Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Představujeme první z vizí strategického dokumentu Vzdělávání přede-vším, který shrnuje priority rozvoje vzdělávacího systému na další čtyři roky.
Praha, 20. září – EDUin, společně s dalšími 17 organizacemi, které se orientují na oblast vzdělávání, připravil strategický dokument shrnující hlavní priority vzdělávací politiky pro další sněmovní období. V současnosti probíhají jednání se zástupci politických stran ve snaze najít na těchto prioritách shodu a pokusit se je prosadit do stranických politik. První vizí, kterou dokument představuje jako klíčovou pro další rozvoj, je trojúhelník ředitel – učitel – kvalita. Je-li cílem dosáhnout zvýšení kvality vzdělávání ve veřejném školství, zvýšení platů nestačí. Je nutné s lepším ohodnocením učitelů vhodně pracovat na úrovni ředitelů – pedagogických manažerů i učitelů – reálných vzdělavatelů a vychovatelů.
Nejen učitelé by měli dostat přidáno. Jsou to zejména ředitelé, kteří ovlivňují chod a rozvoj školy. Oni by v prvé řadě měli být adekvátně odměněni za svou náročnou práci a motivováni k tomu, aby svou školu rozvíjeli s vizí, která přesahuje každodenní provozní starosti. Vyšší odměna ředitelům zároveň znamená tlak na to, aby svou pozici brali především jako pozici pedagogických manažerů, kteří vedou učitele v zájmu co nejlepšího vzdělávání a výchovy dětí.
Zvýšení platů učitelů je podmínka nutná – nikoliv dostačující – k tomu, aby bylo možné ve školách udržovat osobnostně a profesně zdatné pedagogy a předložit perspektivu těm, kdo se o své budoucí profesi rozhodují. Navýšení na 150 % současného průměrného platu v ČR v horizontu 4 let vnímá dokument jako nutné minimum, bez nějž nebude možné tento cíl naplnit. Podstatně významnější část navýšených prostředků by měl mít k dispozici ředitel (pedagogický manažer) k tomu, aby odměnil za kvalitní práci ty, kteří si to zaslouží.
K tomu, zda v rámci veřejného vzdělávacího systému skutečně dochází ke kvalitativním změnám, může dobře posloužit souhrn kritérií obsažených v dokumentu České školní inspekce Kvalitní škola. Cílem je zajisti, aby se tato kritéria a změna v přístupu inspekce směrem k podpůrnému aparátu škol dostala během následujícího volebního období z papíru do škol.
Olga Žáková, koordinátorka kampaně Vzdělávání přede-vším, řekla: „Jsme přesvědčeni, že výrazné navýšení platů ředitelů a učitelů, společně s tlakem na zvýšení kvality podle směrodatných a smysluplných kritérií, je tou nejlepší investicí, kterou je možné realizovat v horizontu volebního období. S ohledem na celkový konsensus nad potřebou zvýšit učitelské platy, jak deklarují stranické programy, by toto komplexní řešení mělo najít příznivce napříč politickým spektrem.“