Ministr Fiala musí jednat jako krizový manažer

Jiří Zlatuška

Publikujeme komentář z Lidových novin, v němž Jiří Zlatuška z Masarykovy univerzity vyzývá ministra školství, aby nenechával řešení zapeklité situace okolo žádostí o přezkoumání maturitních písemek na krajích a CERMATu, a zvolil vlastní řešení, jež by celý proces urychlilo. Podle autora by měl neprodleně iniciovat proces, ve kterém správní úřad sám ze své iniciativy opravuje chyby ve svém konání, na které přišel.

 

Ministerstvo školství po kafkovsku vítězí nad maturanty. Jak jinak označit skutečnost, že ministerstvo považuje individuálně podávaná odvolání za jedinou cestu revize výsledků. Maturanti jsou vystaveni průtahům za chyby v koncepci i provedení maturit, které nezpůsobili. Považme k tomu i ironii, že tato odvolání budou na odborné úrovni vyřizována stejně neprůhledným způsobem, kterým Cermat sděloval výsledky oprav prací a jejich klasifikaci.

Je známo, že hodnocení slohu bylo natolik nekorektní, že politici včetně premiéra volají i po zrušení státních maturit. V této situaci je nejen možné, ale i potřebné dělat víc. Jinak jde jen o pokračování alibismu, který již před týdnem oprávněně kritizoval Václav Klaus ml.

Ministr Petr Fiala je vystudovaný bohemista a nemusel by zrovna v případě slohu čekat na dobrozdání vnější odborné nebo politické autority. Měl by neprodleně iniciovat autoremeduru na straně ministerstva, tj. proces, ve kterém správní úřad sám ze své iniciativy opravuje chyby ve svém konání, na které přišel. K adjustaci dosažených výsledků již v případě obtížnější úrovně matematiky sahal sám Cermat, když prováděl rekalibraci dosažených výsledků. S ohledem na probíhající přijímací řízení na vysoké školy by se i v obecném problému velkého množství potenciálních odvolání mělo stát bez prodlení a z iniciativy úřadu. Není podstatné, kdo problémy způsobil a jaká má nebo nemá byt koncepce do budoucna. Ministr školství si prostě v dané situaci nemůže dovolit nejednat jako krizový manažer.

Zatím to vypadá, že místo odpovědnosti vůči postiženým maturantům si na ministerstvu raději nasazují klotové rukávy a v příšeří ministerské úřadovny čekají na to, kdo zvládne nebo nezvládne poslat papír se správně formulovanými námitkami. Pak ještě vše okoření pro MŠMT charakteristickými průtahy ve využívání maximálních limitů správních lhůt, nebo dokonce jejich prodlužováním i v případech jakkoli jednoduchých. Pro ministerstvo školství i ministra osobně je to – zdá se – zatím lákavá představa. Vůči postiženým maturantům jde ovšem o necitlivost a nezodpovědnost. Vzpomeňme si na to, až se u mladých generací bude stupňovat odpor proti „establishmentu“. Dnešní maturanti tvoří důležitou část generace nových voličů, a přičteme-li i jejich rodiče nebo prarodiče, nejedná se o zanedbatelné počty.

 

Maturity coby přijímačky jsou mrtvé

Státní maturity jako přijímací zkoušky na vysokou školu jsou definitivně mrtvé. Revize znamenají další oddalování okamžiku, kdy jsou známy výsledky, potřebné pro stanovení pořadí přijímaných tam, kde by na jejich výsledku záleželo. Pro pozdě přijímané studenty je to nejistota s ubytováním na kolejích, nemluvě o potřebě zařizovat si během prázdnin život pro všechny případy jinak. Jen nezodpovědná vysoká škola tomu bude své budoucí studenty vystavovat. Jen bláhový si nevybere pro podání přihlášky ke studiu školu, která nediskriminační proceduru při přijímání bere vážně, a bude se hlásit na školu, kde by přijímání záviselo na dysfunkci státního zkoušení. Nejistota stran toho, co budou maturanti dělat po prázdninách, vyvolává i nemalé náklady na straně studentů samých, ale i státu.

Nezaměstnanost absolventů všech stupňů škol vzrostla meziročně na dvojnásobek. Výjimkou jsou absolventi vysokoškolského studia, kde její relativní výše v poměru ke zvyšujícím se počtům studujících poklesnout dokázala. Každý maturant, který je bezdůvodně tlačen na pracovní trh hned po střední škole, zvětšuje armádu mladých nezaměstnaných, na které v systému sociálního zabezpečení stát vynakládá další prostředky. Ty pak chybějí tam, kde by mohly být užity oprávněněji, nebo dokonce produktivněji.

