V debatě o inkluzi a selekci v našich školách převážil názor, že každému dítěti je nejlépe „mezi svými“

logo_EDUinfo

Praktické školy i víceletá gymnázia diskutující považují většinově za užitečná.

Praha, 21. března 2013 – V rámci kampaně Česko mluví o vzdělávání  byla uzavřena debata o klíčovém tématu českého vzdělávacího systému, kterým je předčasné rozdělování různě nadaných, případně handicapovaných dětí do oddělených vzdělávacích proudů. Přestože vyspělé školské systémy od této cesty ustupují, v české odborné i rodičovské veřejnosti převažují názory, že společná škola pro všechny děti je nevyhovující řešení.
Z diskuse vyplynulo, že:
  • Integrace, tedy schopnost běžných škol přijmout dítě s nějakým handicapem, má prakticky všeobecnou podporu u odborné veřejnosti.
  • Inkluzivní škola je považována za žádoucí cíl v daleké budoucnosti. Dokud se ale nezmění zásadním způsobem možnosti ZŠ zaměstnat speciální pedagogy, etopedy a další podpůrné profese, není možné o inkluzivní škole uvažovat.
  • K inkluzivní škole bychom měli dospět přirozenou cestou větší podpory ZŠ, které postupně budou naplňovat ty funkce, jež dnes plní praktické a speciální školy.
  • Zavedení inkluzivního vzdělávání vnímá podstatná část rodičů jako omezení svého práva na svobodnou volbu školy.
  • Současný model vzdělávání různě nadaných dětí v různých typech škol je většinově vnímán jako správný a měl by zůstat i v budoucnosti zachován, protože vyhovuje dětem i jejich rodičům.
Menšinový názor je:
  • Inkluzivní školu je třeba si stanovit jako jasný cíl vzdělávací politiky s jasným termínem realizace. Současná praxe poškozuje velkou část dětí, které tyto školy navštěvují, a jde o praxi neudržitelnou i z hlediska mezinárodního práva.
Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, řekl: „Debatu na stránkách ceskomluvi.cz sice nelze považovat za reprezentativní průzkum, ale v každém případě signalizuje to, co z veřejných debat a vystoupení je cítit dlouhodobě. Že postoj odborné i rodičovské veřejnosti k představě, že by měly všechny děti dejme tomu do patnácti let chodit do společné školy, je velmi odměřený. A to i přesto, že přesně tak je to v onom tolik chváleném finském školství. Zdejší veřejnost má ale za to, že na něco takového nejsme připraveni a vnímala by takový krok jako omezení svobody vybrat si školu podle svých představ.“
Kontakty:
  • Zdeněk Slejška, ředitel EDUin o. p. s.
    e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz , mobil: 605 967 368
Poznámky pro editory:
  • Celou debatu o inkluzi a selekci můžete sledovat ZDE.
  • Starší tiskové zprávy o kampani ČMoV najdete ZDE.
  • Inkluzivní škola přijímá všechny děti bez ohledu na jejich sociální situaci, vyznání, rodinnou konstelaci, postižení, rasu, příslušnost k menšině a vzdělává je individuálně podle jejich potřeb. Existence různorodosti je přitom vnímána jako obohacení a přínos. Více se dozvíte na www.inkluze.cz
  • Česko mluví o vzdělávání je půlroční projekt podpořený Nadací OSF Praha, Google ČR, IBM ČR, Microsoft ČR, Scio.cz, InBorn, Koučink Akademie a Duhovka Group.  Jeho cílem je informovat prostřednictvím diskusí a médií co nejširší veřejnost o aktuálních problémech vzdělávání a zvýšit tak tlak na politickou reprezentaci, aby hledala adekvátní řešení.
  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

4 komentářů k "V debatě o inkluzi a selekci v našich školách převážil názor, že každému dítěti je nejlépe „mezi svými“"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
3 years 5 months ago

KONEČNĚ NĚKDO NAZVAL VECI PRAVÝM JMÉNEM: Cituji: „ZŠ, které postupně budou naplňovat ty funkce, jež dnes plní praktické a speciální školy.“ Ale nejprve provedeme selekci v podobě odchodu žáků na VG.

Jirka
Jirka
3 years 4 months ago

Základní školy nikdy nemohou poskytnout výuku a výchovu pro některé žáky s určitými problémy, teď mám na mysli problémy se zvládnutím učiva, různé dis atd.Pro tyto žáky je umístění ve spec. škole doslova záchranou a pomocí. V ZŠ si jich učitelé nebudou moci všímat a patřičně věnovat,v třídě, kde je 30 a více žáků to prostě dobře nejde. Vím čem mluvím, učil jsem na zvl. učilišti.Vzpomínám na to,jako na vrchol své ped.práce. Bylo to nádherné!

Michal
Michal
3 years 4 months ago
„Inkluzivní škola přijímá všechny děti bez ohledu na jejich sociální situaci, vyznání, rodinnou konstelaci, postižení, rasu, příslušnost k menšině a vzdělává je individuálně podle jejich potřeb.“ Individuální péči může zajistit lékař, právník, psycholog v poradně, terapeut v ordinaci. Ale NIKDY učitel s dvaceti až třiceti zcela nesrovnatelnými jedinci pohromadě v jediném prostoru. Než zjistí aktuální diagnózu jediného žáka ve třídě, těch zbývajících dvacet mu ohlídá kdo?? A učit začne kdy? Jakou zvolí metodu, když musí přihlédnout ke stavu, zájmu, potřebám a možnostem každého dítěte a každému vyhovuje jiná metoda, jiný postup, dokonce i jiná volba učiva? Zaplatíme každému žákovi vlastního… Více »
Martin Gust
Martin Gust
3 years 4 months ago

Ale vysvětlujte to nadšeným idealistům. Ti nepřestanou dokud se všechno nesesype na hromadu, od které se pak odtáhnou se slovy: „Já přece nemohl tušit, že to takhle dopadne. Naše myšlenka byla úplně jiná.“

wpDiscuz