Literární noviny: Soukal a Feřtek o budoucnosti maturity

by andrea joseph (flickr.com)

Publikujeme komentář Tomáše Feřtka, který vyšel v Literárních novinách č. 21 pod titulkem Proč nezrušit státní maturitu. Ve stejném čísle najdete i text Josefa Soukala Maturitní (ne)zodpovědnost, který kritizuje současný maturitní model a upozorňuje na návrhy Asociace středoškolských češtinářů ke změnám v maturitě. Nejde o přímou polemiku, nýbrž o dva na sobě nezávislé texty. Literární noviny hodlají v maturitní debatě pokračovat a její výsledky najdete i na eduin.cz.

Ve chvíli, kdy se škrtem ruší jiné státní projekty za stamiliony, od sKaret po zdravotní knížky IZIP, může mít státní maturita namále. Je to drahé a je to vůbec k něčemu? I ministerští úředníci dnes na otázku, v čem nám státní maturita vlastně pomáhá, nečekaně dlouho váhají s odpovědí. Přinesla tedy státní maturita něco dobrého?

Jasný je posun u zkoušek z cizích jazyků. Zatímco dlouhá desetiletí stačilo napsat sloh a patnáct minut pohovořit třeba na téma Co dělám ve volném čase, dnes struktura zkoušky odpovídá mezinárodním standardům a ověřuje i schopnost porozumět mluvenému slovu nebo vést reálnou konverzaci. V maturitních testech z češtiny přibyly úlohy zaměřené na porozumění složitějšímu textu, ať už uměleckému nebo odbornému. Významný je posun u ústní maturity od literárního dějepisu k interpretaci děl, i když požadavky ve státní režii jsou až komicky nízké.
Za klad by se dal považovat i důraz na psaní textů, kdyby neměl podobu ověřování v realitě fakticky neexistujících „funkčních stylů“. Ale to se nedá vytýkat maturitě, tak se bohužel stylistika na našich středních školách učí. Tedy pokud se vůbec nějak učí.

Posun k normálu
To všechno je především posunem k normálu. K tomu, kam se zkouška na konci střední školy v Evropě za poslední desetiletí vyvinula. Do stejné kategorie se dají zařadit změny v organizaci státních maturit během prvních tří let. Od absurdního utajení a státní arogance k dnešní relativní otevřenosti. Při startu maturit CERMAT odmítal s kýmkoli komunikovat o chybách v testech, testy samotné byly tajné a ministerstvo odpovídalo na studentská odvolání cyklostylovaným dopisem bez ohledu na to, na co si stěžovali. Letos byly testy k dispozici na stránkách novamaturita.cz ten samý den, kdy je studenti vyplnili, s týdenním odstupem byly zveřejněny klíče správných odpovědí a validační komise (i její složení je veřejné) musí obhájit, proč si myslí, že v testu jsou či nejsou chyby.
Ne že by se tomu celému nedalo nic vytknout. Ve validační zprávě leccos chybí, lze se bavit o tom, zda bylo dodrženo složení testů, jak ho ministerstvo předepsalo, ale posun je tu jasný.

Teorie státního biče
Takže úspěch? Je otázka, zda by se téhož nedalo dosáhnout podstatně levněji bez státní maturity. Snaha řídit vzdělávací systém závěrečnými zkouškami není nic jiného než přiznání, že systém ve skutečnosti řídit neumím. Podstatná část pedagogické veřejnosti ale zastává názor, že když stát na konci vzdělávání zapráská maturitním bičem, učitelé a žáci se leknou a polepší se. Jenže zařídit, aby státní maturita práskala pro všechny stejně, je velmi obtížné.

Mnoho učitelů učí špatně ani ne tak proto, že by se nedostatečně báli, spíš si nevědí rady. A těm, kteří si rady vědí, zase vadí, že se musí kroutit do státního chomoutu. Navíc hrozí, že maturita se bude dál měnit podle toho, kdo onen maturitní bič bude držet. ČSSD už se nechala slyšet, že maturitu zase změní, budeme mít prý tři různé pro různé typy škol.

