Sdílet článek
Praha, 4. října – Přestože ještě není známo složení nové vlády ani kdo bude ministrem či ministryní školství, už nyní čeká na nového kandidáta nebo kandidátku v úřadu řada úkolů. Nová hlava MŠMT bude muset řešit rozpočet, kontinuitu rezortu nebo dotáhnout navrhované změny, například registry ve vzdělávání, případně kariérní řád.
EDUin 4. 10. 2025
Nový šéf či šéfka MŠMT bude muset rychle jednat o dofinancování roku 2026 tak, aby došlo k plnému pokrytí mandatorních výdajů ve školství (zejména nedávno přijatých změn a závazků). Bez dodatečných prostředků hrozí omezování podpory žáků i další odchody lidí ze školství. Klíčové také budou kontinuita vedení rezortu, naplňování Strategie 2030+ nebo zlepšení komunikace úřadu směrem ke školám, zřizovatelům nebo veřejnosti. Úkolem nového vedení bude i dotažení inovace oborové soustavy, na níž bude následně navazovat revize RVP SOV. Změny potřebují jasný harmonogram, metodickou oporu a zajištěné financování, aby se nezastavily v polovině.
Nicméně témata a problémy českého školství jsou komplexní a nemají rychlá řešení. Mezi ně patří například podpora celoživotního učení, kariérní řád učitelů a ředitelů nebo komplexní reforma přijímacího řízení na střední školy, zlepšení diagnostiky nadaných, posílení duševního zdraví, snižování nerovností nebo větší individualizace výuky. Také se musí zaměřit na vytvoření registrů ve vzdělávání (registr učitelů a registr dětí, žáků a studentů). Ve spolupráci se zřizovateli pak musí ministerstvo školství řešit kapacity MŠ, ZŠ, SŠ – je třeba řešit i demografii a regionální rozdíly, některé oblasti totiž budou čelit přetíženým třídám, jiné zase úbytku dětí a žáků. Taktéž se stát se zřizovateli musí zaměřit na nesoulad nabídky a poptávky programů ve středním vzdělávání.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Na nové vedení rezortu školství čeká hodně práce, která nesnese příliš odklad. Na prvním místě zajištění financování – málokdy se stává, že odstupující vláda nepřipraví dostatek peněz ani na zajištění holého provozu. Nedávno přijaté větší změny legislativy potřebují uvést do praxe. A jako vždy má smysl se tázat po kontinuitě, protože ve školství je to vždy běh na dlouhou trať.“
Kontakt pro média:
Miroslav Hřebecký, programový ředitel
miroslav.hrebecky@eduin.cz / 777 230 849
Tomáš Matoušek, vedoucí komunikace EDUinu
tomas.matousek@eduin.cz / 604 730 130