Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Sněmovna přehlasovala Senát a zajistila školám všechna navrhovaná podpůrná opatření

Praha, 25. června 2025 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Poslanci dnes nejprve odmítli pozměňovací návrhy Senátu, následně nadpoloviční většinou znovu schválili své původní znění novely školského zákona. Žáci díky tomu nebudou moci v první třídě propadat a třídy s alespoň 15 žáky získají asistenta pedagoga. Návrh nyní míří k podpisu prezidentu republiky Petru Pavlovi.

web-TZ-sablona

Novela předložená skupinou poslanců napříč politickými stranami přináší několik změn k omezení možnosti v oblasti odkladů povinné školní docházky, které se neobejdou bez podpory. Tyto změny výrazně promění složení tříd a nelze je realizovat bez adekvátní podpory. Do prvních tříd nastoupí větší počet dětí, které budou na rozdílné úrovni, a proto bude potřeba delší časové období a intenzivnější pedagogická práce, aby se v průběhu prvních let školní docházky dostaly na srovnatelnou úroveň znalostí, dovedností a kompetencí. 

Záměrem těchto změn je zohlednit skutečnost, že se každé dítě v úvodní fázi školní docházky vyvíjí jiným tempem. I přes tato opatření však půjde pro školy o náročný úkol. Úspěšné zvládnutí změn bude do značné míry záviset na kvalitě dalšího vzdělávání učitelů v oblasti hodnocení nebo individualizace výuky. Vzdělávání tohoto typu je dlouhodobé a trvá několik let, než si učitelé osvojí požadované dovednosti a postupy.

Je proto důležité, že se 161 poslanců vyslovilo pro původní znění návrhu a potvrdili tak podpůrná opatření, která Senát navrhoval zrušit. Například třídy, ve kterých je zařazeno alespoň 15 žáků prvního ročníku, budou mít k dispozici asistenta pedagoga. Prvňáčci nebudou moci opakovat ročník, s výjimkou případu, kdy o to rodiče požádají a ředitel školy rozhodnutí podpoří na základě lékařského doporučení. Hodnocení v  1. a 2. třídě bude probíhat výhradně formou slovního hodnocení, které lépe umožňuje sledovat a popsat individuální pokrok každého dítěte. Ačkoliv ministerstvo financí nesouhlasí s odhadovanými náklady na asistenty pedagoga, měli by být hrazeni ze státního rozpočtu. Je tedy otázkou, jaká výše financí bude na asistenty reálně vyčleněna.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Navzdory podpoře nepůjde ani tak pro školy o lehký úkol. Úspěch bude záležet primárně na dalším vzdělávání pedagogů – například v oblasti hodnocení nebo individualizace výuky. Takové vzdělávání ale trvá několik let, než si učitelé dané postupy osvojí. Přesto má omezení odkladů a rušení přípravných tříd smysl, je dobré dát děti dohromady, aby dozrávaly společně a učily se od začátku tolerovat různé tempo a schopnosti svých vrstevníků. Znovu se přesto ukazuje, jak ve školství chronicky podceňujeme komunikaci s osvětou a předpokládáme, že přínos změny chápe většina aktérů.“


Kontakt pro média:

Miroslav Hřebecký, programový ředitelEDUinu
miroslav.hrebecky@eduin.cz / 777 230 849

Tomáš Matoušek, vedoucí komunikace EDUinu
tomas.matousek@eduin.cz / 604 730 130

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články