Opravdu to není rozumný nápad. Učitelé nepotřebují další bič, ale pomoc, nástroje a radu, jak dosáhnout se studenty lepších výsledků. Navíc je rozumné, aby po studentech ve školní části maturity chtěli mnohem víc, než ověřuje stát. Hlavním důvodem, proč nerušit státní maturitu, tedy není ani tak její spíš sporná užitečnost, ale stabilita systému, kterému příliš rychlé změny neprospívají. Vyžadovat po učitelích usilovnou, několikaletou a často nezaplacenou práci na velkých státních projektech – školní vzdělávací programy, standardy, maturita – a pak je obratem rušit, protože jsme „nějak změnili názor“, to není dobrý nápad. Míra naštvanosti, otrávenosti a demotivace je mimořádná. Učitelé téměř jednotně zastávají názor, že cokoli organizuje stát, je jen další obtěžování a chaos. Pohár učitelské trpělivosti přetéká. Proto doporučuji nedráždit. I příštímu ministrovi školství z řad ČSSD.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

23 komentářů k "Literární noviny: Soukal a Feřtek o budoucnosti maturity"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
zkonarik
zkonarik
3 years 1 day ago
Z dopisu ministru školství V letošním školním roce probíhají maturitní zkoušky bez větších problémů, přesto mají k dokonalosti velmi daleko. Uvádím několik bodů, kterým by se měla komise pro reformu maturit věnovat: 1. Žák, který skládá didaktický test z matematiky se od Cermatu dozví: Výsledek je 54% – složil jste zkoušku. Nic víc. Není možné výsledek nijak zkontrolovat, protože nikdo neví, kolik bodů za konkrétní otevřenou úlohu, dostal. Žák si může maximálně sečíst body za uzavřené úlohy. Test by měl mít nějakou zpětnou vazbu pro žáka, učitele i školu. Toto zde úplně chybí. Na rozdíl např. od testů ČŠI v… Více »
Šnirch
Šnirch
3 years 1 day ago
Dobrý den pane Koňaříku, ad 1) tady již píšu 14 dní a pokud se nemýlím, vyjde dnes k tomuto bodu od pana Feřteka velký článek na Eduin. Děkuji za podporu, čím více nás o tom bude psát, tím lépe. ad 2) – ještě hůř než uvádíte, protože v 20 % nebyli ti, kteří dělali opakovaně maturitu, ale jen prvomaturanti – asi tušíte, že ti opakující to ještě zhorší.Široce otevřené úlohy nekritizují,ale chválím a to, že matematika je o postupech řešení snad tuší každý, kdo se k ní hlásí a bylo to jasné od července 2012, jen schválení přišlo těsně před… Více »
Šnirch
Šnirch
3 years 1 day ago
Dobrý večer pan Soukal soudí, že ústní zkouška z češtiny přinutila studenty číst vybraných 20 knih – možná přání otcem myšlenky. Co jsem si dělal dost velký průzkum, něco přečetly dívky (jsou obecně zodpovědnější k přístupu k povinnostem), kluci převážně našrotili obsahy knih nebo si vybrali zfilmované knihy a stejně prošli. By mě zajímala statistika vybraných témat z písemných prací češtiny – nevím, zda Cermat kdy tyto data poskytl. Kolik studentů loni peklo palačinky, kolik jich letos popisovalo módní styly, vyprávělo o šerifovi dělajícím pořádek, nebo naopak psalo úvahu o bulváru či referát o 17. listopadu. Bylo by to zajímavé… Více »
Josef Soukal
Josef Soukal
3 years 1 day ago

Pane Šnirchu,

o tom, že se více čte, jsem psal několikrát, mj. i na základě sice jen orientačního, ale přece jen výmluvného průzkumu v některých knihovnách. Víte, ono záleží na zkoušejícím – pokud nedovolí žákům jen odmlít „našrocené“, ale skutečně pracuje s textem, a to samozřejmě už během výuky, jen skuteční lemplové si dovolí spoléhat na štěstí a knihy nečíst. Jinými slovy, nový systém ústní maturity nefunguje jen těm, kteří nechtějí nebo neumí. Vaše poznámky svědčí o tom, že si skutečnou výuku češtiny neumíte představit.

