Romea.cz: Chce ministerstvo školství pokračovat v diskriminaci romských dětí?

(FOTO: www.msmt.cz)

Publikujeme komentář Michala Komárka, který vyšel 27.4. na zpravodajském webu Romea.cz pod názvem Chce ministerstvo školství pokračovat v diskriminaci romských dětí? Jak vážné jsou rozpory mezi Chládkem a Dienstbierem? (ZDE). Článek shrnuje nesrozumitelné a protichůdné kroky vládních politiků v souvislosti s problematikou segregace v českých školách, jak je můžeme sledovat v posledních dnech.

Zpráva Amnesty International minulý týden připomenula nejenom to, že v českých školách pokračuje diskriminace romských dětí. Rozdílné reakce ministra školství Marcela Chládka a ministra pro lidská práva Jiřího Dientsbiera totiž znovu ukázaly, že přes deklarovanou jednotu je přístup vládních politiků k budoucnosti praktických škol a inkluivnímu vzdělávání velmi odlišný.

Obavy o to, zda to současná vláda myslí s ukončením segregace ve školství vážně, posilují i opakované spekulace o posilování oddělení speciálního školství na ministerstvu školství, které není jeho tiskové oddělení schopno vysvětlit. I úvahy o tom, že jedním z důvodů odvolání ředitele Agentury pro sociální začleňování Martina Šimáčka byla jeho kritika vládního návrhu novely školského zákona.

Nejednotní ministři

„Organizace proto apeluje na předsedu vlády, aby sjednotil postoje zodpovědných ministrů a zajistil odstranění nezákonného stavu,“ uvedla minulý týden Amnesty International. Reagovala tak na kritiku ministra Chládka, který odmítl její zprávu o pokračující diskriminaci na českých školách.

Podle Chládka není český vzdělávací systém nastaven tak, aby diskriminoval. Případy porušování práv na rovný přístup ke vzdělání považuje za selhání jednotlivců. Ministr dodal: „Myslím, že některé organizace se vyloženě živí na tom, že je někdo někde diskriminován, a udělaly si z toho byznys. Vadí jim, že se to posouvá dopředu.“ řekl.

Tento jazyk odpovídá ministrově rok staré komunikaci s autory „Výzvy za zachování základních škol praktických“. Autoři ministrovi psali, že „funkční systém zvláštních škol“ likvidují „takzvaní ochránci lidských práv“ – Agentura pro začleňování, ombudsman a neziskovky.

Stojí za připomenutí, že jedním z iniciátorů „Výzvy“ je starosta Nového Bydžova Pavel Louda, o jehož vztahu k romské menšině a důvodu pro podporu zvláštních škol není třeba pochybovat. Louda před časem například řekl: „To ještě nevymysleli ani v Hollywoodu, takovýhle scénář. Integrovat cikána!“ A dodal: „Cikánovi podáte ruku, on vám ji utrhne a za rohem bude přemýšlet, jak vás okrást“.

Chládek se proti kritice „ochránců lidských práv“ nijak neohradil. Jen jejím autorům zdvořile napsal, že „doufá, že se mu podařilo rozptýlit jejich obavy“.

Ministr Dienstbier minulý týden reagoval na zprávu Amnesty International v přímém rozporu se svým vládním kolegou: „Pochopitelně si sami naprostou většinu zmiňovaných problémových oblastí uvědomujeme a zprávu vnímáme jako potvrzení toho, že je nutné hledat vhodná opatření k nápravě,“ uvedl ve své reakci na zprávu Amnesty International ministr. Zprávu považuje za důležitou zpětnou vazbu, s níž je odhodlán se společně se svými spolupracovníky zabývat,“ prohlásil.

Co takový rozpor znamená a kdo má v současné chvíli ve vládě a v sociální demokracii silnější pozici? Některé další události posledních dnů svědčí spíš o tom, že budoucnost inkluze stále není nijak oslnivá.

Nový odbor, který nevznikl ale existuje

Trochu „cimrmanovsky“ a tragikomicky působí komunikace s ministerstvem školství ohledně toho, zda posiluje oblast speciálního školství a zda zřídilo nový odbor „speciálního školství“. O vzniku nového odboru vydalatiskovou zprávu společnost EDUin.  „Možná existuje rozumné vysvětlení pro to, že ministerstvo posiluje podporu speciálního školství v ČR. Veřejnost to ale těžko může zvážit, když ministerstvo o tak zásadních změnách ve své činnosti systematicky neinformuje,“ říká k tomu Bob Kartous z EDUinu.

