Maturita u ledu

Publikujeme komentář z Mladé fronty Dnes, který reaguje na výtky k práci expertní komise pro reformu státní maturity a na provizorní koncept jednoúrovňové státní zkoušky. Zmiňovaný otevřený dopis ministru Fialovi najdete ZDE a dvoudílný rozhovor Jakuba Nováka s Martinem Mikulášem ZDE.

 

Jednoúrovňová maturita je paskvil. Nový ministr reaguje na individuální selhání některých maturitních hodnotitelů rozložením celého systému. Maturita bude příliš lehká a neumožní kontrolovat, co se studenti naučili. Ztratí na efektivitě a prestiži u studentů i veřejnosti. Změny navíc navrhla komise, v níž chybí odborníci – češtináři, matematici a jazykáři, proto je výsledek tak žalostný.

To jsou hlavní výtky kritiků „hibernovaného maturitního modelu“, který má platit pro příští dva roky. V čem mají pravdu a v čem se mýlí?

 

Komise není rada moudrých

Výtky vůči složení komise jsou do značné míry nepochopením. Nejde o komisi odborníků na testování a jednotlivé předměty. Je sestavena především ze zástupců organizací, jež jsou nějakým způsobem „uživateli“ a „objednavateli“ státní maturity. Proto jsou tu politici z parlamentních školních výborů, zástupci asociace krajů, unie školních asociací, asociace ředitelů gymnázií, zástupci krajských úřadů a univerzit. To však neznamená, že odborníci nemají slovo. Kromě ústřední školní inspektorky, která je součástí komise, je u každé schůzky i ředitel Cermatu pan Jiří Zíka. Je na něm, koho ze svého odborného týmu si přivede. Pokud považuje některý z nápadů předložených komisí za nerealizovatelný či nerozumný, měl by se ozvat. 

Hlavním cílem maturity pro příští dva roky je příliš neuškodit. Je to nedůstojně malý cíl? Kdo zažil letos studenty, kterým maturita nezaslouženě zabránila nastoupit na zahraniční či prestižní vysokou školu, ten si to nejspíš nemyslí. Je samozřejmě pravda, že takových bylo málo, řádově nejspíš desítky, ale přesto jde o těžko omluvitelné pochybení. Právě to snížilo autoritu a respekt státní maturity, ne rozhodnutí ji na dva roky redukovat a zmrazit. Je dobré rozlišovat příčinu a následek.

 

Model 2015+

Pokud změna projde parlamentem, stát příští rok zadá a zkontroluje jen didaktické testy z jednoho povinného a jednoho volitelného předmětu. Úroveň bude jen jedna, protože tu vyšší si vybíralo jen čtyři procenta studentů. Písemky z češtiny se budou opravovat na škole. Výjimkou bude cizí jazyk, který poběží jako dosud, pod vedením Cermatu. Nikdo už nečeká, že by se na základě téhle maturity přijímalo na vysoké školy nebo že by spasila kvalitu těch středních.

V oněch dvou letech maturitního příměří by měl vzniknout model maturity 2015+, který musí vyřešit základní rozpor, který je v konceptu státních maturit skrytý. Zároveň totiž chceme hlídat onu tolikrát vzývanou „spodní laťku“ i mít náročnou maturitu, která „získá svou ztracenou váhu i autoritu“. Jedna z uvažovaných možností je, ať stát zadává a kontroluje testy, které ohlídají maturitní minimum. A na škole ať je ambice, aby maturita s jejím razítkem měla váhu. Do toho, jak to udělá, by stát nezasahoval, maximálně by poskytoval školám metodickou pomoc – tedy například radil, jak hodnotit, a ke kontrole doručil úředně jmenovaného maturitního komisaře.

Nevyřešených problémů je samozřejmě spousta. Má být součástí státních testů povinně i angličtina a matematika? Co se školami, které žádné ambice nemají? Co s pětinou studentské populace, pro kterou je zatím i minimální laťka těžko překročitelná? Dalších deset pochybností stojí v řadě.

