Přes 90 procent dětí uspělo v prvním kole přijímacích zkoušek na střední školy. Mezi kraji jsou ale propastné rozdíly v bodech potřebných k přijetí 

v dnešním bEDUinu se věnujeme těmto tématům:

13. 5 – 19. 5.

na „gymnázium pro trojkaře” by mohli žáci chodit už příští rok

mediální gramotnosti by se měly učit už děti ve školce

Plzeňsko nemá aprobované učitele informatiky

Týden stručně

Podaří se vládě splnit, co v oblasti vzdělávání slíbila? Spíš ne, myslí si politolog Lukáš Jelínek.

„Školství je naše priorita,” slyší Česko prakticky od revoluce. Ke zlepšení vzdělávacího systému se zavázala i současná vláda Petra Fialy v programovém prohlášení. V komentáři pro Český rozhlas Plus se politolog Lukáš Jelínek ptá, jestli nakonec školství nebude společně se zdravotnictvím Achillovou patou koalice. Čas pro plnění závazků se totiž krátí, protože do sněmovních voleb zbývá zhruba rok a půl. „Učitelům byly slíbeny platy ve výši 130 procent průměrné mzdy. Aby náhodou nedostali moc, koalice dodatečně vymyslela, že základna, z níž výpočet vzejde, bude dva roky stará. I tak je ale otázkou, zda z napnutého státního rozpočtu dokáže kabinet příští rok 130 procent vydolovat. Spíš se zdá, že nikoliv,” míní v komentáři Jelínek. 

Do Týdne mediálního vzdělávání se zapojili učitelé z 250 škol. Mediální gramotnost by se měla pořádně učit už ve školce, míní Michaela Brejchová.

Vzestup umělé inteligence budí očekávání i obavy. Některé vysoké školy kvůli ní ruší bakalářské práce, malé děti se zase musí naučit, jak s ní pracovat. O opatrnosti v souvislosti umělé inteligence a dětí mluvila v pořadu Zprávy Plus na CNN Prima NEWS také autorka projektu Mediální workshop Michaela Brejchová. „Myslím si, že je s nimi o mediální gramotnosti třeba mluvit už od školkového věku,“ řekla s tím, že problematické jsou často sociální sítě, které jsou hojně využívané. „Jsou to velmi nebezpečné platformy. Děti neví, jakým způsobem mohou být informace, které tam o sobě sdílejí, zneužity. Když jsem se mého kolegy z IT zeptala, kolik času zabere úprava něčí fotografie, odpověděl mi, že je jen otázkou sekund svléknout dítě na snímku do naha,“ řekla Brejchová. 

Vysoká škola ekonomická bude znovu hledat náhradu za odvolaného děkana Národohospodářské fakulty Miroslava Ševčíka.

Devět delegátů, které si zvolili studenti i učitelé, bude na konci května, konkrétně 29., volit nového šéfa fakulty namísto Miroslava Ševčíka. Nově obsazený akademický senát je podle Seznam zpráv ukázkou toho, jaký nesoulad na fakultě panuje. Mezi úspěšnými delegáty jsou Ševčíkovi odpůrci i příznivci. Šest členů z devíti vybírají učitelé, nová tvář mezi „starými” jmény je oproti předchozímu volebnímu období ale jen jedna. Většina senátu tak zůstává pod kontrolou lidí, kteří dosud se Ševčíkem sympatizovali a při předchozích pokusech o odvolání za ním stáli. Ve volbách měli podle Seznam Zpráv velký náskok, oproti jiným kandidátům dostali víc než dvojnásobek hlasů.

Ministerstvo připravuje všeobecně zaměřenou nevýběrovou střední školu. Půjde o všeobecný obor lyceí, alternativu ke gymnáziím.

Česko potřebuje více všeobecně zaměřených oborů. Jak připomínají Hospodářské noviny, nejde o tuzemský objev, ale shodují se na tom mezinárodní studie i odborníci zabývající se školstvím. V českém vzdělávacím systému jsou v tom oboru vlajkovou lodí gymnázia. Každý ale nemá na to, aby na takových školách studoval a ministerstvo proto pro lycea připravuje nový obor, který by plnil úlohu všeobecně vzdělávací školy, ale nebyl by výběrový a výuka by neměla být tak náročná. Má jít o obor všeobecné lyceum a podle náměstka Jiřího Nantla už tento týden zahájí práce na rámcovém vzdělávacím programu, který by popsal jeho náplň. Pokusné ověřování by ideálně chtěl úřad spustit už příští školní rok. 

Vybavené a moderní učebny pro výuky IT máme, chybí ale informatici, kteří by předmět učili.

Plzeňský kraj se podle iDNES potýká s tím, že sice má vybavené třídy pro výuku informatiky, ale nemá dostatek aprobovaných učitelů. Důvodem je, že studenti sice informatiku vystudují, do škol ale ve většině případů jejich cesta nemíří a jdou do soukromých firem. Neaprobovaní učitelé tak například zajišťují výuku z 68 až 87 procent na 2. stupni základních škol na Plzni-severu a na Klatovsku. Na Plzni-jihu, Rokycansku a Tachovsku je to od 57 do 68 procent. Podle dat České školní inspekce jsou na tom tyto okresy v Plzeňském kraji nejhůře.