Snažil jsem se na tiskovém oddělení ministerstva školství ověřit, zda jsou informace EDUinu přesné. Nejprve jsem dostal stručnou odpověď od tiskové mluvčí Kláry Bílé, že žádný nový odbor nevznikl. Ptal jsem se pro jistotu ještě jednou a po chvíli mi telefonoval náměstek ministra Jaroslav Fidrmuc s tím, že nový odbor nevzniknul, ale došlo k přeskupení struktury, která tu už dříve byla.

Rozuměl jsem tomu tak, že nový odbor sice nevzniknul, ale existuje. Abych se ujistil, že rozumím správně, zkusil jsem ještě znovu kontaktovat tiskové oddělení. Navíc se dvěma otázkami – zda (ne)nový odbor vede Pavel Schneider, jak o tom informoval EDUin a proč o tom ministerstvo nevydalo žádnou zprávu. Urgoval jsem odpověď pětkrát. Bez výsledku.

Na Gaussovu křivku Amnesty nemá

Proč je důležitá zmínka o Pavlu Schneiderovi? Má totiž pověst bojovníka za zachování praktických škol a odpůrce inkluze „za každou cenu“. Asi nikoli bezdůvodně. Našel jsem si jeho tři roky starý text, ve kterém kritizuje Strategii boje proti sociálnímu vyloučení v oblasti školství (Řízení školy, 2.5. 2012).

Schneider píše, že není jasné, jak bude reforma škol financována a dodává: „Transformace, resp. zrušení základních škol praktických je z těchto důvodů rizikový krok, který může vést k ohrožení vzdělávání jak dětí zdravých, tak dětí se specifickými potřebami.“ Vypadá to samozřejmě logicky – bez odpovídajícícho rozpočtu, nebude reforma možná. Nicméně je zásadní rozdíl v tom, zda takové konstatování vede k výzvě po přidělení odpovídajícícho rozpočtu, či obhajobě stávajícícho stavu. Zdá se, že Schneider je obhájcem současné podoby škol.

„Je skutečně dobré vzdělávat všechny děti v hlavním vzdělávacím proudu? Nepopíráme tak tradice českého speciálního školství? Když 2 % výjimečně nadaných žáků mají své speciální školy a 5-10 % nadaných žáků navštěvuje víceletá gymnázia (současný stav až 30 % žáků je samozřejmě neúnosný) – podobný poměr funguje i u žáků se specifickými potřebami na druhé straně Gaussovy křivky,“ nenechává nikoho na pochybách o svých názorech v závěru citovaného textu.

Co naděláte – Gaussova křivka je Gaussova křivka. S tím ani Amnesty nic nezmůže!

Ne, nedozvěděl jsem se, zda má Pavel Schneider něco společného s (ne)novým (ne)odborem speciálního školství. Tiskový odbor mlčí. Ale obávám se, že není důvod považovat Chládkovo ministerstvo za pevného zastánce desegregace a inkluze.

A Dienstbier?

Je Jiří Dienstbier Chládkovi dostatečnou protiváhou? Dienstbier každopádně oficiálně drží ideu jednotného vládního přístupu a proti svému kolegovi z vlády a sociální demokracie se veřejně nevymezuje. Tvrdí, že až na detaily mají na inkluzi a novelu školského zákona stejný názor. Tvrdí, že má na inkluzi stejný názor i jako Martin Šimáček a že za jeho odvoláním nestály názorové spory.

To pochopitelně neznamená, že uvnitř sociální demokracie, vlády a koalice se neodehrává tvrdý střet mezi rozdílnými pohledy na diskriminaci ve školství, ale také na boj se sociálním vyloučením, zákon o sociálním bydlení a strategii romské integrace.

Nezbývá než v tomto bodě plně souhlasit s Amnesty International: Premiér Sobotka by se měl přestat tvářit, že mezi jeho ministry neexistují vážné koncepční spory a měl by jasně veřejnosti sdělit, jakým směrem se bude politika jeho vlády v těchto zásadních tématech ubírat.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

21 komentářů k "Romea.cz: Chce ministerstvo školství pokračovat v diskriminaci romských dětí?"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová

A já se ptám.Proč stále někdo směšuje dohromady možnost existence praktických škol dohromady s otázkou segregace Romů? Tyto školy jsou pro mentálně postižené. proč by měly být rušeny jen proto, že tam chodí také Romové? Má snad někdo pocit, že když zrušíme oddělení ORL, že ubyde zánětů středního ucha?

