Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Luděk Šnirch: Proč u volby maturantů mezi matematikou a anglickým jazykem matematika drtivě prohrává?

7. 7. 2021
EDUin
krismas-JGLLU1YNxU4-unsplash

Cermat publikoval 25. 6. další data k maturitám. Nad těmito daty je možné se zamyslet, jak vypadá „konkurence“ testů z matematiky a anglického jazyka a proč čím dál drtivěji volba matematiky u maturantů prohrává. Data stejně jako v předchozím materiálu, porovnal Luděk Šnirch, středoškolský učitel matematiky a informatiky. Celou analýzu v pdf si můžete stáhnout ZDE.

Studenti si po novele školského zákona z června 2020 nadále vybírají maturitu mezi matematikou a cizími jazyky, kde je dominantní anglický jazyk. Nabízí tento výběr srovnatelné možnosti pro každého studenta bez ohledu na to, na které škole studuje, nebo jen pro studenty gymnázií s jejich odlišným RVP, a tedy i vyšší hodinovou dotaci matematiky?

První tabulka uvádí volbu matematiky. Mezi roky 2013-2021 pokles prvomaturantů z 30 665 na 12 992 (tedy o 58 %). V členění škol na 5 a 16 kategorií můžeme sledovat, kde je pokles největší. Kromě gymnázií (jen o 16 %) je na všech typech škol pokles o 63 % – 85 %.

Druhá tabulka uvádí volbu AJ. Mezi roky 2013-2021 nárůst prvomaturantů z 41 231 na 53 223 (o 29 %). Na gymnáziích a lyceích minimální, na SOŠ a SOU o 43 % a o 77 %. Proč kromě gymnázií je obrovský pokles maturantů z matematiky a odpovídající prudký nárůst maturantů z AJ?

Třetí tabulka uvádí ve srovnání čistou neúspěšnost matematiky a AJ. Rozdíly jsou dlouhodobé a velké na všech typech škol.

Čtvrtá tabulka uvádí ve srovnání průměrný skór dosažený u matematiky a AJ. Rozdíly jsou opět dlouhodobé a velké na všech typech škol.

Pátá tabulka uvádí rozdíly v procentních bodech mezi matematikou v roce 2021 a AJ v roce 2021 v ukazatelích neúspěšnost a průměrný skór. Rozdíly jsou natolik obrovské na všech typech škol, že preference AJ před matematikou je čím dál více logická.

Poslední šestá tabulka uvádí, jak se mění volba matematiky v průběhu let 2013-2021 u jednotlivých typu škol. Celkově z 38,6 % na 18,9 %, u gymnázií jen nepatrně (pokles o 4 procentní body), na všech ostatních typech škol o pokles o 20–50 procentních bodů.

Jak na to může reagovat učitel matematiky?

Upozorní studenty na možnosti volby, na charakter testů, jejich parametry a uvedená fakta z tabulek.
Na SOŠ rovnou 80 % maturantů míří k AJ.
Zbylí váhají a v poslední době využívají možnosti maturovat z matematiky nepovinně – pokud uspějí, mají výhodu u přijímaček na VŠ, pokud neuspějí, přesto odmaturují.

Nesrovnatelná míra těžkosti testu z AJ a matematiky doložená podrobný daty z let 2013-2021 způsobuje, že krom gymnázií není tato možnost volby pro studenty rovnocenná. A letošní těžký test z matematiky, kdy ministerstvo muselo korigovat velkou neúspěšnost uměle na „přijatelnou“ hranici, matematice zasadilo drtivou ránu. Příští rok bude maturovat z matematiky jako z povinné zkoušky o hodně méně maturantů Vidíme to již nyní, kdy si studenti nahlásili volitelné semináře pro 4. ročník.
Co touto nesrovnatelnou mírou těžkosti testů ministerstvo a Cermat sledují, nebylo nikdy vysvětleno.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články