 

Slyšet své kritiky

Právě proto je dobré naslouchat kritikům nového modelu. Výtky vypočítaé v úvodu textu pocházejí z otevřeného dopisu, který minulý čtvrtek zveřejnili dva učitelé češtiny, Jiří Kostečka a Josef Soukal, kteří se dlouhodobě podílejí na přípravě státní maturity a patří mezi její mediálně nejviditelnější zastánce. Na jejich textu stojí za povšimnutí především jeho tón. Sice vytýkají ministrovi a zmražené maturitě leccos, ale zároveň slibují, že změní to, co se ukázalo v prvních dvou ročnících maturity jako sporné. Například upraví kritéria hodnocení písemných prací. Ta by podle nich měla napříště sloužit především školám jako metodický nástroj. Vítají diskusi, kterou maturita vyvolala, a jde jim o to dospět k funkčnějšímu maturitnímu modelu.

Výborný nápad. Ale proč se nediskutovalo už loni? Zájemců a argumentů bylo dost, ale Cermat, organizace pro niž oba pánové v různých rolích pracovali, na připomínky kritiků nereagoval. Kdyby tak učinil včas, nemusel se dostat do defenzivy, kdy horko těžko obhajuje zbytky svých bývalých pravomocí.

Když si na nekvalitu loňské maturity stěžovalo otevřeným dopisem skoro patnáct tisíc studentů, měl pro ně Cermat jen pohrdavé mlčení a tehdejší ministr Josef Dobeš se při hodnocení prvního ročníku maturit o jakékoli studentské kritice ani nezmínil.

Přejme tedy dnešním kritikům chystaného maturitního modelu vstřícnější zacházení. Pochybnosti v jejich otevřeném dopise rozhodně za kvalifikovanou odpověď stojí.

 

Autor je odborným konzultantem EDUin o.p.s. a členem expertní komise pro reformu maturitní zkoušky.

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

65 komentářů k "Maturita u ledu"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Soňa Havlíčková
Soňa Havlíčková
3 years 8 months ago

Přidávám odkaz na celý text pana Kostečky a Soukala:
http://aktualne.centrum.cz/analyzy-a-specialy/clanek.phtml?id=756583

Josef Soukal
Josef Soukal
3 years 8 months ago

Na vyjádření p. Feřteka, který si pochopitelně skutečnost opět poněkud upravil a některým podstatným záležitostem se vyhnul, určitě zareagujeme. Pro tuto chvíli snad jen jedno – když se Eduin vytasil s tímto komentářem, proč předtím nepřetiskl náš otevřený dopis a průvodní text k němu? Snad aby si čtenář nemohl bezprostředně ověřit věrohodnost Feřtekových slov?

Josef Soukal
Josef Soukal
3 years 8 months ago

Nevšiml jsem si odkazu v úvodu, takže částečně beru zpět slova ze závěru předchozího příspěvku. Alespoň cestu k našemu textu a průvodnímu textu EDUin ukazuje.

Harry
Harry
3 years 8 months ago

Děkuji paní Havlíčkové za vložení odkazu. Ten odkaz, který vložil do článku pan Feřtek, se totiž načítá nesmyslně dlouho. Ale možná to byl od pana Feřtka záměr – u něj bych se nedivil vůbec ničemu …

Soňa Havlíčková
Soňa Havlíčková
3 years 8 months ago

Prosím, přečtěte si pozorně text zmiňovaných pánů. A pojďme diskutovat o přínosu centrálního hodnocení PP (například kontrola PP v několika úrovních se mi jeví jako ideální, nedokážu si představit spolupráci dvou hodnotitelů, navíc např. z jiných škol).
Pojďme také řešit vzniklé problémy.
Úroveň některých maturantů je opravdu strašná (a to učím na střední odborné škole a jsem do značné míry „zvyklá“).

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 8 months ago

Paní Havlíčková,
proč si prosím nedokážete představit spolupráci dvou hodnotitelů, navíc např. z jiných škol?

Josef Zemek
3 years 8 months ago

Paní Havlíčková má pravdu, protože jeden učí do 11, druhý od 10 do 14 a ten první už tam není – domluva e-mailem je nejistá (není záruka, kdy přijde odpověď). Ale dva hodnotitelé v jedné škole spolupracovat mohou a děje se to mnohde celá léta.
Externí hodnocení spočívá v tom, že ti hodnotitelé o sobě vzájemně nevědí.