rodič
rodič
Paní Karvaiová, bude to tím, že Romové asi tvoří nejpočetnější skupinu žáků v těchto školách. Inspektoři EU si toho zřejmě všimli a vydedukovali z toho, že v ČR existuje problém s částečnou segregací určitého etnika, tj. umísťování romských dětí do praktických a speciálních škol, protože je statisticky nepravděpodobné, aby tolik příslušníků jednoho etnika bylo mentálně retardovaných. To, že na základkách nejsou podmínky (ani skutečná vůle) pro předcházení brutálnímu rasizmu ze strany bílých dětí vůči těm romským, tudíž si romské rodiny samy raději preventivně zvolí školu praktickou, je nezajímá, protože naivně předpokládají, že v civilizované, demokratické společnosti za jakou se ČR… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
Víte ,pane rodiči, tohle já chápu. Oproti výše uvedeným argumentům jsem se setkala a setkávám s opačným problémem – rasismem vůči neromům. Nebo to jsou jen nadávky a šikana? Už tomu přestávám rozumět. Nemyslím si, že je tu rasismus tak hluboce zakořeněn, jak popisuje AI. Jednotlivé případy, které jsou nezvládnuté ze strany konkrétních škol nebo institucí, to beru. Šikana je problém týkající se nejen Romů. A všichni víme, jak je těžké ji odstranit, někdy i odhalit. Jestliže někde tyto problémy jsou, měly by se řešit jako jeden každý konkrétní případ. Tak, jako říkáme, že nelze všechny Romy házet do jednoho… Více »
Lujda
Což mi stále nevysvětlilo, proč se kvůli romským dětem ruší školy praktické. Doplatí na to řada dětí s mentálním postižením či kombinovanými vadami, které prostě velké početné třídy budou děsit. Jelikož se inkluze bude dělat a dělá nekoncepčně a nesystematicky – bez přípravy, bez peněz, bez AP atd., předpokládám, že tu za několik let budeme bědovat nad tristní situací českého školství a nízkou úrovní vzdělanosti a také – co si tu budeme nalhávat nad tvrdou segregací, a to ekonomickou. Rodiče, jen trochu ekonomicky toho schopní, vyjmou své dítě z hlavního vzdělávacího proudu a umístí jej na nějakou soukromou, výběrovou školu.… Více »
Iva Švarcová
Iva Švarcová
Ujišťování, že základní školy praktické se rušit nebudou, že bude se rušit pouze jejich vzdělávací program, který není ani vzdělávacím programem, ale pouhou „Přílohou“ je hloupé a trochu komické. Škola, která učí podle vzdělávacího programu RVP ZV, je normální základní škola. Čím se tedy tyto školy budou lišit od běžných základek? Zůstane jim nižší počet žáků ve třídách? To asi těžko. Zůstanou tam učit speciální pedagogové s psychopedickým zaměřením? Jak dlouho? Zůstane tam praktické vyučování, aby se rozvíjela motorika žáků? V RVP ZV nic takového není. Takže co nakonec zůstane z takto „transformovaných“ základních škol praktických? Jejich název a budovy,… Více »
vittta
vittta
Rodiči,to je opravdu strašné, ta brutální šikana romských dětí „na základkách“. Doufám, že pokud takové věci znáte, odpovídajícím způsobem reagujete podáním trestních oznámení nebo minimálně upozorníte ředitele školy a osobním svědectvím pomáháte vyřešení problému. Je to vaše povinnost. Jinak další článek na téma Romové, co je mi sakra do nějakých Romů? Rasistické výlevy EDUinů mi jdou dávno na nervy, Romové nebo neromové, máme tady nějaké zákony a ty by měly platit pro všechny, bez ohledu na barvu kůže nebo jména.(poznávací znaky tkz.Romů). Neziskovky ať se starají o dodržování zákonů a nevymýšlí tady nějaké vzdělávací experimenty, 2/3 dětí, navštěvujících PŠ žádní,… Více »
vittta
vittta
Přesně tak, Paní Švarcová. Jak už vysvětlit těmhle šarlatánům, že PŠ jsou požehnáním pro žáky s různými SVP, je to neskutečný dar, a nebylo to zadarmo, mnoho pedagogů založení PŠ a zpracování metodiky výuky věnovalo doslova celý svůj život. Ať EDUini vysvětlí rodičům postiženého dítěte, že jejich dítě bude chodit do běžné ZŠ protože to je pro něj super, a nejbližší PŠ je pouhých 40 km daleko, protože se „optimalizovaly“. To jsou nelidské a bezcitné politické čachry, EDUinům na postižených dětech nezáleží, lhostejné jsou jim i ty romské, mají ty děti jako jiní lidé drahé psy, jako zdroj seberealizace a… Více »
rodič
rodič
Paní Karvaiová, vinit romské (či neromské) děti z nedostatků jejich rodičů je zvláštní, nemyslíte? Tvrdit, že kritikou rasizmu rasizmus vlastně podněcujeme je…také zvláštní. Každý, kdo má dítě ve třídě, kde je také jedno či více dětí romských vám potvrdí, že verbální a občas i fyzické útoky vůči nim jsou na denním pořádku. Poukážete-li na to, učitel většinou pokrčí rameny a přizná, že problém existuje, ovšem sám neví co s tím dělat, aniž by musel být neustále ve třídě přítomen a to i během přestávek a volných hodin. Nepochybně existují i učitelé, kteří dokáží vytvořit atmosféru vstřícnosti a pochopení jinakosti, ovšem… Více »
vittta
vittta
Kam jinam, rodiči? Vy tady sprostě lžete, či minimálně manipulujete já ne. Třeba tady: „Každý, kdo má dítě ve třídě, kde je také jedno či více dětí romských vám potvrdí, že verbální a občas i fyzické útoky vůči nim jsou na denním pořádku. “ To je hezké tvrzení, „každý vám to potvrdí“, mluvte za sebe. A pokud mluvíte za sebe a takové konkrétní případy znáte, jednejte, protože šikana kohokoliv je špatnost a špatnost je také to, zavírat před ní oči. Neberte si laskavě ostatní rodiče jako rukojmí svých osobních názorů, já třeba konkrétně takovou zkušenost nemám. A jsme na tom… Více »
karvaiova
karvaiova

