Nabízíme k diskusi závěry semináře o státní maturitě, jehož se účastnili ředitelé nebo zástupci ředitele ze středních škol Moravskoslezského kraje. Seminář pořádal Institut pro informační společnost o.s., konal se v Ostravě v pátek 24. 6. 2011 v rámci projektu ESF OP LZZ „Podpora vstupu absolventů na trh práce“, moderoval Tomáš Feřtek z EDUin . Debatovalo se o tom, co se při prvním ročníku státní maturity povedlo, co méně a v čem by bylo dobré maturitní model změnit. Teze ze semináře předkládáme k diskusi, její výsledky do materiálu zahrneme. Výsledný text bude součástí konečného posouzení státní maturity, které chceme poslat premiérovi a vládě. Proto prosíme v komentářích o stručnost a věcnost.
Účastníci semináře se zabývali silnými a slabými stránkami nové státní maturity, navrhovali konkrétní body, v čem by bylo možné ji zlepšit a případně jakým způsobem změnit maturitní model.
Za silné stránky maturity považovali (shoda nebyla ve všech bodech absolutní):
-
jednotný zkušební model
-
výsledky umožňují alespoň částečnou srovnatelnost škol
-
vidíme reálnou úroveň maturitní zkoušky
-
učitelé udělali reálnou zkušenost s tím, jak může státní maturita vypadat
-
zkouška poskytuje zpětnou vazbu studentům
-
organizátorům se podařilo zvládnout logistiku, tisk materiálů probíhal bez větších problémů
-
profilová část maturity umožňovala respektovat odborné specifikum školy
-
rozumná je snaha orientovat pozornost učitelů ke čtenářské gramotnosti
-
někteří účastníci oceňovali podobu některých částí maturity (didaktický test a komplexní hodnocení z cizího jazyka, ústní podoba zkoušky z českého jazyka – tady se ale názory velmi různily.)
Za slabé stránky maturity považovali:
-
nízká objektivita hodnocení – u písemek i ústní zkoušky
-
zveřejnění žebříčku škol
-
velmi pozdní zveřejnění testových zadání a autorizovaných výsledků
-
technické problémy s přenosem dat
-
přílišná administrativní a časová náročnost
-
diskutabilní a přehnaná bezpečnostní opatření
-
nevhodné řazení zkoušek
-
zbytečné rozdělení na nižší a vyšší úroveň
-
malá návaznost výsledků maturity na požadavky vysokých škol
-
nedostatečný právní servis pro školy i studenty
-
zvýšené náklady nese škola
-
náklady podzimní části budou vysoké a opět je ponese škola
Návrhy na konkrétní zlepšení v rámci tohoto maturitního modelu:
-
zavést jen jednu úroveň zkoušky
-
zveřejnit testy a řešení ihned po vykonání zkoušky
-
zveřejnit smlouvy a rozpočet maturity
-
zvýšit návaznost na vysoké školy
-
zlepšit kvalitu didaktických testů
-
revidovat obsah didaktických testů – více otevřených a polootevřených úloh
-
zlepšit návaznost na katalog maturitních požadavků
-
přehodit pořadí písemné a ústní zkoušky
-
nerozšiřovat počet předmětů zkoušených na státní úrovni
-
zjednodušit logistiku a formuláře
-
při zkoušení více využívat výpočetní techniku
-
změnit strukturu ústní zkoušky z cizího jazyka
-
zkrátit poslechy u cizích jazyků
-
ústní část by měla být plně v kompetenci školy bez zasahování Cermatu
-
měl by existovat harmonogram informací, které chce Cermat posílat školám
-
doplnit manuál pro školy návodem, jak se chovat v právně nestandardních situacích
-
zvážit a přehodnotit úlohu školního maturitního komisaře
-
více peněz pro organizátory a finanční odměnu i pro autory pracovních listů
Hlavní poselství účastníků semináře znělo: Státní maturita ano, ale nesmí škodit vzdělávání. Respektujeme, že stát chce ověřovat některé znalosti a dovednosti žáků, ale ať to dělá způsobem, který nebude snižovat kvalitu dosavadního modelu maturity. Letošní maturitní model kvalitu maturit zhoršil.
Možné varianty řešení jsou tyto:
-
stát se soustředí jen na didaktické testy, písemné a ústní zkoušky ponechá v profilové části maturity
-
stát bude ověřovat prostřednictvím didaktických testů jen maturitní minimum, které bude podmínkou připuštění k profilové části maturity
-
stát oddělí maturity pro gymnázia a odborné školy a každá tato maturita se bude skládat jen v jedné úrovni
-
státní maturita bude zcela oddělena od školní maturity a bude dobrovolná. Tento certifikát by pak dostávali jen ti, kteří ho složí na státem pověřené škole v libovolném termínu, který nemusí souviset časově se středoškolským studiem.
Tento výstup ze semináře předkládáme k připomínkování a internetové debatě dalším zástupcům škol. Jeho výsledná podoba bude předána premiérovi a vládě v rámci oponentního vyhodnocení letošního ročníku nové státní maturity.