Autor je emeritní rektor Masarykovy univerzity

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

38 komentářů k "Ministr Fiala musí jednat jako krizový manažer"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Pavlína Štumpová
Pavlína Štumpová
Velice děkuji za tento článek. Tři týdny známe výsledek písemné maturitní práce z češtiny, těžší verze. Nedodržení slohového útvaru a nula jako vyšitá ! Víc ani slovo. Ostatní části maturity z češtiny a angličtiny z protokolu z Cermatu na výbornou. Absurdita na n-tou. Možná je opravdu vše podle tabulek, ale určitě to není „normální“ a hlavně správné. Lítost,vztek, beznaděj postupně přecházejí v nejistotu, co dál. Samozřejmost, že z gymnázia půjdete , jako velice dobrý student , na vysokou školu se postupně mění v obavu z podzimního termínu písemky z češtiny. Vždyť pokud mě někdo “ odstřelil“ bez komplexního hodnocení písemné… Více »
Rodič
Rodič
Pan emeritní rektor část problému správně, ale velmi jemně pojmenoval. Netýká se to však jen maturantů, kteří chtějí dál studovat. Problém získat zaměstnání, čí být na Úřadu práce, je nyní markantní zejména pro studenty, kteří nechtějí jít na VŠ. Je přece absurdní, aby po zvládnutí všech odborných předmětů, které zaměstnavatelé požadují jako maturitní, někdo skončil u lopaty díky slohu. Mnozí teoretici, kteří nesmysl státní maturity připravovali, jsou dle mého názoru odtrženi od reality tohoto světa, od potřeb dnešní společnosti. Nebo je to záměr, aby co nejvíce mladých u té pomyslné lopaty skončilo. Tím nechci urážet lidi, co se takto živí.… Více »
Iveta Salamonová
Iveta Salamonová

Já v tom vidím skrytý úmysl státu. Nejdříve nám zde nechali vybudovat montážní linky a teď do nich potřebují dělníky. Jedničkáře vyřadili ze vzděláváni slohovkou (kdo narazí na kvalitní sloh – jde zřejmě o dobrého studenta, dáme mu za 5) a ty, kteří dělali každoročně reparáty příjmeme na vysoké školy. Tito studenti hned v prvním roce vypadnou a tím se nám sníží počet vysokoškolských studentů. To je ta reforma vysokých škol. Již letos měly vysoké školy příkaz snížit počty studentů o 10% a to i lékařské fakulty.

Jiří Zlatuška
Jiří Zlatuška
„Rodič“ má pravdu, že problém se silně týká i každého, kdo chce v zaměstnání užít nabyté vzdělání/kvalifikaci. Společenské škody z prodlení to ještě výrazněji zvyšuje, sociální výdaje s tím spojené také. Do textu, který se dá dát do novin, se bohužel vše nevejde. Poukaz na to, že odborné vzdělání politici systematicky přehlížejí jsem tam původně měl. Bylo to i s poukazem na to, že kořen důvod vidím v tom, že výuční list si nikdo načerno od soukromého učňáku nekoupí, zatímco trh pro nákup vysokoškolských diplomů existuje. V tom vidím důvod, proč se politici snaží tak úporně zprivatizovat aka zreformovat vysoké… Více »
Hronova
Hronova

Dobrý den,

jsem znechucená a otrávená ze státních maturit za 200 mil. Kč. Pokud bude někdo organizovat hromadnou žalobu na Cermat ráda se připojím. Dcera studovala celé čtyři roky na jedničky a dvojky, ze slohu z ČJ u maturity nedostatečná.

Veronika Valíková
Veronika Valíková

My, učitelé ČJL, můžeme jen psát petice, posílat na ministerstvo dopisy, volat tam a opravovat „pětkové“ slohy. A vysvětlovat, proč je, dle našeho názoru, „cermatí“ systém hodnocení slohů špatný. Což jsme, někteří, dělali tři roky.

http://www.maturita2012sloh.cz/index.html

Můžeme také psát články a blogy – opravila jsem poslední testy a jdu na to.

Ale účinně se rvát za své děti – to můžete jen vy, rodiče.
My vám pomůžeme.