Tak si to rodiči ještě jednou přečtěte.Vubec jsem nevinila děti.Vinila jsem rodiče.Za to,že se o děti řádně nestarají a nedávají jim ani elementární výchovu.Bohužel.To je hlavní a stěžejním problémem vzdělávání romských dětí.Nejsou to PŠ. Jestliže nebude dosaženo lepší výchovy v rodinách,a to už od útleho věku,mužeme mít tisíce školských koncepcí a k ničemu nebudou. A znovu opakuji -zrušením RVP pro LMP dojde k nesmírné diskriminaci dětí s LMP a dalších s kombinovanými vadami. Jednu rádoby diskriminaci nahradíme jinou.Takové hezké politické řešeníčko.
PS: Jak se dělá na tabletu u s kroužkem?

Pavel Doležel
Pavel Doležel
„tj. umísťování romských dětí do praktických a speciálních škol, protože je statisticky nepravděpodobné, aby tolik příslušníků jednoho etnika bylo mentálně retardovaných.“ Co to je za konstrukt? Jak statisticky nepravděpodobné? Jak to víte? Celou dobu říkám, že jediný způsob, jak ověřit, zda dochází k diskriminaci na základě původu, je provedení řádné vědecké studie. Že jsou diagnostické testy kulturně podmíněné je možné (ať to znamená cokoliv), ale nic z toho neplyne. A zkoumání tímto směrem je stejné jako bych tvrdil, že skutečnost, že mám křivé pravítko, prokazuje, že mám rovnou hubu. Nehledě na to, že Romské dítě může být, pokud jsem stačil… Více »
rodič
rodič
Pane Doležale, kterak rozpoznati Roma je pokus o žert, asi. Není důležité, že do pš chodí 30% romských dětí, nýbrž kolik procent těchto 30% tvoří ze všech romských školou povinných dětí. Argumentace typu potřebujeme víc výzkumu, chce to čas, důkazy, experimenty atp., je dobrá jedná-li se o nový typ léku, nebo svítidla. Romští rodiče dají své děti do pš třeba kvůli tomu, aby předešli rasově motivovanému násilí na normální škole. Vy a mnoho jiných zdejších odborníků jednoduše nechcete vidět realitu, protože je vám nepříjemné připustit fakt, že většina bílých Čechů, včetně učitelů jsou rasisté, přinejmenším, pokud jde o Romy. AI… Více »
vittta
vittta
Ne, rodiči! To není realita, to je VAŠE realita. Pokud máte dojem, že jste rasista (ka), je to váš problém. Podle mě nemáte ponětí, co to rasismus je, ale nějak si ho spojujete s Romy. Proč? Má Rom nějaké vnější znaky, které ho odlišují? Nebo necháte na každém člověku, aby se přihlásil k národnosti dle své vůle? A k romské národnosti se jich přihlásilo velice málo, několik tisíc. Pokud tedy chce někdo tvrdit, že 30% Romů chodí do PŠ, pak ty Romy musí nějak rasově označit i proti jejich svobodné vůli. Že jsou Romové umísťováni do PŠ na základě barvy… Více »
vittta
vittta

Bylo by sklušné dodat, že dotaz je adresován Panu Doleželovi, já ale reaguji za tu „většinu“ Čechů, kteří jsou dle rodiče rasisty, protože letadlo.