Josef Zemek
3 years 8 months ago
Další „hlody“ http://www.facebook.com/udelammaturitu?ref=ts „Tomáš Poky Pokorný: Jak to budou mít maturanti co budou na jaře opakovat maturitu tj matiku budeme furt v tom samím modelu nebo dostaneme už taky tu jednotnou má to platit pro žáky co ukončili školní rok 2012/2013. Jak to budeme mít my? Opravdu bych byl rád abych ji na jaře konečně dal. A bez toho aby zase na nás dělal cermat ty sví hokupokus.“ 12. 9. cca 17,15 „Barbora Bucharová: DÍKY ZA TO ŽE JSTE MI TO OPĚT NEDALY!!!!…. ubožáci….“ (12. 9., cca 15,15) Komentáře: Šimon Šíma Svěrák i mě ne ;) Mišelinkka Dornová máš se… Více »
Soňa Havlíčková
Soňa Havlíčková
3 years 8 months ago

Neumím si to představit z praktického hlediska. I my se s kolegyněmi bez problémů domlouváme. Ale přesně vím o školách, kde se učitelé nikdy nedomluví. Kdo by zaručoval, pakliže by byl každý z jiné školy, že se musí domluvit? A kdyby byli z jedné školy? Stejně se domluví tak, jak žádá vedení školy (samozřejmě někde). Mnozí učitelé se netají tím, že je na ně vyvíjen tlak.
Ale ono je to stejně jedno. Jestliže se vrátíme k hodnocení na školách, bude to dělat pouze jeden hodnotitel – je to přece levnější.

Zdeněk Sítař
Zdeněk Sítař
3 years 8 months ago
Vloni jsem žádné komentáře ani kritiku hodnocení nezaznamenal. Až letos. Začalo se hodnotit centrálně, podle týchž kritérií, a ejhle, najednou čtvrtina dětí nebo vím já kolik nenapíše sloh. Tak se začne hledat chyba, řekne se: ona jsou špatná kritéria, děcka, vždyť to, že jste neudělali, je chyba těch, kdo vás hodnotili, a ne vaše, že jste se neučili…a je to zásluha Eduinu a jeho kampaně. Scio si taky přisolilo….Nebo se rovnou napadne zadání. Hodnotitel je pomalu sprosté slovo. Slohovka, ať už z češtiny, nebo z cizího jazyka, která odpovídá zadání a není plná hrubek, zůstane dobrou a proleze,ať jí opravuje… Více »
Veronika Valíková
Veronika Valíková
3 years 8 months ago

Pro pana Sitaře:

http://www.maturita2012sloh.cz/prace.html

Čtyři z těchto slohů neprošly.

ŽE CERMAT NIKDO NEKRITIZOVAL, proti tomu se také ohrazuji. Od roku 2009 se objevilo několik velkých učitelských protestů – a v čele stála i gymnázia, která se umístila v první desítce – G. M. Lercha, Biskupské g. v ČB, AG-Praha, Matiční Ostarva, Vsetín, HB, Kladno…na webu najdete vše.

Jsou tam i zprávy z tisku za poslední tři roky. Učitel ČJ by měl číst noviny.

Krásný podzim.

Veronika Valíková
Veronika Valíková
3 years 8 months ago

JO, a Olomouc – Hejčín. Hezký večer, Lenko. vv

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 8 months ago
Prosím, pane Sítaři, kolik jste viděl slohovek, které neprošly? Nikam tou otázkou opravdu nemířím, jen bych ráda věděla, jaká je Vaše osobní zkušenost? Tedy Váš osobní názor na konkrétní písemky, které dostaly nulu? Nepopírám, že spousta studentů má problém s pravopisem, a nemám žádné výtky vůči nulovému hodnocení, pokud práce po této stránce není na rozumné úrovni…Ale co ta omílaná kritéria 1A a 1B? Vy s tím problém nemáte ? A co si myslíte o faktu, že mnoho zkušených pedagogů do hodnotitelské práce nešlo proto, že si myslelo, že takové množství prací nelze v tak krátké době opravit? A pokud… Více »
Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 8 months ago

Jo, paní Havlíčková (nestihla jsem přečíst Vaši odpověď),
píšete, že přesně víte o školách, kde se učitelé nikdy nedomluví. Kdo by tedy – dle Vás -zaručoval, pakliže by byl každý z jiné školy, že se musí domluvit?
Této vaší rétorice nerozumím! Jesliže jsou slohovky objektivně hodnotitelné, jak nám káže státní maturita, v čem je problém???