Marek Žák
Marek Žák
Pane emeritní rektore, Váš erudovaný článek mne skutečně zaujal. Na stránkách Eduinu jsem dnes umístil svůj komentář. Do značné míry to může vypadat, že od Vás bohapustě opisuji a méně kultivovaně jen předkládám útržky Vašich myšlenek a pohledů na věc coby své zboží. Přijměte laskavě mou omluvu, věřte, že plagiátory pohrdám. S krizovým managementem jsem přišel do styku (tedy, naštěstí ne tak, že se museli snažit napravovat mé přehmaty). Jsem naprosto přesvědčen, že situace kolem maturitních písemek použití krizového scénáře vyžaduje. Snažím se přispět alespoň svou troškou do mlýna. Odvážím se použít přirovnání k efektu motýlího křídla – tedy, byl… Více »
Veronika Valíková
Veronika Valíková

Tedy, možná to chce manažery a motýlí efekty.

Ale já, být ministr, dám dohromady tu komisi češtinářů. A rychle – začínají prázdniny. Nebo budou ty slohy opravovat úředníci?

Marek Žák
Marek Žák

No jo, trochu jsem sám sebe vydal za Brouka Pytlíka :). Ale snad jde poznat, o co mi jde – právě o to, aby sebou úřednictvo mrsklo.

S úctou
Prof. PUDr. MUDr. RNDr. PhDr. PharmDr. MVDr. PaedDr. RSDr. UNIDr. (nový titul – doktor Všehomíra) ThDr. DrSc. dr. h. c. – hrome, jakže se to jmenuju ?!

matka
matka

Marek Žák …S úctou
Prof. PUDr. MUDr. RNDr. PhDr. PharmDr. MVDr. PaedDr. RSDr. UNIDr. (nový titul – doktor Všehomíra) ThDr. DrSc. dr. h. c. – hrome, jakže se to jmenuju ?!

:) :) :)

Pavlína Štumpová
Pavlína Štumpová
Dvojí rána pod pás Dobrý den, patřím ke střední generaci a maturitu jsem skládala v Praze v 80- tých letech. Gymnázium Budějovická patřilo v té době k jednomu z nejuznávanějších gymnázií v Praze ( samozřejmě vedle dalších např. Štěpánská, Sladkovského …). Žádný Cermat k přehledu o kvalitě stř. škol nebyl potřeba. Téměř všichni z ročníku ( 7 tříd po 35 studentech ) jsme později studovali na vysokých školách. Měli jsme štěstí vynikající kantory . V tom se pozná kvalita školy, ne v nějakých srovnávacích pokusech, zkusit srovnávat nesrovnatelné a ještě v různých úrovních obtížnosti . A už vůbec ne u… Více »
Veronik a Valíková
Veronik a Valíková

Z nostalgie jsme postahovali starší články, aby bylo vidět, že učitelé a studenti protestovali proti podobě NM velmi dlouho.

http://www.maturita2012sloh.cz/tisk.html

Jinak – volám a píšu na ministerstvo. Prosím pana ministra o dvě věci:
1. Aby uvolníil slohy ze škol a z rukou CERMATu.
2. Aby rychle sestavil komisi češtinářů z celé republiky, která by slohy znovu prošla a problém se pokusila vyřešit. Bude to dost práce.

matka
matka

Veronika Valíková a další a další :)
moc si vážím toho co pro nás a naše, ale i další děti – které to čeká příště, děláte. Díky, díky, díky.

Lenka
Lenka

Tak nevím, teď po té tiskové konferenci a popisu postupu přezkumu mám fakt smíšené pocity. Nejprve budou hodnotit výrok hodnotile a pokud by s ním nesouhlasili, tak teprve to budou číst? Podle mě by to mělo být naopak, měli by dostat čistou práci, ohodnotit ji a teprve pak porovnat s výrokem…

Simona Janíková
Simona Janíková

Ano, taky jsem jednu chvíli doufala, že máme konečně ministra na svém místě. Ale maturita se nepovedla-pardon, příště bude lepší. A co se studenty, kterých se to právě letos týká ? Vše je podle zákona a metodik.