Šnirch
Šnirch
3 years 1 day ago

Ale představit si umím, to mi snadno křivdíte, vždy uděláte zajímavý logický posun v úvaze o myšlení druhého člověka.:-)).
Máte pravdu, že záleží na zkoušejícím, a taky vím, že počet výpůjček v knihovně nerovná se počtu přečtených knih. Já jen, aby jsme si nenamlouvali něco o četbě 20 knih u desetitisícovek mladých lidí, ale máte právo tomu věřit. Na prestižních školách určitě máte pravdu, ale jinde?

Josef Soukal
Josef Soukal
3 years 1 day ago

Pane Šnirchu,

já si samozřejmě nezjišťoval počet výpůjček, ale zajímal jsem se o to, zda středoškoláci více čtou a čím jsou k četbě motivováni.
Nevím, kolik je u nás prestižních škol, ale vím, že číst se začalo i na některých školách, které bojují o žáky. Ono opravdu záleží na učiteli a na tom, jakou podporu má u vedení školy.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 11 months ago
Někdy se s dítětem vanička vyleje, někdy se voda přeleje a dítě ve vaničce utopí. Tak je tomu s maturitou. Na začátku snad byla snaha po kvalitní maturitě. (Jenomže to by se především nesmělo naflkákat tolika zbytečných maturitních oborů, jenomže to by se nesmělo nabírat tolika čtyřkařů.) Utratily se miliony, zažili jsme a zdá se stále zažíváme mnoho trapných pochybení a zbyla zbytečná maturitní buzerace, jako by celým smyslem středoškolského studia byla práve jen a jen maturita. Sotva student vstoupí do dveří střední školy, už je připravován na maturitu. Učitelé jsou hodnoceni podle toho, jak připraví na maturitu. Z maturity… Více »
Josef Soukal
Josef Soukal
2 years 11 months ago

Zdeňku,

nevím, kde bereš to přesvědčení, že maturita je buzerace. Možná z doslechu od těch, kteří se z nějakých důvodů smysluplné maturitě vzpírají. Právě maturita ukáže, jaký obsah a kvalitu měla předchozí výuka.

Šnirch
Šnirch
2 years 11 months ago

maturita možná, ale státní maturita v této formě (matematika) 100 % ne….

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 11 months ago
Od prvního ročníku střední školy svých dětí slyším jen maturita, maturita, maturita. Mám dojem, že se už nestuduje, ale jen připravuje na maturitu (a já v tom vidím rozdíl): zkrátka jako by se vše zúžilo právě jen na maturitu. Maturitní fetišismus. Možná by se měly zrušit, třeba od druhého ročníku, všechny předměty a ponechat jen ty maturitní. Já nevěřím, že jde kráčet odzadu a vynutit byť i smysluplnou maturitou smysluplnou výuku, nevěřím, že jedna závěrečná zkouška je lékem na neduhy středoškolského studia, nevěřím, že je fér studenta přijmout a nechat čtyři roky na škole, protože je ho potřeba, a pak… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 11 months ago

Pepo,

píšeš: „Právě maturita ukáže, jaký obsah a kvalitu měla předchozí výuka.“ Ale neměl být nejprve řádně stanoven obsah výuky? Zjišťovat až maturitou obsah a kvalitu výuky mi připadá jako nesmyslně obrácený postup. A pokud by opravdu maturita zjistila, že obsah a kvalita výuky pokulhává, pak by to jistě nebyla chyba studentů. Že?

Josef Soukal
Josef Soukal
2 years 11 months ago

Zdeňku, ten obsah je snad jasný.
Stejnou kvalitu výuky asi nikdo nikdy nezajistí.
Asi máme každý s maturitami jiné zkušenosti. Já jenom vím, že řeči o tom, jak nynější forma maturity – alespoň za češtinu – učitele „zotročuje“ apod. jsou bohapustými tlachy.

Josef Soukal
Josef Soukal
2 years 11 months ago

Práce kvapná… Omlouvám se za chybějící čárku.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 11 months ago

Pepo,

jsa učitelem základkovým nemám učitelskou zkušenost s maturitou, ale umožňuje mi to výhodu odstupu. Je smutné sledovat, jak osobně a nepřátelsky se diskuse o maturitě vede. Ta temná atmosféra je cítit i z tvých replik, protože vždy mi neopomeneš tyhle nepřátele připomenout (ti, kteří by chtěli maturitu zničit – kteří se maturitě vzpírají – (jejich) řeči o tom jsou bohapustými tlachy). No uvidíme, kostečky jsou vrženy.