Jiri Janecek
Jiri Janecek

K te „statisticke nepravdepodobnosti“…
To kolik z romskych deti chodi do ZS praktickych a kolik do skol nepraktickych by mne take zajimalo. (zvladl bych to snad i spocitat, pokud bych vedel jaka je kapacita ZS-P a vekova struktura romske populace). Muj odhad je, ze to neni vic jak 1/4; i kdyz je to dost, je to dost odflaknuta segregace…
Mozna kdybychom se byvali byli podivali do veznic (nastesti MS s etnicitou na zaklade domnelych vnejsich znaku, jako barva pleti, prijmeni, zpusob chovani… narozdil od MSMT nepracuje), tak bychom take mozna videli neco „statisticky nepravdepodobneho“…

Pavel Doležel
Pavel Doležel
Pane rodiči, vezměme to popořadě: 1) Nevím, zda reagujete na mne, anžto „Pane Doležale“ je oslovení někoho jiného. 2) „kterak rozpoznati Roma je pokus o žert, asi.“ Ó nikoliv. Abychom se nebavili o rovnoběžkách v Lobačevského geometrii. 3) „Není důležité, že do pš chodí 30% romských dětí, nýbrž kolik procent těchto 30% tvoří ze všech romských školou povinných dětí.“ To nevím, co je důležité, ale reagoval jsem na tvrzení osoby se stejným identifikátorem „rodič“, které znělo takto: „bude to tím, že Romové asi tvoří nejpočetnější skupinu žáků v těchto školách.“ 4) „Vy a mnoho jiných zdejších odborníků jednoduše nechcete vidět… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel

Pane Janečku, rasistickými učiteli to začne a rasistickými soudci to bude pokračovat a kdo ví, kde to skončí.

rodič
rodič
Nejsme rasisté, ale…je možná možné že jisté nejmenované etnikum má mírně až hodně velmi nižší studijní předpoklady, je méně vzdělavatelné a nehodí se do normálních škol pro proces zkompetentňování pro život. Výzkum to zatím nepotvrdil, ale ani nevyvrátil, tak si počkáme dalších xy let na ten skutečně prokazatelný výzkum a pak snad něco nějak uděláme. Nejmenované etnikum umísťuje děti do PŠ dobrovolně, tak mu v tom nebudeme bránit. Na koho bychom si hráli? Co je nám po tom, že děti nejmenovaného etnika jsou ve škole denně napadány, kvůli své nerozeznatelné etnické příslušnosti. Třeba to tak vůbec není. Výzkumníci se ptali… Více »
vittta
vittta
Kde vy to pořád berete, rodiči, to napadání romských dětí? To je nějaký výplod vaší hlavy, nebo obcházíte školy a tajně koukáte do oken o přestávkách ? To vám ještě nedošlo, že tady nejste v diskuzi zanícených nadšenců ale lidí, kteří přemýšlí? Nechte si svoje fikce a předložte nějaký důkaz, nebo raději logickou úvahu, protože je mi samozřejmě jasné, že důkazy jako takové se budou shánět dost těžko, vlastně je to reálně nemožné a bylo by nefér, to požadovat. Vy jenom plácáte, konstatujete něco, čemu věříte a to samotné konstatování má pro vás hodnotu důkazu. Pro vás, ne pro mě,… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
„Nejmenované etnikum umísťuje děti do PŠ dobrovolně, tak mu v tom nebudeme bránit.“ Každý má právo se svobodně rozhodnout, kam se třeba v sobotu dopoledne dobrovolně umístí a skutečně by mu v tom nemělo být bráněno. Já se třeba střídavě dobrovolně umísťuji do bazénů a do nákupních center. Domnívám se, že pokud jde o dobrovolné umísťování sebe sama, mohu se na sebe spolehnout. „Co je nám po tom, že děti nejmenovaného etnika jsou ve škole denně napadány, kvůli své nerozeznatelné etnické příslušnosti.“ To je možné. Stejně tak jsou denně napadány děti bílých Čechů (používám vaši terminologii) pro svou etnickou příslušnost,… Více »
Iva Švarcová
Iva Švarcová

Jenom poznámka k té otázce v nadpisu článku. Ministerstvo školství v žádné takové diskriminaci pokračovat nemůže, protože s ní ještě nezačalo.

wpDiscuz