Marek Žák
Marek Žák
Před chvílí proběhla tisková konference ministra školství k výsledkům maturit. Několik základních informací, které zazněly: – proti výsledkům maturit se odvolalo přes sedm tisíc studentů – oproti loňským 1,6 % nedostatečných písemek letos ruplo 7,7 % – počet odvolání proti hodnocení písemek letos daleko přesahuje čtyři tisíce, loni se odvolalo něco přes čtyři stovky – při posuzování – (opět Cermat) bude nejprve zkoumáno, zda hodnotitel dodržel stanovená kritéria, pokud ne, teprve se bude znovu hodnotit samotná písemka – podzimní práce budou hodnoceny zase Cermatem, opět dle aktuálně platných kritérií. (šalamounsky dodáno „tedy, pokud se to nezmění…“) – pan ministr opět… Více »
Rodič
Rodič

Nejsmutnější je, že každý oprávněný úředník mluví o tom, jak je to špatné, jak se musí dělat analýza, ale těch cca.5000 studentů klidně nechají nervovat do konce srpna a možná opakovat písemky s nesmyslným hodnocením. Prostě úředníci jsou na koni. Férové by bylo opravdu rychlé manažerské rozhodnutí, což již uvedl pan emeritní rektor. Zajímavé na celé věci je i to, že dokonce neberou ohled ani na širokou odbornou pedagogickou veřejnost. Ale to je pořád dokola. Je to boj s větrnými mlýny a bezohlednost.

Zdeněk Sítař
Zdeněk Sítař

Široká odborná pedagogická veřejnost=Oldřich Šteffl, který si se svým Sciem brousí zuby na provádění maturit, ředitel PORGu-elitní soukromý gympl a Tomáš Feřtek, teď odborník na školství. Scio ať prosím zůstane u NSZ, tam je perfektní a do maturit se neplete.

Zdeněk Sítař
Zdeněk Sítař

Pardon, Ondřej Šteffl.

Lenka
Lenka

Taky jsem to tak pochopila, že se jako poučíme z chyb a příště to asi bude lepší a že tento ročník má bohužel smůlu, takže se syn špatně narodil…:-) Jediná možnost je odvolání, ale tak jak bylo prezentováno to vypadá, že je malá šance, myslím, že by znovu měli hodnotit písemkua a až pak to porovnat s původním hodnocením.

matka
matka

Odvolání je k 5000, dovede si tady někdo představit, že třeba uznají kladně cca 2000 ted, a třeba cca 2000 na podzim ? Hloupost,neuznají,dokud je znovu nepřečtou a celé nepřehodnotí učitelé čj bez píppíp tabulek- letos bylo dané hodnoce tak a tak to bude.Sice bylo špatné, příště bude lepší, ale letos mají studenti prostě smůlu :( .
Po dnešní tiskovce ve spravedlnost nevěřím a abych pravdu řekla, nevěřím ani těm jejich procentům vůbec! Neuznají chybu už jen z principu.
Holt jsme v blbé době a netýká se to jen maturit :(
Kde jsou všichni ti studenti a jejich rodiče? HALOOOoooooooooo

Václav Votruba
Václav Votruba

Přehodnotí-li se práce podle vámi požadovaných kritérií, pak se musí přehodnotit všechny. Není možné, aby ti, co prošli, měli jedna kritéria, a ti, co neprošli jiná kritéria. Pak by byla narušena rovnost přístupu!
Když dříve někdo maturitu neudělal, měl mnohem méně možnosti se odvolat, než má dnes. Je to sice bolestivé pro toho, kdo neudělal, ale je to spravedlivé.
Učím na obchodní akademii a pouze dvě písemné práce neprošly. Nebude něco v nepořádku na těch školách, kde jich neprošlo více? A skutečně za to mohou hodnotitelé?

Monna
Monna
Vážený pane Votrubo, nepochopila jsem o čem to mluvíte. Jaká rovnost přístupu k hodnocení písemných prací ? Nic takového podle mého názoru CERMAT neuplatnil. Předpokládám, že jste si prostudoval (stejně jako já) hodnotící tabulku podle které byly slohové práce hodnoceny. Co je na ní objektivního ? Podle mého názoru nic a záleželo jen na SUBJEKTIVNÍM názoru hodnotilů jak byla písemná práce vyhodnocena. Já nevolám po tom aby byly přehodnoceny všechny práce, ale volám po tom, aby subjektivní hodnocení slohové práce nebylo překážkou k získání maturity. Ať jsou započítána (byť neobjektivně vyhodnocena) procenta za slohou práci a CELÁ známka z českého… Více »
Ondřej Hausenblas
Mohlo by nám být snad jasné, že celý tenhle chumel průšvihů a navzájem souvisejících přehmatů, nedomyšlenek, řehtání úředních šimlů, uražených ješitností a neprofesionálních soudů je způsoben právě tím, že se do složitého českého školského úhoru vrazilo s jediným hrubým hákem na orání. Opravdu je třeba hned zrušit nesmyslné výsledky, a hned naplánovat preventivní opatření. A zároveň je čas si promyslit, zda se státní a jednotná maturita sem k nám vůbec hodí – protože skoro v ničem není společná vůle, nejsou přijaty společné hodnoty a kritéria. I kdyby obě nebo tři či pět stran sporu mělo pravdu a dobré argumenty ve… Více »
Václav Votruba
Václav Votruba