Měj se.

P.S. Možná bych mohl jednu čárku přidat, ale mně se nelíbí.

Josef Soukal
Josef Soukal
2 years 11 months ago

Zdeňku,

ale ona je to opravdu válka, která se vede všemi prostředky. Když pominu to, co se občas objeví na tomto webu a jinde, představ si např., že zakládáš asociaci, a ještě než ji založíš, už má někdo potřebu intenzivně v zákulisí rozšiřovat, že usiluješ o maturitní byznys. Věř mi, že mě tenhle styl netěší; myslím ovšem, že i když je místy nutné hrát tvrdě, je třeba hrát fér.

Josef Soukal
Josef Soukal
2 years 11 months ago

Zdeňku,

cílem nové maturity není „odstřelovat“ studenty a nikdo rozumný si nemyslí, že by byla maturita lékem na všechny neduhy středoškolské výuky; tyhle nesmysly šíří ti, kteří by naopak chtěli novou maturitu zničit.

Šnirch
Šnirch
2 years 11 months ago
Dobře pane Soukale, není cílem odstřelit, pravdou je, že již tisícovky studentů po 5 letech a 3 neúspěšných pokusech nastupuji 6. rok výuky a celou maturitu znova, v tomto pojetí slova lze slovo odstřelit chápat. Ale co je cílem nových maturit, když jasně pan Sotolář říká, že podmínky studia nejsou stejné (chcete-li dotace předmětů), pro jedny demotivační, protože levou zadní, pro druhé těžko překročitelné (vemte např. studia při zaměstnání). Podmínky se neustále mění a výuka jak říká správně pan Sotolář se na některých školách již zplošťuje. Zkuste tedy popsat pozitivně jako ochránce státních maturit jejich přínos, pořád jen mluvíte o… Více »
Josef Soukal
Josef Soukal
2 years 11 months ago

Pane Šnirchu,

nezlobte se, ale o kladech nové maturity jsem psal už několikrát, nebudu to opakovat, tím spíše, že Vás bych stejně nepřesvědčil.

Šnirch
Šnirch
2 years 11 months ago

Pane Soukale,
znám Vaše argumenty pro maturitu z češtiny, sice s nimi polemizuji, ale prosím, respektuji to.

Vím, že nejste matikář, ale zkuste mi napsat přínosy pro matematiku ve stávající formě maturity. Pak pochopíte, že nás odpůrce stávající formy matematiky nespravedlivě známkujete nepřáteli maturit místo přáteli solidních maturit. Nevím, o jakém předmětu mluví pan Sotolář,ale zkuste ty předměty ve svých úvahách neházet do jednoho pytle.
Nebo vidíte klady státní maturity z matematiky ? Jste ochoten je napsat (nebo zopakovat) ?

Martin Krynický
2 years 11 months ago

Pane Šnirchu jako matikář na gymnáziu vidím značné klady maturity z matematiky (ne pro mě osobně, ale po studenty jiných matikářů). Můžeme si o tom popovídat, trávit hodiny pomalým diskutováním na webu nemám čas. Zkuste se ozvat, pokud o to doopravdy stojíte.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 11 months ago

Úmyslně nemluvím o žádném předmětu, dopřávám si luxus jakési obecnější úvahy nad maturitou, nad atmosférou, kterou tato maturita vytváří (buzerace, nejistota, nedůvěra, ale i kverulantství odvolávajících se), nad riziky vlivu zfetišizované maturity na výuku (zaměření studia pouze na přípravu na maturitu, zplošťování výuky), nad dopady maturity na studenty (odstřely studentů, kteří snad ani nemohli být připraveni).

Radek
2 years 11 months ago

Proč to u učňů jde, ale u maturity stále skřípe?

Další povinná státní zkouška čeká učiliště, některé školy už se zapojily

http://www.novinky.cz/veda-skoly/302957-dalsi-povinna-statni-zkouska-ceka-uciliste-nektere-skoly-uz-se-zapojily.html

Šnirch
Šnirch
2 years 11 months ago

No odpověď je snadná – stačí si článek přečíst. :-))
Proč ta učňovská zkouška má definovanou náplň (spolupráci se školami, praktickou část ,…) a ta matematická ne.
Dobrá otázka na Cermat ……

wpDiscuz