Sdílet článek
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 6. 10. do 12. 10., se věnujeme těmto tématům:
Proměně inkluze;
spokojenosti učitelů;
výtvarné výchově.
Pavel Trejbal 13. 10. 2025
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 6. 10. do 12. 10., se věnujeme těmto tématům:
Proměně inkluze;
spokojenosti učitelů;
výtvarné výchově.
Týden stručně
I druhý týden po volbách platí, že favoritem na příštího ministra školství zůstává Robert Plaga. Po prvním místopředsedovi ANO Karlu Havlíčkovi i sám Plaga potvrdil, že rezort školství si chce hnutí vyjednat pro sebe. Pokud by v Karmelitské ulici znovu usedl Plaga, šlo by o ústupek jak Motoristů, tak SPD. Obě hnutí před volbami jasně deklarovala, že si exministra v případné vládě nepřejí. Důvod? Inkluze. Chtějí ji zrušit – nelíbí se jim, že žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mohou chodit do běžných tříd. A Plagu viní za současný stav. Ten během kampaně reagoval tak, že se inkluzi zavázal „předělat“. Jaká je tedy její budoucnost? Rušení je velmi nepravděpodobné – jednak proto, že to Plaga označil za nesmysl, ale zejména kvůli tomu, že je to neproveditelné. Kapacity speciálních škol nestačí už dnes a zrušení inkluze by znamenalo přesun žáků i s drobnými vadami učení, jako je dyslexie či dysgrafie. Nicméně, pokud „bořiči inkluze“ hnutí ANO ustoupí a Plagu akceptují jako ministra školství, dá se předpokládat, že budou trvat alespoň na zevrubné revizi. A jak by mohla vypadat? Plaga zmínil, že má „konkrétní plán kroků“. Ty nastínil jako navýšení kapacit speciálních škol, posílení kompetencí ředitelů, aby mohli rozhodovat, co je pro „konkrétní dítě nejlepší“, a posílení podpory na školách. Současná podoba inkluze rozhodně má problémy a je namístě pracovat na jejím zefektivnění. Ale každý člověk je jiný. Je normální, že v něčem zaostáváme a něco nám naopak jde lépe než ostatním. Jak připomíná programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký: „Inkluze se dnes týká tolika žáků, od fyzických handicapů přes cizince po mimořádně nadané nebo děti s narušenou psychikou, že kdyby ti, co slibují školy bez inkluze, je ze základních škol vyjmuli, moc dětí tam nezůstane.“
Podle mezinárodního průzkumu TALIS 2024 se v Česku výrazně zvýšila spokojenost učitelů s pracovními podmínkami (84 % proti 60 % v roce 2018) i s platy (47 % proti 28 %). Přesto profese ztrácí na atraktivitě, hlavně u mladých: mezi učiteli do 30 let měla učitelství jako svou první volbu jen necelá polovina a téměř pětina uvažuje, že do pěti let odejde. Učitelé zároveň cítí malou společenskou i politickou podporu – jen každý pátý má pocit, že si lidé jejich práce váží. Přitom, jak upozorňuje v pořadu TN Live: Do hloubky Miroslav Hřebecký, vnímání učitelů je v rozporu s vnímáním společnosti. Ta řadí dle výzkumu CVVM učitele základních škol v prestiži povolání na čtvrté místo.
Základní škola v Moravském Berouně letos zachytila tři desítky nových případů žáků, kteří ve škole hladověli – rodiče jim neplatili obědy a jiné jídlo neměli. Všímavým pracovníkům školy to neuniklo a s pomocí neziskové organizace Women for Women jim zajistili podporu. Programem Obědy pro děti organizace pokrývá necelou pětinu žáků školy. Důvodem je podle ředitelky skutečnost, že škola sídlí v oblasti s vysokou nezaměstnaností a mírou drogové závislosti. Rodičům tak k zajištění obědů často chybí peníze. V Olomouckém kraji, kde se Moravský Beroun nachází, vzrostl meziročně počet podpořených dětí o téměř 15 %, v Praze o 20 %. Pro mnohé žáky je školní oběd často jediným plnohodnotným jídlem dne.
Startovní čára by měla být nakreslená pro všechny stejně, nehledě na to, odkud dítě pochází nebo s jakými překážkami se potýká. Každý žák si zaslouží školu, kde dostane férovou šanci na kvalitní vzdělání. Na konferenci Lepší škola 2025 budou zřizovatelé společně diskutovat, jak můžou ovlivnit a podpořit školy, aby byly opravdu pro všechny. V pražském hotelu Olšanka vystoupí 4. listopadu 24 expertů včetně ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala, kuchaře Pavla Matuly, který vás provede budoucností školního stravování, či analytika Václava Korbela s daty ohledně důležitosti předškolního vzdělávání. Celý program, včetně informací ohledně přihlašování, najdete zde. Registrace běží do 26. října, kapacita je omezená.
Výrok týdne
„Místo aby politici společné vzdělávání podporovali a udělali vše pro jeho úspěch, tak ho většina aktivně bojkotovala, menší část alespoň inkluzi nebránila,“ více zde:
míní o inkluzi její „otec“ v Česku, bývalý předseda Zelených a někdejší ministr školství Ondřej Liška.
V souvislostech
Výtvarná výchova má ve školách často stereotypní pozici – bývá viděna jako předmět, kde se „nic pořádného neučí“ nebo bere prostor „důležitějším“ předmětům. Přitom má potenciál být jednou z největších didaktických investic pro rozvoj kreativity, ale třeba i vizuální a mediální gramotnosti. To není luxus, ale nutnost pro současnou generaci dětí, pokud má v budoucnu obstát ve světě stále více ovládaném algoritmy a umělou inteligencí.
K čemu je dobré, aby žáci uměli pojmenovat linii, tvar, barvu nebo kontrast? Nejen k tomu, aby namalovali pěkné zátiší na přijímací zkoušky uměleckých škol. Ty ostatně bývají spíše zkouškou toho, jak precizně uchazeči dovedou napodobit předlohu, a nevyžadují nutně hloubkové přemýšlení o obrazu samotném ani zapojení vlastní kreativity. To ale nereflektuje požadavky, které svět bude na děti v budoucnu mít. Schopnost tvořit, navrhovat originální řešení a interpretovat vizuální podněty bude patřit k zásadním dovednostem budoucnosti.
Vizuální jazyk jako základ
Pojďme ale nejprve na začátek. Pro učitele může být těžké si ujasnit, co má být skutečný cíl a očekávané výstupy výtvarné výchovy. Zároveň jen něco málo přes polovinu vyučujících k ní má aprobaci. Navíc ne ve všech školách mají pedagogové potřebné zázemí ze strany vedení, aby cítili podporu namísto ustupování jiným předmětům na už tak malém prostoru v rozvrhu. „U nás ve škole je výtvarná výchova brána jako samostatný předmět s vlastním obsahem, který je důležitý sám o sobě, ale vím, že se to neděje ve všech školách,“ říká Kateřina Círová, učitelka výtvarné výchovy druhého stupně ZŠ Kunratice a loňská finalistka Global Teacher Prize Czech Republic.
Celý článek Patricie Martinů čtěte na webu EDUinu.
Z EDUkalendáře

Chcete, aby se čtenáři dozvěděli o vaší události? Vyplňte formulář!