Já Vám rozumím, ale proč by měly být přehodnoceny jen neúspěšné práce? Proč by někdo měl mít známku složenou z průměru a někdo ne? Myslíte, že někdo posuzoval práci s cílem poškodit Vašeho syna?
Loni i letos některým „utekl“ počet bodů z testu z matematiky o 1 bod. Mají i oni žádat o prominutí toho bodu a přihlédnutí k předcházejícím známkám?
Letos rozhodovali hodnotitelé podle stejných kritérií u všech prací. Podle mne je to objektivnější a spravedlivější.
I když chápu, že ti, co neuspěli, na to mají jiný názor.

Petr
Petr
Monna
Monna
Ano, souhlasím s Vámi, podle toho co čtu v různých diskusích si myslim, že cílem posuzování slohových prací bylo poškodit některé studenty a tedy i mého syna. Proč si to myslím ? Protože v hodnocení slohové práce (kterou jsme obdrželi) není vytknutá žádná konkrétní věc, ale jsou tam jen obecné fráze. Trvám na tom, že hodnocení je objektivní když jsou stanovena objektivní kritéria – viz. test z matematiky, kde je odpověď buď správná nebo špatná. V hodnotící tabulce pro slohovou práci z českého jazyka žádná přesná pravidla nejsou, v nejlepším případě můžeme mluvit o nastavení mlhavé škály u jednotlivých bodů.… Více »
Lukáš Foldyna
Lukáš Foldyna
Pane Votrubo, nezlobte se, ale kde jsou ti hodnotitelé, kteří rozhodovali podle stejných kritérií u všech prací? Já mám například letos studentku (už jsem to tu kdesi v diskuzi psal), která získala v kritériu 3B podle tabulky 1 bod. To odpovídá této charakteristice jejího výkonu: „Text je kompozičně nepřehledný a/nebo argumentace je ve vysoké míře nesrozumitelná, adresát musí vynaložit velké úsilí, aby se v textu zorientoval.“ I jen letmé nahlédnutí do příslušné práce člověku prozradí, že toto prostě není pravda. Maturitu ta slečna naštěstí udělala, ale se zcela zbytečnou čtverkou ze slohu, kterou jí ani neumím zdůvodnit. Já tu spravedlnost… Více »
Petr
Petr
Rád bych využil virtuální přitomnost pana Hausenblase: Dobrý den (či noc)! Prosím Vás, mohl byste se pokusit v té nové odborné skupině přednést výhrady, co jste jistě četl na tomto a jiných blozích a předložit nejprve k vyřešení zásadní otázku Proč nemůžou být otevřeny a znovu ohodnoceny nejprve písemné práce a až pak zkoumán postup n-členné kontrolní komise apod. ? Nejvíce problémů a rozladění totiž plyne z toho, že u těch neprošlých prací nikdo nevidí, co je vlastně špatně – čili není proti čemu se odvolat. A to, jak to prezentoval nový šéf CERMATu, vzbuzuje jasné podezření, že to chtějí… Více »
Zdeněk Sítař
Zdeněk Sítař

Palba do vlastních řad: Vloni byl každý učitel na každé škole hodnotitel, kritéria ta samá a nikdo si na jejich subjektivitu nestěžoval. Letos, když je hodnotitelů méně a hodnotí podle těch samých kritérií, tak jsou najednou vnímána jako hrozně subjektivní.

Ondřej Hausenblas

Dobrý den, asi znáte složení té skupiny, a zdá se, že její poslání (zadání zatím žádné nemám) bude hledět kupředu: k příštímu roku, aby se včas připravila státní maturita tak, že nebude ostuda. Ale myslím, že to je úkol hodný Herakla. Augiáš Státní působil ve školství dlouhá desítiletí. Nechci Vás zklamat, ale myslím, že od téhle skupiny se nedá čekat, že by vyřešila neřád již napáchaný. Ale jistě budu dělat vše pro to, aby se nevyhnula trpkostem.

helena
helena

Tak něco pro to udělejte – Vy jste politik a máte na to tlačit.
My jsme pouze obyčejní rodiče anebo studenti – propadlíci, na jejichž názor nikdo nebere ohled. Jakoby nás klidně hodili přes palubu. Politici zleva nebo zprava – obyčejní lidé je nezajímají, jen jejich prospěch.