El
El
3 years 8 months ago
Pokud vidíme osobní napadání a zpochybňování ať už profesních kvalit, nebo morálních u těch učitelů, kteří pracovali s CERMATem, tak si asi jen těžko můžeme představit spolupráci např. učitele na škole X, který má ve třídě několik studentů, kteří z různých důvodů na maturitu nemají (případně ještě příkaz ředitele, že musí projít), a hodnotitele. A pokud se loni nedodržení útvaru / kom. situace a tématu penalizovalo nulou, tak je velmi zvláštní, že se nad tím všichni začali pozastavovat až letos. Že by byl druhý ročník maturantů (kteří věděli, že jejich práce nebudou opravovány na školách) o tolik horší než ten… Více »
Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 8 months ago

P.S. Mimochodem,
když byl první ročník státní maturity a opravovali se písemky na škole, automaticky jsme s kolegyněmi konzultovaly výsledky písemek – šlo nám o spravedlivé hodnocení. Pokud vím, nikdo žádnou odměnu nežádal (jak je ostatně ve školství zvykem, protože stejně nakonec vykonáte bez finančních nároků vše, co je potřeba – jde přece o studenty ) :-)

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 8 months ago

Paní El,
pokud vím, hodnotitelé Cermatu zůstavají anonymní. Já s nimi tedy můžu bez problémů spolupracovat, jelikož vůbec netuším, kdo to je. A i kdybych to věděla, věřím v konkrétní souboj argumentů a myšlenek. Tak je to správné. Nikoliv totalita jednoho názoru tam, kde exaktní hodnocení možné není. Relativní objektivity je možné u humanitních oborů dosáhnout jen odbornou debatou. Argumentovat hladkým průběhem maturit loni, kdy se opravovalo na školách, je prostě laciné, i když určitě zdaleka vše nebylo košér. Ostatně tak jako letos :-)

El
El
3 years 8 months ago

Proti tomu se určitě nedá nic namítnout…

Zdeněk Sítař
Zdeněk Sítař
3 years 8 months ago

Já nejsem češtinář, jsem cizí jazykář. Jen tudy procházím a reaguji na to, co se zde píše a říká. Ale pozor na mě, možná že jsem Cermaťák!!!

Jen pořád nerozumím tomu, co komu vadí. Kritéria? A když ne tato kritéria, tak jaká kritéria? Mají být vůbec kritéria? Podle čeho hodnotit? Na základě čeho? Jakou tedy nabízíte alternativní variantu?

Nebo vadí existence písemné práce, ať už z češtiny nebo cizího jazyka?

Nebo jsou kritéria OK, ale vadí jejich výklad? Nebo diskutujícím vadí, že prostě a jednoduše děti z jejich škol hodnotí někdo jiný?

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 8 months ago

Pane Sítaři,
na všechny otázky Vám velmi ráda odpovím, ale už jsem to tolikrát psala…Nechcete na kafe ? I kdybyste byl Cermaťák… :-)
Nejste někde poblíž Olomouce? Jezdím často i do Prahy…Mluvit umím rychleji než psát :-)

Novotná
Novotná
3 years 8 months ago

Paní Dohnalová,
mohla byste mi prosím zaslat na Vás kontakt?
Jsem matka již úspěšné maturantky.
Děkuji

Lenka
Lenka
3 years 8 months ago
Bohužel se musím vyjádřit k p.Kostečkovi a p.Soukalovi. Učitelé dnešní státní maturitou jsou nuceni už své studenty připravovat od 3.ročníku.Takže didaktické testy, vysvětlování nemožných tabulek v testech ,které nemají nic společné s českým jazykem a naučit slohovou práci podle tabulek, to bude záhul. Určitě nejsme na gymnáziu a mluvím o středních školách. Takže testy mají být o češtině nikoliv o jiných věcech. Jenom strašíme své žáky ,kteří chudáci začínají odcházet na učiliště , i když jsou vynikající studenti. Ano měli být 2 úrovně, takže příští rok můžeme čekat co ,že bude 1 úroven. Od nejlehčích otázek po těžší a kdo… Více »
El
El
3 years 8 months ago

Paní Lenko, smím se zeptat, zda učíte přímo češtinu?

