Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
EDUin 19. 3. 2024
ilustrační foto (c) Kateřina Lánská
Blíží se zápisy do prvních tříd. Zhruba každý čtvrtý předškolák ale dostane odklad školní docházky. Česká republika tak patří mezi země s vůbec nejvyšším počtem odkladů. Je to mimo jiné známka toho, že na přechodu mezi mateřskou a základní školou existují určité bariéry.
Podle posledních dat České školní inspekce mělo odklad povinné školní docházky 23,3 % dětí. Česko je na tom nejhůř v Evropě – v Belgii má odklad necelé procento dětí, v Německu dvě procenta a na Slovensku sedm procent dětí. Ve čtrnácti evropských zemích není udělování odkladů povoleno vůbec. Počty odkladů u nás se také liší regionálně a pohybují se v rozmezí od 13, 4 % – 30,4 % (ČŠI, 2021). Ministerstvo školství nedávno představilo čtyři variantní řešení odkladů.
EDUin vítá, že ministerstvo školství se rozhodlo odklady systémově a koncepčně řešit. Upozorňuje ale na to, že zpřísnění odkladů školní docházky samo o sobě nic neřeší. Bylo by vhodné vytvořit pro pedagogicko-psychologické poradny sjednocenou metodiku posuzování školní připravenosti a zajistit dostatečné kapacity na to, aby psychologové a psycholožky mohli děti pozorovat přímo při interakci ve školkách. Zároveň by učitelky a učitelé v mateřských i na základních školách měli pro podporu dětí využívat pedagogickou diagnostiku.
Co by celému systému mohlo pomoct:
Kateřina Lánská, analytička EDUinu: „Koncept školní zralosti je zastaralý, vychází z konceptu jednotné školy, kdy se očekává, že všechny děti budou umět ve stejný okamžik to samé. To ale neodpovídá vývojové psychologii. Namísto odstraňování nerovnoměrností ve vývoji dětí, které jsou přirozené, bychom se měli soustředit na to, aby měly všechny děti srovnatelné šance ve škole uspět. K tomu by měly sloužit nástroje pedagogické diagnostiky a úprava školního prostředí tak, aby se v něm mohlo učit každé dítě, pro které je určené.”
Tématu odkladů školní docházky jsme se věnovali i v analýze Auditu vzdělávacího systému za rok 2022. Přečíst si ji můžete zde.