Rodič
Rodič
Vážený pane Votrubo a Sítaři, Vaše argumenty bych možná bral ve chvíli, pokud bych neviděl slohové práce studentů ze stejné třídy a nevyslechl si hodnocení jejich pedagoga. Práce těch, kteří uspěli, byly plny hrubek a do tématu se trefili stejně jako ti, kteří to měli téměř bez chyby, avšak k nepochopení nás všech neprošli. Pokud by například jeden soudní znalec zkoumal rovnost posouzení všech prací, asi bychom se divili nad závěry, které by učinil. Myslím tím totální nejednotnost, která ty děcka poškodila. Asi budu už po týdnu zbytečných debat a bezmoci hrubý, ale přece ať už se někdo probere a… Více »
Ondřej Hausenblas
Heleně: Jestli jste tou výzvou se slovy „vy jste politik“ myslela mne, tak se mýlíte, jsem vysokoškolský učitel, a občan jako Vy. Když se nám politici nelíbí (jako že nelíbí!), budeme muset vychovat a pak volit jiné. Diskutéři i hodnotitelé a studenti mají – zdá se – nepřekonatelně rozporné názory, protože taky jejich životní postoje jsou totálně odlišné: někteří věří a doufají v řád daný shůry (třebas od MŠMT, vlády, církve, partajního výboru atp.), a jiní zase, že úplně vše si tvoří lidi sami, na místě, v dohodě. A není tu vůle o těch východiscích vůbec diskutovat, jen se hádáme… Více »
helena
helena

Politikem jsem myslela pana Zlatušku.
A už jsme se u nás doma smířili s tím, že syn je ,,hozen přes palubu´´.
Opět nebude vyřešena situace dětí – poměr uznaných odvolání je směšný.
Snad na podzim uděláme – i čtverka bude božsky krásná.

Jiří Zlatuška
Jiří Zlatuška

Heleně: Jsem vysokoškolský učitel, nikoli politik s nějakými jinými možnostmi, než se jako občan s jistou zkušeností a výsledky za sebou (např. Jsem kdysi jako rektor zaváděl na Masarykově univerzitě zkoušky zaměřené na testování studijních předpokladů a standardy přezkoumatelnosti v procesu přijímacího řízení; činnost amerického centra testů SAT v Princetonu byla před časem jedním z témat, kterému jsem se věnoval ještě před tím během svého pobytu na Eisenhowerově stipendiiu, nespadl jsem v této veci z jen tak z náhodně se někde vyskytující višně) ve veřejné debatě k věcem vyjadřovat a pomáhat k tomu, aby převládla kvalifikovaná řešení.

Jiří Stuchlík
Jiří Stuchlík

Chtěl bych reagovat na příspěvek pana Sítaře, uvedený větou „Palba do vlastních řad“. Pakliže byla loni i letos stejná kritéria hodnocení a loni byl hodnotitelem každý učitel, zatímco letos pouze vybraná skupina, nemusí ohlasy na výsledky ještě nutně znamenat palbu do vlastních řad. Nenapadlo Vás, že došlo třeba k rozdílnému zacházení s těmito kritérii a že to trochu zavání již několikrát zmiňovaným a kritizovaným „sjednocováním postupu hodnocení“ nařizovaným „shora“?

tyna
tyna

velmi dobře napsáno, pro doplnění, tito co se odvolali a neuspěli, ti co půjdou k soudu a soud rozhodne o novém přezkumu, budou vystaveni takovým průtahům ze strany úřadů, že budou opakovat naprosto zbytečně maturitní práce na podzim, ale to nikoho nezajímá, ikdyby se pak později ukázalo, že
hned napoprve uspěli, že chyba byla na straně hodnotitele a práce je průchozí, pak budou mít 2 maturitní práce ze slohu a dvoje vysvědčení? Může mi někdo logiku toho vysvětlit? To zase bude rozhodovat soud, které ze dvou vysvědčení je platné? vždyť je to do nebe volající!

wpDiscuz