Lenka
Lenka
3 years 8 months ago

proč se ptáte ? Tak tak.

Soňa Havlíčková
Soňa Havlíčková
3 years 8 months ago

Učím na střední odborné škole. Maturuji i s nástavbovým studiem. Napsat didaktický test pro ně není problém. Za celý druhý ročník jsme ve výuce zkusili dva, doporučila jsem nějakou literaturu.
Studenty na maturitu speciálně nepřipravuji – pro mne je maturita důležitým výstupem, neméně důležitý je však průběh studia – učím podle ŠVP a svého nejlepšího svědomí (na základě dvanáctileté praxe). Úspěšnost u maturity? 97%.
Tedy vlastně studenty připravuji na maturitu od začátku studia.

Lenka
Lenka
3 years 8 months ago
Možná dobrá zpráva pro ty, kteří nemají ještě všechny výsledky černé na bílém – v Cermatu se nám dnes podařilo zjistit, že se vyskytla softwarová chyba a tak např. pro studenty, kteří absolvovali kombinaci zkoušek didaktický test z mtematiky a písemná práce z českého jazyka, nemají na školách ještě výsledek právě z té slohovky – řada ředitelů (včetně našeho a bohužel i ze školy, kterou navštěvuje můj syn) pak zatím neoprávněně vyvodila z toho, že jim chybí pro některé studenty vysvědčení, že studenti tudíž u této zkoušky úspěšní nebyli, protože výpis ke zkoušce z matematiky obdrželi. Na dotaz, kdy se… Více »
Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 8 months ago
Pro paní Novotnou: Napište, prosím, email na eduin, svou adresu tam pro Vás nechám – nechci ji zde veřejně prezentovat :-) Pro paní Havlíčkovou: Píšete, že jste měla 97 procent úspěšnosti – ale na jaké úrovni? V didaktických testech byl mezi ZÚ a VÚ docela podstatný rozdíl v náročnosti…Vím, o čem mluvím, první novou maturitu jsem absolvovala už v roce – 2011… Pro paní Daňkovou ( a nakonec i pro ostatní diskutující): Tisícerý souhlas…Věcné, pravdivé…Mám trochu obavu, že si naši kolegové ze základních škol myslí, že na SŠ, zvláště pak na gymnáziích, žijeme v nějakém skleníku, kde není problém s… Více »
Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 8 months ago

Omlouvám se, komentář pro paní Daňkovou a ostatní se měl správně nacházet pod článkem „Podzimní zadání v ČJL k státní maturitě 1012 visí“.

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 8 months ago

..2012…ach, jo, brodím se diktáty a nestíhám…

Harry
Harry
3 years 8 months ago

Paní Dohnalová mi stále více připomíná jednu postavičku ze známé knížky Ondřeje Sekory …

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 8 months ago

Pane Harry,
neuvěřitelný postřeh, dedukce téměř sherlokovská…Pěkný večer :-)

Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 8 months ago

Paní Dohnalová, podle mého mínění jste ve skleníku společně s učiteli ze základních škol. Školy prostě jsou ve skleníku který je chrání, ale zároveň také trochu brání ve výhledu. A to říkám jako zapřísáhlý teoretik a milovník akademické sféry. Někteří kolegové by byli ještě mnohem příkřejší. Není na tom nic špatného, asi to tak má být. Jen je jaksi docela důležité, si to přiznat. Vy vidíte jak to s tou maturitou a Cermatem letos bylo z pohledu učitele. Pramálo to ale vidíte z pohledu trhu práce, nebo veřejného sektoru, který skoro celou tu srandu přímo hradí.

Novotná
Novotná
3 years 8 months ago

Pane Doležel, tu srandu hradíme mi daňoví poplatníci.
Za to chceme spravedlivou maturitu pro naše potomky. Ne jenom procenta materiálu nutného k vyhození.

