostí, zdrojem trvalého seberozvoje i životního uspokojení.“ Kvalifikovaný rozmrzelý pedagog z definice děkanů PedF neexistuje, pokud je tedy rozmrzelý, je nekvalifikovaný a těch se brzy zbavíme. Prostředí školy tvoří z většiny ředitel, pedagogové, nepedagogové – takže nemůžeme být rozmrzelí z prostředí školy. To, že nám zasahují do práce zřizovatel, zákony, Cermat,…. – s tím se musíme vypořádat. A žádat změnu zákonů takových, aby se nám příznivé prostředí podařilo vytvořit, je… Více »
rodič
rodič
2 years 5 months ago
Není-li spokojeno dítě se školou, není spokojen ani rodič a dá to doma najevo. Tím pádem spolupráce rodiče a školy končí. V důsledku není spokojen ani učitel, protože dítko nespolupracuje, ani ředitel, protože výsledky jsou nevalné. Znovu opakuji, že je potřeba pracovat tak, aby děti do školy nechodily s odporem. Nikdo rád nechodí tam, kde se necítí dobře. To neznamená různé úlevy a podlézavý přístup k žactvu. Učitel musí občas některým žákům i „nařezat“. Jde o to, aby byl vztah mezi učitelem a žákem takový, že ono Hnízdovské „nařezání“ bude akceptováno s pochopením a bez žaloby. Nedávno jsem přečetl výborný… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 5 months ago

Prostředí školy tvoří z většiny ředitel, pedagogové, nepedagogové – takže nemůžeme být rozmrzelí z prostředí školy. -Zapomněl jste na žáky a rodiče.Ty nám do klimatu školu také „poněkud“ zasahují. A moje věty,nebo spíše sousloví v uvozovkách ,to byla taková lehká nadsázka,ironie. Ano, my se musíme postarat sami,ale nebylo by příjemné mít opravdu nějakou pomocnou ruku? Mě napadá profesní komora.Ale pro všechny typy škol najednou, ne taková rozkouskovaná,jako jsou asociace.

l.snirch
l.snirch
2 years 5 months ago
Na žáky a studenty jsme nezapomněl, tvoří prostředí, ale jsou naším úkolem (a jsme za to placeni)- přece si nemůžeme stěžovat, že oni nám kazí klima ve škole? To říkáme souběžně, že jsme je nezvládli, tedy že svou práci děláme špatně. Nejlepší klíma by měl učitel na pustém ostrově. S rodiči je to jinak – taky nemůžeme říci, že nám kazí klíma ve škole – dávají nám do školy své děti, objednávají si naši službu. Taky těžko říci, že nám kazí klíma. Ale existují příklady rodičů, nekritičtí a jen běsnící a chránící svého nicnedělajícího nebo naopak všedělajícího potomka. Já jsem… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago

Se všemi problémy komory fyzických osob souhlasím. Je nás prostě mnoho. Ale nedovedu (a nechci) si představit, že by učitelskou komoru tvořili jen (byť jako zástupci škol) ředitelé. Co by asi hájili? Svoje kompetence a svoje funkční období? „Je logické, že se tam začnou promítat osobní zájmy a málokdo je ochoten se nad ně povýšit.“ Ostatně ředitelé ZŠ už nějakou asociaci mají.

Jana Petrů
Jana Petrů
2 years 5 months ago

Stačilo by do stanov zakotvit to, že školu (právnickou osobu) zastupují pedagogičtí pracovníci (třeba 2, aby se mohli střídat).

l.snirch
l.snirch
2 years 5 months ago

Já Vám Váš názor neberu, je podložen Vaši zkušenosti.
Ale vidíte, že dobrovolná komora je nerealizovatelná. Nelze se domluvit a najít společný zájem, společnou důvěru, společné cíle.
A komora ze zákona je stejný nesmysl, jen z vůle zákona povýšen.
Naštěstí ministr o ni neuvažuje ani náznakem.
P.S.
Ani lékaři, právníci, notáři,… nemají komoru dobrovolnou (nevím 100 %, neberte mě za slovo). A mnozí lékaři ji neumí přijít na jméno. A nedivím se jim.
P.P.S.
Každé moci vyhovuje, že nejsme organizovaní.

wpDiscuz