Výrok týden

Antonin-Klecanda-1-2 (1)

„V Praze jsme měli celkově v nabídce zhruba 18 500 míst a v devátých třídách máme 12 500 žáků, takže nabídka byla ohromná. Bohužel sem chodí žáci z ostatních krajů a potom to takto dopadá. Pro druhé kolo nám zbylo téměř 2200 míst, takže kdybychom počítali jenom pražské děti, tak by to zase mělo vyjít, jelikož na gymnáziích je volných přes 850 míst, na středních školách odborných je zhruba 650 míst, na učilištích s maturitou 320 míst a na nematuritních oborech zhruba 400. Takže počet by vycházel, ale nikdy nevíme, kolik do Prahy přijde žáků z ostatních krajů. Jestli to vyjde, nebo ne,”

obhajuje v rozhovoru pro Český rozhlas kapacity pražských středních škol radní pro školství Antonín Klecanda. V hlavním městě se na střední školu nedostalo přes 1500 žáků.

V souvislostech

Třičtvrtě dětí se dostalo na svou prioritní školu. Obrovské rozdíly jsou ale v tom, kolik bodů k tomu stačilo žákům v různých částech republiky.

Letošní přijímací zkoušky se dají označit za revoluční. Nikoli ale v podobě testů, nýbrž v procesu zpracování přihlášek. Nově bylo možné podávat přihlášky na střední školy elektronicky. Po velkých porodních bolestech, které byly jak u samotného vytváření systému, tak u jeho spuštění, se podařilo systém zprovoznit a díky tomu se přihlášky podávaly zájemcům snadněji. K dispozici jsou i rozsáhlá data. A jsou zajímavá. 

  • 94 procent zájemců se dostalo na střední školu v prvním kole
  • 75 procent zájemců se dostalo na svou prioritní střední školu
  • 97 procent – to je úspěšnost uchazečů v Ústeckém kraji a na Vysočině. Na Vysočině neudělalo první kolo přijímací zkoušky jen 122 žáků, což je nejméně ze všech. V Ústeckém kraji bylo 189 neúspěšných zájemců, kteří musí do druhého kola  
  • 1524 zájemců neuspělo v Praze, což je 16 procent. Úspěšných jich bylo 84 procent 
  • 1245 zájemců neuspělo ve Středočeském kraji, což je necelých osm procent. Úspěšných jich bylo přes 92 procent 
  • 6068 uchazečů o studium na střední škole se musí přihlásit do druhého kola
  • 53 procent zájemců se nedostalo na osmiletá gymnázia
  • 68 procent zájemců se nedostalo na šestiletá gymnázia

Datových sad je k dispozici mnohem více, rozdělit se mohou na děvčata a chlapce, obory a další. Ředitel Cermatu Miroslav Krejčí, který má testy pro jednotné přijímací zkoušky na starosti a stojí také za elektronizací přihlášky, na středeční tiskové konferenci slíbil, že všechna data budou otevřená a dostupná. Jsou totiž ideálním materiálem, ze kterého by se mohlo a mělo odvíjet plánování změn ve školství. Údaj „na střední školu se dostalo 94 procent zájemců už v prvním škole” zní sice velice hezky, ale je třeba také číst mezi excelovými řádky. 

Ukazují se totiž obrovské rozdíly v tom, kolik bodů potřebovaly děti v různých koutech republiky k tomu, aby se na střední školu dostaly. Maximální počet bodů je u jednotné přijímací zkoušky 100, polovina je z českého jazyka, druhá z matematiky. Jak popisuje Deník N, některým dětem pro přijetí na víceleté gymnázium v Praze nestačilo ani více než 80 nebo i 90 bodů, kdežto například v Bruntále či Kadani stačilo zájemcům i 30 bodů. V Rumburku dokonce stačilo 18 bodů z testů jednotné přijímací zkoušky, škola přičítala body také za prospěch a soutěže. 

Ve výsledku proto zní informace o 94 procentech přijatých zájemců podobně, jako je tomu například u kapacity školek – „míst je pro děti dost,” jak se dozvídáme každoročně z ministerstva školství. A úřad má skutečně pravdu, celorepublikově je v průměru opravdu míst pro předškolní i mladší děti dostatek, jenže extrémně exponované jsou kapacity v Praze, jejím prstenci a v okolí dalších velkých městech. Fakt, že dostatek míst mají školky na Olomoucku, nebude zajímat rodiče ze Středočeského kraje a celé kapacity v Praze by se daly shrnout do hesla moc dětí, málo škol”. A to i přesto, že do hlavního města chodí na střední školy zhruba 30 procent dětí ze Středočeského kraje, k tomu ještě děti z dalších koutů republiky. Je to pravda, současně je ale třeba říct i to, že nejde o novou informaci, víme o tom již několik let. Poptávka by se ale měla pokrýt. 

Příkladem dobré práce s daty mohou být výsledky uchazečů ve zmíněném Ústeckém kraji a na Vysočině, kde je úspěšnost přes 97 procent. Jak ukazuje mapa vzdělávání od společnosti PAQ Research, na Ústecku je vysoká míra chudoby a vysoké socioekonomické znevýhodnění, kraj tak dlouhodobě „vede” tabulky neúspěšnosti ve vzdělávání. Vysočina má zase rozdrobené samosprávy a spousty zřizovatelů škol. V kraji ale například na základě dat výrazně navýšili kapacity na žádaných oborech a díky tomu byl pro zájemce dostatek míst. 

Ministr školství Mikuláš Bek na středeční tiskové konferenci ke shrnutí výsledků letošních přijímacích zkoušek řekl, že v budoucnu chce problém velkého rozpětí potřebných bodů k přijetí na střední školu řešit, konkrétnější ale zatím nebyl. 

Ti žáci, kteří v prvním kole neuspěli, mohou do 20. května podat odvolání. V systému DiPSy bude také od 20. května vyvěšený seznam škol, které mají volné kapacity a druhé kolo vypisují. K němu se lze přihlásit mezi 21. a 24. květnem. 

Z edukalendáře

IMG_5459
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články