Novotná
Novotná
3 years 8 months ago

Omlouvám se: my daňoví poplatníci.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 8 months ago
Paní Novotná, samozřejmě, že veřejný sektor je tvořen z daní daňových poplatníků. To jsem se domníval, že je z mého příspěvku každému zřejmé a není třeba na to explicitně upozorňovat. Já bych za své daně požadoval, aby mé děti měly všechny minimálně tři doktoráty, z toho jeden z neurochirurgie, druhý z jaderné fyziky a třetí z práva. To bych považoval tak nějak za spravedlivé. Popeláře ať dělají cizí děti. Jo, až pak třeba vaše děti zůstanou těm mým na operačním stole, anžto moje děti nemají žádné předpoklady pro výkon práce neurochirurgů a pamatují si sotva číslo autobusu, kterým jezdí do… Více »
matka syna
matka syna
3 years 8 months ago
Pane Doležele, Vám nejvíce vadí, že na VŠ může každý- sakra, co to má společného s maturitou? Maturita je maturita a VŠ je snad něco jiného! Přijde mi, že se cítíte ublížený, že s Vámi vystudovali i spolužáci, kteří se podle Vás na VŠ dostat ani neměli a hrozně tím trpíte. Já za své peníze poplatníka požaduji kvalitní vzdělání od kvalitních učitelů, kterým na svých dětech záleží a poctivou prací je dovedou přes ZŠ až k maturitě. Kde žiju? Za nás to tak bylo. Kdo má právo nad cizími dětmi které nezná, rozhodovat zda má či nemá mít maturitu a… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 8 months ago
Paní matko syna, tady nejde o mě. Maturita souvisí s VŠ velmi podstatně, nýbrž je nutnou podmínkou k jejich studiu (až na výjimky, které bych VŠ raději nenazýval). Proto si kladu řečnickou otázku: „Jak velká souvislost by tam musela být, aby ji matka syna postřehla?“ Za nás to bývalo tak, že o tom, kdo se dostane k maturitě a kdo ne, nerozhodovali rodiče, ale schopnosti a dovednosti dětí. Možná ne úplně dokonale, ale podle mě by to tak mělo být. Byl bych nadšený, kdyby 90% populace umělo řešit parciální diferenciální rovnice druhého řádu jako když bičem mrská a pak bych… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 8 months ago
Paní matko syna, kolik maturantů má 32 bodů? A jakou vadnou úlohu máte konkrétně na mysli? Víte, on je velký rozdíl mezi žákem typu A, který opravdu vadnou úlohu nespočítal proto, že byla vadná a on skutečně svým uvažováním Cermat předehnal a proto a jen proto na úlohu podle Cermatu odpověděl špatně (to budou jednotky případů) a tím, kdy tonoucí hledají prsotřednictvím všech možných i nemožných známých, obecně prospěšných a jiných aktivistů a milovníků všeho, co je proti něčemu, obskurní rádobychyby v testech, aby pak mohli předstírat, že jsou typem A. Těm nejde o slušnost a čestnost, nejde jim ani… Více »
Monna
Monna
3 years 8 months ago
Pane Doležale, můj syn nastoupil na SŠ a až v polovině studia se dozvěděl jak bude maturovat. Kritéria se do doby jeho maturity nejméně jednou změnily. Je to stejné jako když v polovině fotbalového zápasu se změní pravidla hry. Vím, že tituly jsou jednom písmenkami před jménem a většinou nic nevypovídají o samotném nositeli, proto nechci aby můj syn měl titul a nic neuměl. Stejně jako nechci aby maturita byla záležitostí jen jedné zkoušky a neodrážela to, co ho škola za čtyři roky naučila. Nechci aby někdo z mého syna dělal pokusného králíka, jako se to CERMATU u slohu tento… Více »
matka syna
matka syna
3 years 8 months ago
Když někdo vymyslí Novou maturitu, není možné, aby nebyla 100 % promyšlená a NEZPOCHYBNITELNÁ. Bez vad, bez vadných, nebo dvousmyslných úloh a včas ohodnocená!!! Za ty naše prachy co to všechno stojí a stálo. Syna výsledky PP měly být v pondělí ( ba prý už minulý pátek) do naší školy se dostalo v úterý vysvědčení- díky, že aspon to, jinak výsledky došly až dnes- dělal pouze PP ! Pokud neodvedu práci včas, nesu následky, to pocítíme v práci všichni – asi mimo Cermatu! Já se opravdu loučím, MÁME TO DOMA a už budu zase jen v klidu chodit do práce… Více »
Josef Zemek
3 years 8 months ago

