Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Oldřich Botlík: Podnět České školní inspekci

14. 6. 2021
EDUin
kyle-gregory-devaras-6RTM8EsD1T8-unsplash

Oldřich Botlík podal podnět České školní inspekci kvůli důvodnému podezření na porušení zákona, které souvisí s určitým typem úloh v testech použitých při jednotných přijímacích zkouškách na střední školy v letošním školním roce. Shrnutí sporu o tzv. korektorské úlohy si můžete přečíst ZDE. Podnět ČŠI najdete ZDE. Níže Oldřich Botlík vysvětluje důvody, které jej k podání oficiálního podnětu vedly.

Podnět se týká šesti úloh letošních jednotných přijímacích testů z češtiny (pro 1. a 2. řádný termín). Jedná se o formát, v němž má žák najít několik blíže neurčených chyb na nevyznačených místech poměrně rozsáhlého cizího textu a opravit je. Podobná úloha byla zařazena rovněž do testu maturitního. Mám důvodné podezření, že zařazením tohoto typu úlohy do jednotných testů byl porušen školský zákon. A to nikoli „jen“ formálně. Základní školy nemají povinnost zohlednit nároky nad rámec RVP ZV v běžné výuce a nadstandardní přípravu si řada rodin nemůže dovolit. Nespravedlnost, která by tím vznikla, je tak v rozporu s dobrými mravy i se vzdělávací politikou státu.

Pro ověřování, zda si žáci osvojili dovednost najít chyby v cizím textu, jsem ani po pečlivém hledání nenašel oporu v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), kterou zákon vyžaduje. RVP ZV a také dokumenty, které na něj navazují (Standardy pro základní vzdělávání a Doporučené učební osnovy předmětů ČJL, AJ a M pro základní školu), naprosto  jednoznačně uvádějí, že žák má zvládat pravopis, když píše vlastní text – ne nacházet pravopisné chyby, když čte text cizí. Činí tak i kurikulární dokumenty jiných zemí. Rozdíl mezi oběma požadavky je přitom meritorní – nikoli „jen“ zanedbatelný jazykový nebo právní.

K problému proběhly diskuse na několika fórech, a to s různou mírou porozumění jeho podstatě.  Dokonce se k němu vyjádřil Cermat, ovšem podle mého názoru naprosto nekvalifikovaně, ačkoli důkazní břemeno je na jeho straně. Chce-li totiž kdokoli dokázat, že tyto úlohy jsou v souladu s RVP ZV, může (a musí) to udělat velmi jednoduchým způsobem: uvést, který očekávaný výstup poskytuje těmto úlohám oporu, a doložit to. Také kvůli tomu totiž očekávané výstupy v RVP ZV jsou.

Mí oponenti ovšem nic takového neudělali a neudělal to ani Cermat. Navíc jsem se dozvěděl, že kvůli obdobnému problému v maturitním testu (a dvěma dalším) se gymnaziální učitel češtiny Jiří Lukáš obrátil na Nezávislou odbornou komisi MŠMT, ovšem jeho podnět smetly se stolu úřednice ministerstva dříve, než komise zasedla. Mám s orientálními poměry v Cermatu a na MŠMT velmi špatnou zkušenost už řadu let a letos pohár mé trpělivosti přetekl.

Česká školní inspekce (ČŠI) vykonává podle školského zákona kontrolu dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb. Ve svém podnětu, který jsem jí odeslal, problém podrobně rozebírám ze všech stran – proto může jeho obsah zajímat také učitele nebo rodiče. Ze stejného důvodu zde tudíž zveřejním i odpověď ČŠI na jednoduchou otázku, kterou jsem položil: Překročily zmíněné úlohy požadavky RVP ZV?

V případě odpovědi NEPŘEKROČILY předpokládám, že ČŠI svůj názor doloží a uvede očekávaný výstup, jenž poskytuje pro zařazení uvedených úloh do jednotných přijímacích testů požadovanou oporu. V případě odpovědi PŘEKROČILY počítám s tím, že se ČŠI neprodleně postará, aby Cermat přestal zařazovat úlohy tohoto formátu do jednotných přijímacích testů.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články