Paní Manno,
jak vidíte, fotbalový zápas zvaný maturita se hraje až v maturitním ročníku, a to ještě leckdy učitelé začnou hrát v září, ale někteří hráči-maturanti až v březnu.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 8 months ago
Paní matko syna, nemusíte zase být k tomu EDUINu tak servilní a obřadně děkovat všem, kteří s ním mají něco společného, v každém ze svých příspěvků. Píšete: „Když někdo vymyslí Novou maturitu, není možné, aby nebyla 100 % promyšlená a NEZPOCHYBNITELNÁ.“ Ono je to spíše naopak, když někdo vymyslí Novou maturitu, není možné, aby byla 100 % promyšlená a NEZPOCHYBNITELNÁ. Mohu se zeptat, jaké je vaše povolání? Já pracuji v bankovnictví a spolupracuji i na statistických hodnoceních medicínských grantů z oblasti chirurgie. Ještě jsem nezažil jediný model, jediný projekt, jediný grant a jediný test, který by byl bez chyb od… Více »
Veronika Valíková
Veronika Valíková
3 years 8 months ago

Pro p. D.“
Tři chyby v interpunkci. Hezký víkend.

Učitel ČJ
Učitel ČJ
3 years 8 months ago

Pro p. V.“
Ve Vašem včerejším vzkazu pro neúspěšné maturanty jsem též jednu zahlédl. Hezký víkend.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 8 months ago
Paní Monno, v praktickém životě uspěli i ti, kteří maturitu nemají a naopak neuspěli i ti, kteří maturitu mají. To snad ale není předmětem diskuse. To oni také kolikrát nenabourají ti, kteří před jízdou požili a nabourají ti, kteří před jízdou nepožili. Ale co z toho jako má plynout? Že rozdáme maturity všem a povolíme řidičům chlastat dle libovůle? Mně příjde, že se každý bavíme o něčem jiném. Zatímco vy vnímáte maturitu jako nějaké nutné pravidlo, které se nesmí měnit a které je patrně hlavním cílem docházení na střední školu, pro mě je maturita jen nástroj. Cílem je vzdělání. Soustřeďte… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 8 months ago

Oprava: „s vysokou školou“

Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 8 months ago

Paní Valíková děkuji. Abych se ale mohl zdokonalovat, měla byste i ukázat, kde ty chyby jsou.

Abych „řekl“ pravdu, kdybych dělal chyby jen v interpunkci, mohl bych si gratulovat.

Monna
Monna
3 years 8 months ago
Pane Doležale, možná že píšete téměř bez pravopisných chyb ale porozumění psanému textu vám naprosto chybí. Prosím zkuste si znovu přečíst můj komentář, a možná se i zamyslet nad tím, co jsem napsala…. Z čeho usuzujete, že vnímám maturitu jen jako nějaké nutné pravidlo ? Proč si myslíte že poptávám pro syna maturitu a ne vzdělání ? Perlička závěrem: u nás na severu není tak jednoduché „vynášet odpadky“. Technické služby požadují buď praxi nebo (hádejte co :-)) – ano, alespoň maturitu. Nicméně máme přehršel inzerátů s pracovními nabídkami v bankovnictví (a někde není potřeba ani ta maturita). :-) Přeji Vám… Více »
Monna
Monna
3 years 8 months ago

Pane Doležale, vím, mám tam pravopisné chyby – těším se na jejich výčet i s vašim komentářem :-).

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 8 months ago
Vážená matko syna, ani nevíte, jak svému dítěti svým postojem ubližujete. Předně, bude-li chtít Váš syn jednou získat dobré zaměstnání, patrně bude muset prokázat úroveň svých jazykových znalostí a dovedností diplomem z nějaké akreditované jazykové zkoušky. Bude zcela jistě hodnocen externími hodnotiteli, kteří ho znát nebudou. Zcela jistě absolvuje ústní zkoušku z jazykpřed komisí, která ho bude vidět poprvé v životě. Bude-li chtít mezinárodní maturitu, budou požadavky ještě tvrdší. Tak to v civilizovaných zemích na západ od nás obvykle chodí… Objektivita je zaručena tím, že kandidáta zkoušky neznám a mohu se oprostit od špatných/dobrých zkušeností se zkoušeným… Dále bych Vám… Více »
wpDiscuz